Hej,

Skaffade en 9-5 Aero. Fantastiskt trevlig bil men efter cirka en månad i mitt ägo så började varningstriangeln lysa. Jag cyklar till jobbet vanligtvis så jag hade kört kanske 10 gånger med bilen.
Då hade en slang till vevhusventilationen släppt, jag stannade efter vägen så fort jag kunde men direkt efter detta började det knacka i motorn.
Om att slangen släppte orsakade knacket eller om motorn var sliten sedan tidigare vet jag ej men jag antar slitage.
Från vad jag hört från andra så är det antingen vevlager-ras eller kamkedjan som kan ha hoppat ett steg.

Jag var tvungen att köra hem bilen efter knacket började. Efter det har bilen stått stilla och inte körts. Den går men såklart bör den inte köras någonstans.

Då jag inte är tillräckligt duktig mekare och inte har garage att laga en motor i så vore det kul om någon vill ta denna som projektbil. Eller som reservdelsbil.
Då antalet av denna modell i trafik minskar stadigt med åren så känns det tråkigt o skrota när den egentligen inte gått så galet många mil (23000). Det går ju att stoppa i en annan motor som kostar kanske 5 000 från bildelsbasen så har man en fin Aero.

Enligt tidigare ägare så har den varit problemfri, han hade ägt den sedan 04 och det är en 00:a.
Gick igenom förra besiktning med bra att veta om rost bromsskiva bak, länkarm och stomme sidobalk. Bifogar besiktningsprotokollet i länken nedan.

Vinterdäck och sommardäck. Vinterdäcken är ganska slitna. Rost på båda bakre skärmar som är "lagat" av tidigare ägare. Bilder på "lagningen" finns i länken nedan.

Kan jag få 3000? Bilen står i Karlskoga.
Kontakt via PM.

Mvh Rasmus