Bil: 9-3 Turbo 2,0 185hp från 2000, T7 med svart tandkassett.
Problem:
1. Misständning uppstår slumpmässigt när man kör på motorväg/landsväg i jämnt tempo. Alltså ett lågt gaspådrag.Gasar man på brukar den fortsätta rycka till några gånger för att sedan återfå kraft och gå precis som den ska uppåt i varv/belastning.
2. Hög oljeförbrukning.
Fyller man upp så att oljan är i toppen av oljestickans smala område, är den mot botten av det smala området redan efter 10 mil.
Felkoder:
p1303 - misständning cylinder 3
p1452 - tryckfel i bränsletanken
Jag bytte stift i bilen från BCPR7ES11 (med okänd ålder) till NGK 18-PFR6H10. Det gjorde absolut ingen skillnad med misständningar, problem kvarstod på cylinder 3.
Vid stiftbytet kunde jag se att det gamla stiftet för cylinder 3 var ljusare än de andra.
Bild: https://imgur.com/gH4LD31
Vevhusventilationens nippel till ventilkåpan hade gått sönder, så jag köpte speedparts uppgraderade vevhusventilation, samt de extra slangar som inte ingick. Detta verkar inte ha gjort skillnad för oljeförbrukningen.
För tryckfelet prövade jag att byta till ett annat begagnat tanklock, men felet kvarstod.
Gällande oljeförbrukning, så hade det inte droppat en droppe olja från bilen när den stod i garaget några veckor, så det är inte den typen av läckage.