Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Köpråd 9-5 kombi på 30k budget

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Umebo från Sthlm
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Köpråd 9-5 kombi på 30k budget

    Hoppas att jag följer reglerna för denna post, flytta eller meddela mig annars moderatorer.

    Jag söker köpråd kring inköp av en ny 9-5a kombi. Har i skrivande stund en 99a 2.3t SE som visserligen går som en dröm men som är lite väl sliten för att motivera mig till att betala skatten, samt att jag är i behov av att byta till manuell låda då bilen ska användas för att övningsköra i.

    Hur som helst, jag har en maxbudget på 30k och söker främst efter driftsäkerhet och så låga månadskostnader som möjligt på ett par 3-4 år framöver. Bilen kommer köras i och kring Västerbotten, mycket landsväg. Tyvävrr en hel del korta sträckor med hämtning och lämning osv. Det skall gå in 2 vuxna och 2 barn. Givet detta letar jag efter så få mil och så gott skick som möjligt från 04 och framåt. Är även intresserad av en god utrustningsnivå. Då etanolen är förhållandevis billig igen så varför inte en biopower? Visserligen är oljan ytterst billig just nu men lär väl gå upp igen när den värsta coronasmällen på marknaden har lagt sig.

    Förstår att värderingar är svåra att göra kring enbart bilder och text för samtliga men spontant, vad skulle ni säga kring följande annonser i allmänhet och kring pris i synnerhet? Andra tankar kring resonemang eller förslag på alternativt tänk kring saabköp för budgeten är välkommet också!

    Väl mött
    Joel

    Vectorpaket:
    https://www.blocket.se/annons/stockh...tigad/88714944

    Linear, men billigare och något färre mil:
    https://www.blocket.se/annons/stockh...umpas/89053410

    Högre pris men närmare mig=mindre tid och pengar till resa:
    https://www.blocket.se/annons/vaster...ector/88814380

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Umeåbilen ser rostig ut. Inte bara hundbenen som är vanligt, utan det börjar även komma bubblor på skärmkanten bak. Det känns som betydligt mer rost än normalt för ålder/miltal.

    Vectorn är årsmodell 2007, inte 2006 som står i annonsen.

    Annars gäller de gamla vanliga köpråden för og9-5:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...pr%C3%A5d+kika

    Överlag tittar du på gamla bilar, så det finns många vrak där ute. Det gäller att syna dem i sömmarna så du hittar de fina exemplaren.

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Det börjar bli så pass gamla bilar att det är också förutom bilen också bra att kolla ägarna. Få ägarbyten och hur länge sen är det nuvarande ägaren köpte den, kolla med hjälp av carinfo.se, kan betyda att bilen fungerat bra. Där ser du också om aktuell bil gått igenom på första besiktningen eller ombesiktigats.
    Service, är det gjort enligt schema så finns det bättre odds att den fungerar ok. Speciellt på biopower är det viktigt med årlig service.

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Håller med att viktigast är att kolla ägaren. Kolla om ägaren har ordning och reda på hus, garage osv. En pedantiskt skött trädgård tex. säger en del.

    Antalet mil är ganska ointressant, dvs 10000mil hit eller dit är inte viktigt. 20000 eller 30000mil behöver inte indikera något. Det är lätt att komma upp i körsträcka i Västerbotten. Men i sthlm är avstånden kortare och saltet vanligare...

    Vill du ha driftsäkerhet 3-4år framöver kan du förmodligen inte lita på föregående ägare. Dvs du gör klokt i att byta alla vätskor, gå igenom/byta slitna bussningar, dämpare osv. Bäst är om du gör det själv, så du har 100% koll på läget. Men det kan vara smart att pruta ner priset på en bil i behov av service/reparation för att till slut få en underhållen uppgraderad? bil som "känns som ny" och som man vet håller betydligt längre än 3-4år.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-3, 9-5! Budget 35k
    Av supike i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-03-17, 21:33
  2. Köpråd: Lågmilad m/06 9-3 kombi eller långmilad m/08 9-3 kombi?
    Av perr i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-10-02, 22:25
  3. Köpråd inköp av Tångamperemätare Budget
    Av Erber i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 00:03
  4. Köpråd 9-5 kombi
    Av kapten_nilsson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 15:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •