Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: 9-5 my2003 A-traktor, SÅLD

Trådad visning

  1. #1
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    9-5 my2003 A-traktor, SÅLD

    Hej, gav mig in i en diskussion hurvida det gick att bygga A-traktor på Saab 9-5 utan större maskinella ingrepp. Så jag testade lite mjukvara på min 9-5:a, det verkade lovande, men för att det skulle vara möjligt att bygga A-traktor så behövde det vara en med automatlåda. Hade ingen tillgänglig, så jag köpte mig en ^^

    Det blev en MY2003, 9-5, 2.3t vector sedan automat. Skattad och besad till 2021, det enda riktiga felet på bilen var att tändningslåset var trasigt och och gick därav inte att starta. Så jag tog med mig ett nytt lås, bytte på plats och kunde då köra bilen hem.

    Då jag lade in samma reglering som på den manuella bilen så fick bilen direkt felkod på växellådan. Men med lite massage på några ettor och nollor så blev jag av med det problemet.

    För att kunna regga bilen som en A-traktor så finns det krav på att den inte får gå snabbare än 10km/h på 2/3 av motorns maxvarvtal på lägsta växeln. Men med en automatlåda som har momentomvandlare så varierar detta på belastning. Pga det så kan man ansöka om dispens för att slippa det kravet.

    Så en sådan ansökan skickades in och sedan fick jag grönt ljus för att bygga:


    Så nu har jag satt igång lite smått.

    För att få regleringen godkänd så måste man visa på att det inte går att utan större ingrepp manipulera hastighetsregleringen. Jag planerar att göra det genom följande:
    Mjukvara:
    *Programmering via CAN inaktiveras.
    *Vid bortfall av giltig hastighetssignal går motorn endast på tomgång.
    *Vid limp home så stannar motorn.

    Hårdvara:
    *Plomberad styrbox.
    *Täcka över BDM-interface med epoxi?

    På ämnet plomberad styrbox så ritade jag upp en liten skylt för 3D-utskrift, som sedan slutgiltigt kan popnitas på plats. Popniten försvårar öppning av styrboxen och skylten gör det ennu svårare att öppna boxen utan att lämna spår efter sig. Det blir också väldigt tydligt när man tittar på boxen att den är avsedd för en A-traktor:


    För att bilen skall kunna vara A-traktor så måste även bagage och baksäte byggas igen så det inte kan användas till gods eller passagerare. Planen är just nu att bygga en stålram som man kan skruva på träskivor för att bygga igen. För att behålla sikt bakåt begränsas den övre delen av väggen istället genom att svetsa på plats ett nät.

    Träskiva gör det lättare att fästa tyg så att det inte blir så burkigt.

    Är det någon som har lite bra idéer för mer grejer jag bör göra i mjukvaran eller för hur man kan bygga igen bilen så dela gärna med er! jag är helt ny på denna typ av bygge
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Skall listen se ut så här? NG9-3 MY2003
    Av daspunner i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-12-18, 16:05
  2. MY2003 B235R rutinkontroll
    Av Schwartz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-04-12, 21:21
  3. Ampere på 9-3ss MY2003 originalbatteri?
    Av Pebben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 15:43
  4. MY2003 navi till 9-5 i tidagre årsmodeller, det verkar funka
    Av AeroRydde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 115
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 09:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •