Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Slumpmässiga misständningar och hög oljeförbrukning OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Slumpmässiga misständningar och hög oljeförbrukning OG9-3

    Bil: 9-3 Turbo 2,0 185hp från 2000, T7 med svart tandkassett.

    Problem:

    1. Misständning uppstår slumpmässigt när man kör på motorväg/landsväg i jämnt tempo. Alltså ett lågt gaspådrag.Gasar man på brukar den fortsätta rycka till några gånger för att sedan återfå kraft och gå precis som den ska uppåt i varv/belastning.

    2. Hög oljeförbrukning.
    Fyller man upp så att oljan är i toppen av oljestickans smala område, är den mot botten av det smala området redan efter 10 mil.


    Felkoder:
    p1303 - misständning cylinder 3
    p1452 - tryckfel i bränsletanken

    Jag bytte stift i bilen från BCPR7ES11 (med okänd ålder) till NGK 18-PFR6H10. Det gjorde absolut ingen skillnad med misständningar, problem kvarstod på cylinder 3.

    Vid stiftbytet kunde jag se att det gamla stiftet för cylinder 3 var ljusare än de andra.
    Bild: https://imgur.com/gH4LD31

    Vevhusventilationens nippel till ventilkåpan hade gått sönder, så jag köpte speedparts uppgraderade vevhusventilation, samt de extra slangar som inte ingick. Detta verkar inte ha gjort skillnad för oljeförbrukningen.
    För tryckfelet prövade jag att byta till ett annat begagnat tanklock, men felet kvarstod.

    Gällande oljeförbrukning, så hade det inte droppat en droppe olja från bilen när den stod i garaget några veckor, så det är inte den typen av läckage.
    Senast redigerat av tryckfel den 2020-03-30 klockan 03:17.

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Har du luftmassemätare är det en T7:a. Rent teoretiskt skulle det kunna vara en T5:a för jag tror att 2000 var det sista året med T5.

    Och varför valde du o byta till de stiften? Tändstiften är en jätteviktig del i tändsystemet o knackdetektionen bland annat. Fel stift i en SAAB orsakar stora problem. Stiften i din bil borde vara av typen NGK BCPR7ES-11.
    Finns vissa undantag, tex om bilen är trimmad och trimmaren specifikt sagt att du skall ha annan typ. Om så inte är fallet hade jag bytt till 11:orna så har du en mindre felkälla som kan orsaka problem.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Då bilen är begagnad och har okänd servicehistorik var min första tanke att få i fräscha stift när den hade tändfel.

    Att det blev just den modellen berodde på att det var vad mekonomens webbshop visade upp när jag fyllde i regnumret.

    Är det helt fel stift får jag så klart byta igen, men samma cylinder klagade både före och efter stiftbytet, så jag tror inte det är orsaken till problemen här.

    Stiften som satt där tidigare var BCPR7ES11.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-06 klockan 08:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Kanske inte men rätt stift på en SAAB med Trionic 5 o 7 är jätteviktigt vet inte hur det är med Trionic 8. Såpass att en del funktioner som sagt inte fungerar. Nån bättre påläst får rätta mej om jag har fel men jag tror rent utav att fel stift kan skada bilen mer.

    Lyser motorlampan för dej? Har du läst ur felkoder eller hur kan du veta att just samma cylinder misständer? Om ja så kanske det hjälper om du skriver dem här.

    Kom du fram till om din bil din hade luftmassemätare eller inte?
    Senast redigerat av daspunner den 2020-03-30 klockan 01:10.

  5. #5
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Är det inte platinastiften som T7 Aero och T5 sport ska ha som du fått?

    Hur många Hk har motorn?

    Jag tror från det du beskriver att du har fler problem. Dels tändstift/tändkasett eller bränsletillförsel och problemen med oljeförbrukning som haft med vebhusventilationen att göra.

    Har du kollat spel/glapp på turboaggregatet?

    Av med saxofonen, kolla om det är olja i den och om det är glapp i turbinaxeln.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Jag listade ut att bilen har T7, då den har OpenSid installerat.
    Som jag förstår det finns inte OpenSid till T5.

    Hittade denna tråd på forumet, där DrBoost säger att det ska vara PFR6H10 till T7 OG93 185hp. Så det ser ut som jag har rätt stift.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...%A5ga-OG9-3-T7

    För att förtydliga; tändfelen uppkom före mitt stiftbyte och problemet beter sig exakt likadant efter bytet.
    Stiften som satt före bytet var BCPR7ES11.

    Vid bytet kunde jag se att det gamla stiftet för cylinder 3 (där misständning sker) var ljusare än de andra.
    Bild på stift 3: https://imgur.com/gH4LD31

    Jag hittade denna tråd, där problembeskrivningen låter likt detta misständningsproblemet, samma cylinder till och med:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...oblem-Saab-9-5
    Där var lösningen en ny tändkassett, men frågan är om jag borde kolla fler möjliga felkällor innan jag byter tändkassett.

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Hur många Hk har motorn?
    Enligt trafikverket har den 185hk / 136kW

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Är det inte platinastiften som T7 Aero och T5 sport ska ha som du fått?
    Stiften heter "NGK Laser Platinum PFR6H10". Men om man ska våga tro på tråden ovan ska de vara även till denna bil?
    Mekonomen ligger nere nu, men på speedparts står det också att de ska passa till denna modellen, däremot skriver maptun att de är till Aero/Viggen.

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Jag tror från det du beskriver att du har fler problem. Dels tändstift/tändkasett eller bränsletillförsel och problemen med oljeförbrukning som haft med vebhusventilationen att göra.
    Jag bytte till nyare modell av vevhusventilation, men oljeförbrukningen är fortfarande hög efter bytet. Har förvisso bara kört bilen cirka 10 mil sen bytet, men på den sträckan drack den 3/4 av den smala biten på oljestickan.

    Det som jag tycker talar mot tändstift är att misständningen är på samma cylinder både före och efter tändstiftsbyte.

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Har du kollat spel/glapp på turboaggregatet?
    Nej, det har jag inte gjort. Vad behövs i verktygsväg för att göra detta?

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Av med saxofonen, kolla om det är olja i den och om det är glapp i turbinaxeln.
    Saxofonen?
    Om det är olja i den, vad är trasigt i så fall?

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Lyser motorlampan för dej? Har du läst ur felkoder eller hur kan du veta att just samma cylinder misständer? Om ja så kanske det hjälper om du skriver dem här.
    Motorlampan lyser och jag läser ut felkoder med OBD-läsare, koderna står i första inlägget, här kommer de igen:

    Felkoder:
    p1303 - misständning cylinder 3
    p1452 - tryckfel i bränsletanken(?)

    Kan tillägga att jag rensat och låtit felkoderna återkomma, både före och efter stiftbytet. Alltid cylinder 3.
    Senast redigerat av tryckfel den 2020-03-30 klockan 03:42.

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Läste igenom tråden igen. Lätt blind eller är jag eller nåt för du hade ju skrivit ut felkoderna i första inlägget.

    Många provar ju att låna sin kompis t.kasett. Inga polare som du kan låna en kasett i en kvart eller så? Jäkla dyrt o springa o handla en på chans.

    Sen klurar jag på en sak till. Inget oljesöl o jäkligt hög oljeförbrukning? Vilken färg har du på dina avgaser? Ljusblå ton på dem?
    Senast redigerat av daspunner den 2020-03-30 klockan 03:46.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Nej, tyvärr känner jag ingen kompis med Saab. Får kanske handla en begagnad på chans och se om felet ändrar karaktär.
    Tycker inte det ser ut som jag har någon blårök i avgaserna. Det finns lite kladd under motorn, men inte tillräckligt för att droppa på marken.
    Jag är genuint nyfiken på vart all olja tar vägen någonstans. Med den oljeförbrukningen hade jag förväntat mig massa droppande eller blårök.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-06 klockan 08:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Börja med att kasta in org program i bilen, låter som programmet inte är riktigt bra...
    Sedan hade jag bytt ventilkåpepackningen, kan vara så att den läcker in i cyl 3.
    Kolla även att det inte är kolvringarna som strular

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar och förslag. Ert engagemang i denna gamla bilen uppskattas!

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Börja med att kasta in org program i bilen, låter som programmet inte är riktigt bra...
    Är det något särskilt som får dig att tro att programmet är dåligt? Bilen känns inte trimmad när man kör den, inte ens trötta dubbdäck ger släpp, och den gick utmärkt flera månader efter köp. Kan så klart göra ett försök, finns det någon guide här på forumet? Det är någon tidigare ägare som lagt in OpenSID, har tyvärr ingen koll på det själv.

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Sedan hade jag bytt ventilkåpepackningen, kan vara så att den läcker in i cyl 3.
    Att vad läcker in i cylinder 3 menar du? Olja eller luft? Är detta ett vanligt förekommande problem?
    Det var ingen olja i tändstiftsbrunnen när jag bytte stift.
    Tänker att tjuvluft till ventilkåpan borde ge misständning även vid tomgång och på fler cylindrar? Inte bara sporadiskt på landsväg.

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Kolla även att det inte är kolvringarna som strular
    Finns det anledning att börja där, före jag byter, exempelvis, tändkassett?
    Hur mycket jobb är det, givet att bilen är inköpt för under 10k?
    Senast redigerat av tryckfel den 2020-03-30 klockan 13:23.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Bilen kan läcka eller förbränna massvis med olja utan att misstända. Felet ligger någon annanstans. Var det torrt i tändstiftsbrunnarna så behöver man inte prioritera ventilkåpspackningen heller. Det är inget problem att använda NGK PFR6H10 platinastift så att det skulle vara orsaken ser jag som uteslutet.

    Misständningarna uppkommer vid lätt belastning, så då är det troligen inte bränslebrist. Kvar då är felmätning av luftmassa, ett slitet spjällhus, en dålig bränslespridare (mycket sällsynt) eller trött tändkasett. Jag hade börjat med tändkasetten. Välj saab original framför piratvarianterna.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    650
    Skriv in i signaturen var du bor, så kanske någon här finns i närheten och har en kassett att låna ut för test.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Bilen kan läcka eller förbränna massvis med olja utan att misstända. Felet ligger någon annanstans. Var det torrt i tändstiftsbrunnarna så behöver man inte prioritera ventilkåpspackningen heller. Det är inget problem att använda NGK PFR6H10 platinastift så att det skulle vara orsaken ser jag som uteslutet.

    Misständningarna uppkommer vid lätt belastning, så då är det troligen inte bränslebrist. Kvar då är felmätning av luftmassa, ett slitet spjällhus, en dålig bränslespridare (mycket sällsynt) eller trött tändkasett. Jag hade börjat med tändkasetten. Välj saab original framför piratvarianterna.
    Tack. Får jag fråga hur spjällhuset skulle kunna ställ det för en enskild cylinder, det är väl bara ett stort spjäll (inte ett spjäll per cylinder)?

    Citat Ursprungligen postat av Roblin Visa inlägg
    Skriv in i signaturen var du bor, så kanske någon här finns i närheten och har en kassett att låna ut för test.
    Jag håller till i Göteborg och Trollhättan. Just nu står bilen i Trollhättan.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Luftmassemätaren är en absolut kandidat. Du kan testa att koppla ur den och köra. Går bilen bra då har du hittat felet. Har du OpenSID hade du säkerligen ett program baserat på Mackans jobb och då fungerar bilen utmärkt utan luftmassemätaren.
    Den höga oljeförbrukningen skulle jag vara mer orolig för. Det låter lite som att du har ett allvarligt problem med cylinder 3. Jag skulle nog göra ett kompressionstest bara för att vara säker.
    Just dessa 2000 T7 har högkompressionsmotorn och det är rätt lätt att bränna hål i en kolv.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Tändstiften du köpt funkar utmärkt till bilen, det är den lyxigare varianten. Inga felkoder finns på tändkassetten så jag skulle helt stryka det från listan i nuläget.
    Vid dåligt spjällhus brukar första indikationen vara att bilen svajjar vid konstant fart. Man ser det på "turbo-mätaren" (som inte är en turbomätare) att den går lite fram och tillbaka när man kör i jämn fart. Det visar att systemet försöker gnida bort oxid eftersom den märker att det inte står rätt till. Dock har du inga felkoder på det heller så jag skulle inte fundera med på det.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Luftmassemätaren är en absolut kandidat. Du kan testa att koppla ur den och köra. Går bilen bra då har du hittat felet. Har du OpenSID hade du säkerligen ett program baserat på Mackans jobb och då fungerar bilen utmärkt utan luftmassemätaren.
    Den höga oljeförbrukningen skulle jag vara mer orolig för. Det låter lite som att du har ett allvarligt problem med cylinder 3. Jag skulle nog göra ett kompressionstest bara för att vara säker.
    Just dessa 2000 T7 har högkompressionsmotorn och det är rätt lätt att bränna hål i en kolv.
    Det låter som ett enkelt test att koppla ur luftmassemätare, så det ska jag pröva. Men, lite underligt om en dålig luftmassemätare bara skulle bråka med en cylinder. Ska se om jag kan göra ett komptest också, nästa gång jag har bilen.

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ja, nä, det är helt rätt, men det kan vara som du var inne på: en dålig spridare. Du har kollat kontakterna?
    Men, tänk på att du kommer få lysande motorlampa när du kopplar ur luftmassemätaren, bara så du är beredd. Det i sig är ju inte farligt

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ja, nä, det är helt rätt, men det kan vara som du var inne på: en dålig spridare. Du har kollat kontakterna?
    Men, tänk på att du kommer få lysande motorlampa när du kopplar ur luftmassemätaren, bara så du är beredd. Det i sig är ju inte farligt
    Kolla spridarkontakterna står med på todo-listan faktiskt!

    Har tidigare fått kontaktera om spridare 4, för kontakten var sprucken och saknade clips och sätta ett nytt clip på spridare 1, där det saknades.
    Så ska absolut ta loss och dubbelkolla att kontakten för spridare 3 ser ut som den ska.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det låter lite som att du har ett allvarligt problem med cylinder 3. Jag skulle nog göra ett kompressionstest bara för att vara säker. Just dessa 2000 T7 har högkompressionsmotorn och det är rätt lätt att bränna hål i en kolv.
    En fundering (ska mäta oavsett nästa gång jag är vid bilen), borde inte dålig komp ge fet förbränning, snarare än tunn?
    Det gamla stiftet för cylinder 3 var ljust.
    Senast redigerat av tryckfel den 2020-03-31 klockan 20:12.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Ljust stift tyder på för tunn blandning, vilket riskerar att haverera kolven och ventiler. Tunn blandning på en enstaka cylinder är det normalt bara spridarfel och mekaniska problem som kan ge.

    Jag skulle absolut kontrollera komp snarast.

    Om kontakten till spridare 4 var trasig kan man ju undra varför? Är det så att man bytt till nya spridare men fått tag på förfalskningar (billigt på ebay t.ex.) så skulle det kunna förklara ev. spridarproblem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Det här kanske inte ger någonting alls men:

    Ett fel jag hade på en (inte SAAB) var att den tände CE och varnade för mager blandning.
    Vid mätning på tomgång kunde man se att lambdavärdena (spänningen) varierade och var mycket knepig.
    Först misstänktes luftmassemätaren men tips från bekant var att kolla vevhusventillationen/bränsletanksgasåterföringen.
    En liten slang som gick från vevhuset in till *efter* luftmassemätaren hade en väl dold men uppenbar spricka vilket medförde att det kom
    tjuvluft förbi luftmassemätaren. Slangen byttes och sedan var allt frid och fröjd...

    Det kanske inte förklarar oljeförbrukningen men bilen som slangen satt i var inte mer än 10 år gammal och ganska "murken"...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Misständningar OG9-5
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 18:31
  2. [LÖST] Misständningar? NG900 steg5
    Av Gamedawg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 18:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •