Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Verkligen 6 liter i B207?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Verkligen 6 liter i B207?

    Hej,

    Senaste bytet fick jag lite mycket olja i bilen. Så här gjorde jag:

    1. Öppnade locket till oljan
    2. öppnade pluggen.
    3. lät det rinna läääääänge.
    4. bytte filtret
    5. satte i pluggen.
    6. Hällde i 5-litersdunken från Maptun.
    7. Körde motorn nån minut och lät den stå nån minut.
    8. Mätte nivån, som redan var vid översta strecket!

    Brukar stå att det går i 6 liter. Men jag har ofta varit med om att redan 5 liter är för mycket. Har gungat lite på bilen och det verkar inte vara en massa olja kvar.

    Får ni verkligen i sex liter?

    (Motorn är som rubriken säger en B207 (ng9-3 1.8t)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag kollar aldrig hur mycket som åker ut.

    Häller alltid i 6 Liter utan att tänka mer på det. Stickan brukar stå på Max efter det.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    650
    Jag häller i en 5-litersdunk och då blir det strax under max när jag kollar stickan efter att den varit igång någon minut.
    Köpte också 6 liter från början, men det blev alltid över.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Upplever 9-3 med B207 mer känslig än t ex 9-5 med B205/B235 att bilen måste stå exakt plant för att visa rätt, väldigt lite lutning åt något håll gör att det diffar ganska mycket på stickan. Antar det har med placeringen av stickan och utformning tråg att göra kanske?

    Eller så är det placebo hos mig

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Upplever 9-3 med B207 mer känslig än t ex 9-5 med B205/B235 att bilen måste stå exakt plant för att visa rätt, väldigt lite lutning åt något håll gör att det diffar ganska mycket på stickan. Antar det har med placeringen av stickan och utformning tråg att göra kanske?

    Eller så är det placebo hos mig
    Jag tror du har rätt.
    B207 tråget har väl en "plattare" undersida och möjligen oljestickan mera åt ena sidan. Stora skvalpmöjligheter, som på en bricka.
    9-5 med B235 har en nedsänkt del i mitten av tråget, där oljestickan oxo kommer ner mer centralt. Det kan inte skvalpa lika mycket i nedsänkningen. Skvalpmöjligheter, som i en skål.
    En kvasivetenskaplig fundering...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Det kan jag kanske köpa. Har upplevt det svårt att mäta nivån faktiskt, känns lite fånigt men så är det. Delvis för att det varit olika vid olika tillfällen. Kanske har det med lutningen att göra.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast även om det står att det går åt sex liter så innebär ju inte det att man ska hälla i sex liter. Oftast betyder det att det går åt mer än fem liter och sen får man justera med stickan och ställa undan skvätten som blir kvar till framtida behov. Detta om man köper dunkar och flaskor som konsument alltså.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    jag brukar alltid lossa filtret först och låta det rinna ner i sumpen sen lyfta upp o tömma ur sumpen.

    sen går oljestickan ner snett i oljan så beroende på om markeringen på stickan är upp eller ner i oljan så skiljer det en del.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Precis som LarsLars skriver så hjälper det ofta lite att dränera tråget/filterhus genom att lossa filterhuset, brukar också göra det och det funkar bra!

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast även om det står att det går åt sex liter så innebär ju inte det att man ska hälla i sex liter. Oftast betyder det att det går åt mer än fem liter och sen får man justera med stickan och ställa undan skvätten som blir kvar till framtida behov. Detta om man köper dunkar och flaskor som konsument alltså.
    Eftersom oljevolym vid service på B207 är just 6 liter så innebär det just precis att det faktiskt går i 6 liter om man tappar ut allt genom tråget med avtappningspluggen. Får man inte ur all olja, ja då jävlar har man andra problem

    Men det du säger stämmer delvis eftersom man måste säkerställa om det är total oljevolym i motorn inklusive filter och ev oljekylare eller volym vid byte. Det du säger är alltså rätt om man inte har en aning om vilka siffror man fått/läst eller om det faktiskt inte står tydligt specificerat vad det gäller.

    Total oljevolym på en B207 inklusive filter och oljekylare är 6,75liter. Vid service går det åt 6liter och skillnaden mellan min/max på stickan är 0,75liter

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Precis som LarsLars skriver så hjälper det ofta lite att dränera tråget/filterhus genom att lossa filterhuset, brukar också göra det och det funkar bra!
    Vilket oxo är vad som står att man skall göra i WIS...
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Total oljevolym på en B207 inklusive filter och oljekylare är 6,75liter. Vid service går det åt 6liter och skillnaden mellan min/max på stickan är 0,75liter
    Ja, man vill ju faktiskt veta exakt hur mycket man skall hälla i för att slippa kolla efteråt. Men därmed inte sagt att det är fel att kolla.

    Det är väldigt trevligt att slippa att efterjustera. Om man vet att det skall vara 6 liter kan ju bilen få stå lite snett (åt rätt håll), tex med pallbockar fram bara man får ut all olja. Att det visar fel på oljestickan i ett sådant fall är ju OK om man vet att det är rätt mängd olja i motorn. Eller?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Dränera filterhuset... gör man inte det när man byter oljefiltret?

    Eller är grejen att filterhuset ska lossas innan man pallrar upp bilen? Varför spelar det roll?


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Se bara till och lossa filterhuset samtidigt du dränerar oljan, annars orkar inte oljan som finns i filtret och filterhuset rinna ner till tråget och ut.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Precis.

    Anledningen att man lossar filterhusets lock är samma som att man skall lossa påfyllningslocket. Gör man inte det bildas lätt vakuumfickor i oljesystemet som suger kvar oljan. Testa gärna med ett sugrör. Håller man för övre ändan med ett finger är det svårt att tömma, direkt man släpper fingret rinner all saft ut.

    Som tidigare sagts får man bara i 5liter har man inte lyckats tömma ut all olja. Då finns det två orsaker, antingen att man gjort "fel" och inte tömt ordentligt. Eller att det finns så mycket skit i motorn att det inte får plats mer, men det händer nog bara i teorin.

    Naturligtvis kan man göra något annat misstag, som tex tro att man har en 4L dunk med olja, när det i själva verket är en 5l dunk. Även den bäste gör ibland obegripliga missar. Men det gäller väl naturligtvis inte denna gång.

    Dock kan man nog vara ganska säker på att all olja inte byttes i det aktuella fallet. Så lite kortare intervall till nästa oljebyte är ett tips!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Avgas system 62 liter tank vs 58 liter
    Av amoreex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-12-07, 22:24
  2. Ska jag verkligen betala?
    Av Saab_Performance i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-01-09, 23:37
  3. Har jag verkligen felparkerat?
    Av alqz i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 21:34
  4. Fungerar verkligen det här ???
    Av xor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •