Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: ACC blåser kallt fram och varmt bak

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460

    ACC blåser kallt fram och varmt bak

    Som subject-raden säger, när jag var på väg till den underbara U2 konserten förra fredagen märkte jag att de bakre munstyckena (9-5 -00 sedan) mellan stolarna blåste varmluft fastän jag ställt in ACC:n på en sval temperatur. Kalluft i behaglig te,peratur kom samtidigt ur instrumentbrädans munstycken. Det var inte så trevligt för baksätespassagerarna tyvärr.
    Jag antar att det är ngt spjäll till ACC:n som hängt sig, och då tycker jag att det börjar låta dyrt.
    Kan någon hjälpa mig att felsöka?

    1. kan man läsa felkoder ur ACC:n ? (har glömt bil-handboken hemma)
    2. vad är det vanligaste/troligaste felet?
    3. kan man göra ngt åt det själv utan att riva hela bilen?
    4. Vad skall demonteras/bytas?

    Tacksam för svar. Tillsvidare är munstyckena stängda för ett behagligt klimat i bilen....

    Per
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123
    Börja med att göra en kalibrering, så får du även svar på om det finns några felkoder.

    Starta bilen
    Tryck samtidigt in både AUTO och OFF.

    Efter kalibrering kommer du till vänster se antal felkoder som finns lagrader. Och till höger vilka.

    Här: http://www.saab9-5.com/faq_acc.htm har du lista över vad dom olika felkoderna betyder.

    mvh

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    548
    Va likadant på min mors 9-5.
    Stängde av AC och satte på den igen så blev det normalt..
    Saab 9-5 -01 Automat

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    Jag har haft problemet i en vecka, så det försvinner inte av sig själv i alla fall. Jag skall ut och läsa ev. felkoder nu så skriver jag upp dessa här senare.

    Per
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    jaha, problemet har inte hört av sig på en vecka, men jag har i alla fall kollat ACC efter lagrade felkoder: exakt 0st....

    Jag låter tråden vila och återkommer när felet uppenbarar sig igen.
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Det var inte det klassiska felet då, att du hade stängt panelmunstyckena på passargerarplatsen i fram, då blir det fel i systemet och någon givare rapporterar fel till styrdonet.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    Hmm, kan vara så att flickan tyckte att det blåste för kallt. Vet att hon brukar stänga dem ibland faktiskt.....
    Hon har inte åkt med på ett tag nu, och om det var det som var problemet så kan det också vara därför jag inte märkt något av felet på ett tag heller, eller? Borde det inte ha lagrats ngn felkod då, eller har jag på ngt sätt raderat dem? Det tog ett tag innan jag fattade att jag måste starta bilen när jag skulle läsa felkoderna (fastän någon uttryckligen skrivit det!!).

    Tummen
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Citat Ursprungligen postat av tummen
    Hmm, kan vara så att flickan tyckte att det blåste för kallt. Vet att hon brukar stänga dem ibland faktiskt.....
    Hon har inte åkt med på ett tag nu, och om det var det som var problemet så kan det också vara därför jag inte märkt något av felet på ett tag heller, eller? Borde det inte ha lagrats ngn felkod då, eller har jag på ngt sätt raderat dem? Det tog ett tag innan jag fattade att jag måste starta bilen när jag skulle läsa felkoderna (fastän någon uttryckligen skrivit det!!).

    Tummen
    Tror inte att detta fel generar någon felkod, finns en fix för detta, man borrar hål i något spjäll, har för mig att detta var uppe på forumet bara för några veckor sedan.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  9. #9

Liknande ämnen

  1. AC blåser varmt bak och kallt fram
    Av Treo i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 10:40
  2. ACC som inte blåser varmt..?
    Av extraljuskungen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 22:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •