Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Länkarmslagring glapp bak höger yttre främre NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Småland
    Inlägg
    57
    Medlem#
    13970

    Länkarmslagring glapp bak höger yttre främre NG9-3

    Hej.

    Var precis och besiktade bilen, och fick ett fel som jag blev lite fundersam över.

    Länkarmslagring 5.3.3 bak höger yttre främre glapp.

    Kan inte riktigt hitta vad det är för lagring, försökt söka och söka.. det enda jag kan få fram att det kanske kan vara en sådan här:
    https://www.skruvat.se/Bussning-lankarm-P180494.aspx

    Men är väldigt, väldigt osäker då jag inte riktigt såg vad han pekade på när jag var med under. (Jag ville nästan ha för mig att han pekade på ett stag)

    Tror ni det kan vara denna eller har ni några andra tips? Och ska man i så fall beställa två stycken när man ändå håller på, läste något om att det satt 2st likadana sådana bussningar på vardera sida.

    Tack på förhand / Johan
    Senast redigerat av Johan477 den 2020-04-15 klockan 11:31.
    Saab 9-3 SC 1.8t Linear -06

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    De menar nog leden som är på det främre staget i aluminium. Det är som en riktig led som på ett styrled ungefär och glappar ofta. Man byter staget komplett men förbered dig med skruvsats till inre fästpunkten. Det är ofta ihoprostat så demontering får ske med rondell.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Småland
    Inlägg
    57
    Medlem#
    13970
    Tack, har du något artikelnummer eller bild, så jag kan kolla mer, har lite svårt att komma under bilen just nu.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-03 klockan 08:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 SC 1.8t Linear -06

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Originaldelen heter 12793813

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Småland
    Inlägg
    57
    Medlem#
    13970
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Originaldelen heter 12793813
    Tack, beställt sådan, så hoppas vi på att bilen går igenom sen.
    Saab 9-3 SC 1.8t Linear -06

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Tänk på vad jag skrev om skruven bara...............förbered redan nu och kolla om skruven släpper i bussningen. Är skruven stum där så blir det oftast demontering med rondell och då behövs en ny skruv också..........

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Jag skulle inte ge mig på bytet utan att ha ny skruv tillgänglig, även om du får lös den lär den va sunkig om den nu inte är bytt tidigare.

    Du bör också göra en hjulinställning efter byte och då går (ofta) de där av så det är snyggt att ha nya tillgängliga när du lämnar in bilen för det. Vissa verkstäder verkar va nöjda med och dra dit vanliga bult istället vilket blir svårjusterat senare plus att man kan ifrågasätta hur bra/exakt justerat det blir alls.

    En av varje artikel för att räcka till ett stag/sida.

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...03-2012-4.html
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...2003-2012.html
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/u..._11516078.html

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Småland
    Inlägg
    57
    Medlem#
    13970
    Exenterbult? Varför har den så konstig platta som är skev.. hur kan det fylla någon funktion. Varför går det inte med bult med vanligt huvud?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-03 klockan 08:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 SC 1.8t Linear -06

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    För att du ställer bakvagnens vinklar med den skruven. Väl monterad så kommer brickan se till att midjan på skruven flyttas in och ut när du vrider på skruven.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Småland
    Inlägg
    57
    Medlem#
    13970
    Okej, fasen synd hinner inte få hem bulten innan helgen.
    Men om man ställer bulten i samma läge som den var innan demontering, så bör väl en hjulinställning vara överflödig?
    Saab 9-3 SC 1.8t Linear -06

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Om du nu får loss skruven hel så skulle man möjligen kunna undvika en hjulinställning. Men att få en standardskruv på exakt samma ställe tror jag mycket svårt att lyckas med.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Inställningen är problem två......problem nr ett är fortfarande den att skruven ibland rostar fast i bussningen och inte går att få ut. Därav behovet av att ev byta ut den eftersom man då får kapa sönder den. Men om du börjar arbetet med att lossa muttern och sen se om skruven rör sig så ser du ju om du ska gå vidare.........Lossnar den så kan du ju återmontera i samma läge.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Småland
    Inlägg
    57
    Medlem#
    13970
    Tacksam för alla svar, har lite andra grejer som måste bytas först och i samma veva så ska se om det ens går att få loss bulten, gör det inte det så får jag beställa en.
    Men jag tänker på, om jag markerar hur bulten suttit, och sätter tillbaka eventuellt ny bult i samma läge, så bör man väl kunna slippa en hjulinställning?
    Har tyvärr lite tight budget, varenda krona räknas just nu, men men är det ett måste för att slippa eventuella dyrare utgifter så klart jag får göra det.
    Saab 9-3 SC 1.8t Linear -06

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Självklart kan du sätta skruven i samma läge som tidigare men det är ganska liten chans att det blir samma inställning som tidigare trots det. Ibland så andas man bara lite på skruven så ändrar sig vinklarna så mycket hänger ju på exakt längd på reservdelen också. Skiljer det mot det som satt där nån tiondel så är ju den gamla inställningen borta ändå. Det händer ju ingenting så utan byta den kan du ju göra och sen samtidigt se till att den andra också rör sig. Sen kan du väl lämna in på justering vid annat tillfälle. Det värsta som kan hända är ju att den börjar slita däck.........

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Småland
    Inlägg
    57
    Medlem#
    13970
    Har bytt lite mer grejer, men tror jag lyckades få dit bulten någorlunda som det satt, det säger ju dock som sagt inte att den sitter i samma läge som du säger, så hjulinställning kan det nog bli tal om vid tillfälle som passar, har även bytt fjäderben fram så kan nog behövas se över. Tycker inte det verkar vara någon obalans eller liknande någonstans, och bilen går rakt utan hinder, men det säger ju dock inte att det kan sitta lite snett någonstans, bara hålla ett extra öga på däcken när jag ändå passerar bilen runtom dagligen.
    Prio ett är att fokusera på Efterkontrollen så att den går igenom i nästa vecka, sen ska jag planera för en eventuell hjulinställning.
    Saab 9-3 SC 1.8t Linear -06

Liknande ämnen

  1. Länkarmslagring, bak, yttre, nedre.
    Av Pantern i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-02-02, 16:34
  2. Spindelled bak höger yttre främre glapp NG9-3 -08
    Av Macke3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-30, 16:06
  3. Länkarmslagring glapp...
    Av Jimix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 10:44
  4. Byta främre yttre länkarmsbussning
    Av JohnL i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •