Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: 9-5 my2003 A-traktor

  1. #21
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 455
    Medlem#
    8689
    Hehe, får se om det blir något viktande

    Gjorde lite mera idag, Nu är övre ramen tillverkad, och det sitter nät på sidorna:




    Fram skall fortfarande få nät ditsvetsat och sen skall över och underdel svetsas ihop och det sista målas på



    Började även snickra lite på ett fäste till LGF-skylten, men det glömde jag ta kort på

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 193
    Medlem#
    5254
    Kör på en godkänd klisterskylt istället. Ser bra mycker snyggare ut,


    Tänk på att det ska va full tank oxå när den reggas... (425 ohm är oxå full tank)

    2 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777

  3. #23
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 455
    Medlem#
    8689
    Klisterskylten på rutan då?

    Finns inte riktigt någon bra yta att fästa på annars. Om man inte klipper isär skylten, Men tror det kan bli bra med en vanlig skylt också framför där regskylten sitter normalt

    De kollar bara på tankmätaren för att avgöra fulltank?

  4. #24
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 657
    Medlem#
    5849
    Är det en fråga om vikten detta med fulltank?

    Tror det kan bli lite knivigt att försöka avgöra volym i tanken på annat sätt än mätaren va..?

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #25
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 455
    Medlem#
    8689
    Ja precis, vill ha så lite vikt bak som möjligt för att klara kravet med 60% fram

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 455
    Medlem#
    8689
    Lite mera framsteg, plockade ur den övre delen av ramen och svetsade dit det sista gallret, målade även på allt förutom det som skulle svetsas mot nedre delen:



    Sen så svetsade jag ihop övre och undre delen, så nu är allt svetsande klart på denna förstängning.


    Återstår att måla det sista, kapa till och montera Plywoodskivan.

    Sen skall jag även göra förstängning innanför bagageluckan, Sen så bör det vara klart för regbesiktning

    5 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 455
    Medlem#
    8689
    Skivan för bakom stolarna tillkapad och klädd i tyg :

    Förstängning innanför babageluckan klar:

    Här kan man komma åt att byta lampa eller att dra i nödöppningen för tanklocket:


    Så nu skall jag bara dammsuga ur ordenligt och sedan skruva dit skivan bakom stolarna. sen är det redo för regbesiktning

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 377
    Spännande tråd. Har nästan gett upp att skaffa saab igen. Men detta är ju en framtida möjlighet. Dottern är bara 11 än dock, men det tar väl ett år att anskaffa, bygga och fixa till, med regbesiktning och ansökningar. Man kan ju köpa den tilltänkta bilen lite innan och justera in allt och fixa allt annat och köra lite med den själv innan. Undrar om det godkänns med egen moddning av T7? Är og9-3 för baktung? För en 3-d automat 9-3 vore väl annars lite enklare? Eller fanns de aldrig med T7? Kanske en 9-3 cab?

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW passat GTE2020, BMW Z3, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19

  9. #29
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 455
    Medlem#
    8689
    Ja det skall inte vara några problem med att göra egen mjukvara. Det är det jag gör

    Du behöver skriva ett intyg där du förklarar hur den är spärrad och även vad du gjort för att förhindra manipulering osv.

    De testar även att rycka lite säkringar och diverse på regbes så du måste vara noga att det inte går att komma runt begränsningen på något sätt.

    det är inte bara sätta maxspeed i mjukvaran.

    En 9-3 3-dörr skulle ju vara ultimat enligt mig. måste inte vara manuella lådor längre med nya bestämmelsen, så en manuell tycker jag skulle vara fränare

    de jag sett har de spärrat bort femman. men det kan man ju göra lätt genom hjulhuset utan att ens plocka ur lådan

    Och jag tror nog man kan få till det med viktfördelningen också på en sådan

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 455
    Medlem#
    8689
    Sista grejerna att fixa man skall ju göra det jobbigt att manipulera. och det kan man ju göra på lite olika sätt. Dels så har jag stoppat programmering via CAN. Sen så valde jag även att begränsa boxen fysiskt. Så jag har limmat ihop styrboxen. limmade med epoxi runt hela öppningen och även på "kylytan" mot sidan. Så jag skulle inte vilja vara den som försöker öppna denna boxen ^^


    Men man kan ju ändå byta ut hela styrboxen, så det gjorde jag jobbigt genom att svetsa en rundstång mellan kaross och ena fästpunkten för locket ovanför styrboxen. Denna sitter in under vindrutan, så man får inte plats med vinkelslip och oavsett verktyg så lever vindrutan farligt om man börjar såga eller skall klippa på den ^^ Anledningen till att jag satte en stång är för att om jag bara punktade fast muttern så kändes det för lätt att bara knäcka av den.



    Så med det gjort åkte jag idag in på regbesiktning Och det gick fint så nu är det en traktor!

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    6 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 377
    Är det nödvändigt att det ska vara SÅ svårt att komma åt ECUn? Förstår dock inte hur du kan hindra att komma åt från CAN? Men för en "lekman" så borde ju det räcka att man måste gifta in en ny box eller ha ett verktyg att flasha på CAN. Undrar när de kommer på att moddade ECU inte är OK med helbilsgodkännande, cert osv, eller gäller dessa inte en a-traktor?

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW passat GTE2020, BMW Z3, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19

  12. #32
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 455
    Medlem#
    8689
    Det som står i föreskriften är "Ombyggnaden ska vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-
    traktorns högsta konstruktiva hastighet."

    Sen kan man tolka det olika. Jag valde att lägga mig på denna nivån

    Can är inte avstängt. Men flashning via can är avstängt i mjukvaran försöker man flasha via can så säger boxen bara nej helt enkelt

    Som du säger så kan man byta styrbox. Därför så valde jag att säkra locket ovanför boxen så man inte kan göra det utan "stor svårighet" .

    Man kanske kan tolka det som stor svårighet att man behöver gifta in nya boxen med tech2. Men det är som sagt en bedömning de gör i fall till fall.

    Det är helt olika bestämmelser för bilar och traktorer. Så den är inte längre helbilsgodkänd. Det är en traktor och inte en bil. Och om den uppfyller de kraven som finns i föreskrifterna för en A-traktor så är den godkänd på det för färd på väg.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Skall listen se ut så här? NG9-3 MY2003
    Av daspunner i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-12-18, 15:05
  2. MY2003-MY2009 SAAB 9-3/9-5 backspegelkåpa höger 298
    Av turbo4ever i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-10-14, 09:16
  3. MY2003 B235R rutinkontroll
    Av Schwartz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-04-12, 20:21
  4. Ampere på 9-3ss MY2003 originalbatteri?
    Av Pebben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 14:43
  5. MY2003 navi till 9-5 i tidagre årsmodeller, det verkar funka
    Av AeroRydde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 115
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 08:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •