Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Svag ljudnivå i AUX, NG9-3 -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -

    Svag ljudnivå i AUX, NG9-3 -03

    Hej,

    Har nyligen släpat hem en 2003 års 9-3ss med 30000 mil på nacken. Det finns att göra på bilen men det mesta verkar funka.
    Den har ICM2 med det stora ljudsystemet (både AMP1 och AMP2 på plats) men ingen telefon, och AMP2 verkar vara kört. 6/9orna bottnar redan vid låg volym och det låter skit, så jag har kopplat ur högtalarna. Nog om det. Det är inte det stora problemet.
    När jag kopplar in min telefon via AUX-jacket i mittkonsollfacket så måste jag skruva upp volymen så mycket att det blir en hel del brus och störningar, speciellt när det är tystnad i det jag lyssnar på. Det känns inte bra att behöva göra det. Är det så dålig känslighet i alla AUX-jack eller är det bara i min bil? Telefonens volym är maxad, och det blir samma med alla telefoner jag testar med.

  2. #2
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    Tyvärr är det så på 03-06.
    07+ kan man modda för en bättre ljudnivå.

  3. #3
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Rent sådär är det inte svårt att bygga en liten förstärkare. Kanske skulle rita en och slängs upp här.

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Nä det blir väl att sätta dit en linjeförstärkare av nåt slag.. känns dock dumt att förstärka bara för att stereon ska dämpa signalen igen.
    Såg att det fanns en beskrivning på var motstånden sitter i den lite nyare stereon.. Ingen som har koll på var de sitter i min? Har inga problem att löda småprylar.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Zimm, har du koll på hur det ser ut i den stereon som är från 2003? Kan man öka AUX-ljudnivån på samma sätt i den?


    Edit: Detta och zimms efterföljande svar är flyttat från tråden MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo så därav zimms svar "offtopic"
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-04 klockan 14:13. Anledning: Info om flyttat inlägg

  6. #6
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    oj, nu är vi lite offtopic till denna tråden. Denna handlar om aux på ng900.

    Men nej du kan inte göra på samma sätt som något jag gjort i alla fall.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Ok.. synd.. Får testa att pilla ihop en förförstärkare och se om det hjälper.

  8. #8
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jag har en bluetooth mottagare med egen spänningsmatning till mitt aux uttag i min my05. inte några problem med ljudet alls.

  9. #9
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Vad för märke/modell på bluetooth mottagare är det?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-07 klockan 15:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  10. #10
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Att använda en bluetoothmottagare låter som en vettig lösning. problemet är att moderna telefoner är lite för smarta.

    Dessa bilar är från en tid när aux användes från en ipod eller liknande som typ gjorde en döv om man skruvade upp till fullt.

    Moderna telefoner mäter impedansen på det som är inkopplat för att sätta utgångsnivån till rätt. och telefonen i detta fallet detekterar att det bara är en lågnivåsignal, så det är vad den ger ut. medan bilen är dimensionerad för att ta full hörlurssignal utan att spränga högtalarna.

    Jag testade lite att koppla in resistorer på ljudkanalerna från telefonen, (http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1428913) och fick den att dra på lite mera. men det borde finnas mer att hämta, man vill nog försöka få telefonen att tro att man kopplat in några fräna audiofilhörlurar med stora element och hög impedans, så tror jag nog man kan få den att skjuta till mera.

    Tyvärr har jag inte testat vidare för att lura telefonen att brassa på. kanske får ta och göra ett ryck.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  11. #11
    Man kan köra en DAC i mellan för att "lura" den
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-07 klockan 15:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  12. #12
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    vad menar du? DAC för mig är en digital till analog konverterare. men signalen är ju redan analog.

    Eller menar du att man kopplar in sig via usb:n på telefonen och kopplar in ett ljudkort där?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Vad jag har läst mig till så verkar man ha rättat till detta redan -04 nån gång, så Brobergs bil kanske inte har problemet från första början.
    Egentligen skulle man ju ha ett oscilloskop så man kunde göra lite vettigare mätningar.
    Lutar nog åt att jag sätter i en annan stereo istället. Om man flyttar upp acc-panelen så borde en grund dubbeldin få plats där nere med EHU och ICM (utan panel) instoppade innanför.

    Funderingarna om telefonens impedansmätning är intressant.. skulle kunna handla om en så enkel sak som att bilens inimpedans och telefonens utimpedans inte matchar så bra.

  14. #14
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Då kommer du få dra massor med kabel. Optisk buss skit... Lättast är att bygga en liten förstärkare eller ohm anpassare.

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

Liknande ämnen

  1. 9-3 XWD Ljudnivå
    Av phr34k i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-03-18, 22:02
  2. Ljudnivå på JT 3".
    Av Mafnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •