Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Demontera låsmutter från yttre drivknut OG9-5 -99

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -

    Demontera låsmutter från yttre drivknut OG9-5 -99

    Jag ska försöka och byta en sprucken ABS-krans på min 9-5OG höger fram. Har dock noterat att låsmuttern på drivknuten är väldigt rostig. Finns det något annat jag kan göra än att dränka den med krypolja kvällen innan demontering?
    Kommer att beställa en ny låsmutter från SP och byta ut den oavsett.

    91110051_525541335055078_7094356662328229888_n.jpg

    91255889_518192415522455_6020164751525412864_n.jpg

  2. #2
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Ser ut som att du kan åka på att köpa ny knut. Det där var väldigt kromat med norskt krom

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Helvete hur den såg ut

    Har du tillgång till ordentlig mutterknack? Gör rent så gott det går och ös på med nån rostlösare på gängade delen som sticker ut för att minska risken att gängorna nyper.

    Något jag inte testat men som BORDE funka är att med ett slipstift slipa ned muttern så den blir försvagad och sedan dra med dragskaft/mutterknack så den släpper. Muttern spricker då och spänningen släpper och det ökar risken typ oändligt att inte gängorna skall ta stryk.

    Ett riktigt dragskaft rekomenderas också, inte alls säkert ens lite dyrare mutterknackar orkar lös med den där.

    En sånhär slip har jag som funkar fint
    https://www.biltema.se/verktyg/tryck...kin-2000019545

    Kombinera med ett sånthär stift av lämplig modell (verkar dock utgått på Biltema? kanske finns ersättare jag inte hittar)
    https://www.biltema.se/verktyg/slipn...fil-2000019624

    OBS, måtta först så det faktiskt får plats mellan nav och mutter!

    Värme hjälper också, även om denna inte blir lika varm som div mixgaser som finns så har den underlättat för mig!
    https://www.biltema.se/verktyg/svets...are-2000041523

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Ja, den ser för jäklig ut. Jag har själv haft bilen i snart sju år och det har sett ut så sedan jag köpte bilen. Tror att den aldrig haft några ”lock” över muttern på yttre drivaxeln.

    Jag har tillgång till vanlig eldriven mutterknack samt dremel med diverse tillbehör och gasolbrännare.

    Hur menar du att jag ska slipa ner den för att försvaga muttern? Vill fortfarande vara säker på att jag får på hylsan ordentligt.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    knut.jpg

    Slipa ned allt som är mutter typ vid det röda strecket (position är egentligen orelevant, ta det där den är som tunnast) och sluta PRECIS innan du nuddar gängorna med slipstiftet.

    Sen har du en till liten potentiell överraskning, knuten kan ibland rosta fast i splinesen i hjullagret... Man får då inte banka för hårt på knuten för då får man aldrig dit en mutter igen i och med att gängorna blir skadade. Skruvar man dit en gammal mutter och slår på brukar det gå bra dock.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Ja, försvaga muttern kan jag alltid göra då jag ändå ska ersätta den med en ny. Men det är som du säger, att det är rost i splinesen som jag är mest orolig för. Att skruva på en mutter igen så den är flush med ytterkanten är jag med på, men är fortfarande orolig att den kan sitta som berget.
    Hade gärna gett det ett försök iallafall. I värsta fall får man se sig besegrad och lämna in bilen på verkstad där den inte har varit på många år. Så man är ju lite långsint i sådant fall.

  7. #7
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Skulle blanda en hex blandning. 50/50 aceton och atf. Ha det inte i plastbehållare. De smälter. Blanda också bara vid behov om du inte kan förvara luftätt


    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Så där ser det ut på många bilar man lagar. Har man inte tillgång till kraftig mutterdragare är det nästan bättre att rusta sig med 3/4" grejer och riktiga hylsor och förlängare. Då kan man förlänga med rör utan att allt ska gå sönder. Då är det inga problem att lossa det där.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Så där ser det ut på många bilar man lagar. Har man inte tillgång till kraftig mutterdragare är det nästan bättre att rusta sig med 3/4" grejer och riktiga hylsor och förlängare. Då kan man förlänga med rör utan att allt ska gå sönder. Då är det inga problem att lossa det där.
    Jag har tillgång till krafthylsa och ett långt rör på lite över en meter. Jag tänker att jag börjar prova med det.

    Hur hade du burit dig år när det gäller att få ur leden från de troligtvis rostiga splinesen? Skruva tillbaka ny mutter och banka på den eller någon typ av specialverktyg?

  10. #10
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Rent sådär kan man ju ta en avdragare modell stor och klämma fast runt skivan. Hur skivan mår efter vetetusan. Skivor är hårda, men skulle inte bli förvånad om man i det fallet och den kraften som troligt behövs kommer böja skiten. Har man inget annat val så...

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Rent sådär kan man ju ta en avdragare modell stor och klämma fast runt skivan. Hur skivan mår efter vetetusan. Skivor är hårda, men skulle inte bli förvånad om man i det fallet och den kraften som troligt behövs kommer böja skiten. Har man inget annat val så...

    /Tapatalk
    Avdragare har jag, men att riskera bromsskivan vill jag inte. Funderar istället på om man ska ta av den tillsammans med oket och istället försöka fästa avdragaren på själva hjullagret..?

  12. #12
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Så kan man göra. Men det inte rätt .

    Risken är väl att avdragaren som krävs inte kommer in så mycket att man får grepp om navet. Sen finns de ju risk att man gör åverkan på hjullagret. Men... Är det så rostigt kan de ju redan vara kört

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    650
    Jag har använt en avdragare för bromstrummor. Den bultar du fast i hjulskruvarna.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Så kraftiga mutterknackar har man sällan som privatperson. Åk förbi lastbil alt. bussverkstad med lite fika o fråga om de inte kan hjälpa dej o lossa den. Där har de ju lite rejälare mutterknackar. Sätt sedan bara tillbaka muttern såpass så att du kommer hem igen och fortsätt mekandet.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Så kraftiga mutterknackar har man sällan som privatperson. Åk förbi lastbil alt. bussverkstad med lite fika o fråga om de inte kan hjälpa dej o lossa den. Där har de ju lite rejälare mutterknackar. Sätt sedan bara tillbaka muttern såpass så att du kommer hem igen och fortsätt mekandet.
    Det är givetvis ett alternativ, men min största oro är fortfarande om jag lyckas få av knuten från troligtvis rosta splines i hjullagret

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Att muttern ser ut som den gör betyder inte att splinesen är fastrostade. På 9-5 brukar det sällan sitta nå speciellt. Då är det värre med NG9-3.......

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Att muttern ser ut som den gör betyder inte att splinesen är fastrostade. På 9-5 brukar det sällan sitta nå speciellt. Då är det värre med NG9-3.......
    Okej, då får jag hoppas på det.

  18. #18
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Fick använda (låna) en elektrisk "mutterpicka" på min Griffin när jag skulle få loss muttern. Har aldrig varit med att den suttit så in i bängen som den gjorde. (På silverpilen satt de inte alls så hårt) Men 10 sekunder på full fräs på maskinen så släppte den. Efter den operationen köpte jag mig en egen maskin. Däremot satt knuten inte fast nämnvärt mkt på splinesen. Men i ditt fall vet i tusan om jag vågar blåsa på med en muttermaskin direkt. Gör rent först dränk in med krypolja och försvaga muttern om det går.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #19
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Återkom gärna med hur du gjorde o hur det gick.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Återkom gärna med hur du gjorde o hur det gick.
    Absolut, ger mig dock inte på det innan påsk. Men jag känner mig mer förberedd efter denna tråd. Känns alltid tryggt att få in lite åsikter och erfarenheter från forumet oavsett vad man skall ge sig på.

Liknande ämnen

  1. Demontering av yttre drivknut 9000 -97
    Av Jaktlund i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-04-26, 21:36
  2. Låsmutter ovanför yttre styrled 9000
    Av SBeaver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 22:53
  3. Byte yttre drivknut 9-5
    Av Nordin87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 13:26
  4. Demontera drivknut från drivaxeln
    Av Marre90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 14:37
  5. Yttre drivknut vä vs hö.
    Av ravenlord i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •