Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 58

Ämne: 9-5 my2003 A-traktor, SÅLD

  1. #21
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 463
    Medlem#
    8689
    Hehe, får se om det blir något viktande

    Gjorde lite mera idag, Nu är övre ramen tillverkad, och det sitter nät på sidorna:




    Fram skall fortfarande få nät ditsvetsat och sen skall över och underdel svetsas ihop och det sista målas på



    Började även snickra lite på ett fäste till LGF-skylten, men det glömde jag ta kort på

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 187
    Medlem#
    5254
    Kör på en godkänd klisterskylt istället. Ser bra mycker snyggare ut,


    Tänk på att det ska va full tank oxå när den reggas... (425 ohm är oxå full tank)

    2 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777

  3. #23
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 463
    Medlem#
    8689
    Klisterskylten på rutan då?

    Finns inte riktigt någon bra yta att fästa på annars. Om man inte klipper isär skylten, Men tror det kan bli bra med en vanlig skylt också framför där regskylten sitter normalt

    De kollar bara på tankmätaren för att avgöra fulltank?

  4. #24
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 697
    Medlem#
    5849
    Är det en fråga om vikten detta med fulltank?

    Tror det kan bli lite knivigt att försöka avgöra volym i tanken på annat sätt än mätaren va..?

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #25
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 463
    Medlem#
    8689
    Ja precis, vill ha så lite vikt bak som möjligt för att klara kravet med 60% fram

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 463
    Medlem#
    8689
    Lite mera framsteg, plockade ur den övre delen av ramen och svetsade dit det sista gallret, målade även på allt förutom det som skulle svetsas mot nedre delen:



    Sen så svetsade jag ihop övre och undre delen, så nu är allt svetsande klart på denna förstängning.


    Återstår att måla det sista, kapa till och montera Plywoodskivan.

    Sen skall jag även göra förstängning innanför bagageluckan, Sen så bör det vara klart för regbesiktning

    5 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 463
    Medlem#
    8689
    Skivan för bakom stolarna tillkapad och klädd i tyg :

    Förstängning innanför babageluckan klar:

    Här kan man komma åt att byta lampa eller att dra i nödöppningen för tanklocket:


    Så nu skall jag bara dammsuga ur ordenligt och sedan skruva dit skivan bakom stolarna. sen är det redo för regbesiktning

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 355
    Spännande tråd. Har nästan gett upp att skaffa saab igen. Men detta är ju en framtida möjlighet. Dottern är bara 11 än dock, men det tar väl ett år att anskaffa, bygga och fixa till, med regbesiktning och ansökningar. Man kan ju köpa den tilltänkta bilen lite innan och justera in allt och fixa allt annat och köra lite med den själv innan. Undrar om det godkänns med egen moddning av T7? Är og9-3 för baktung? För en 3-d automat 9-3 vore väl annars lite enklare? Eller fanns de aldrig med T7? Kanske en 9-3 cab?

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW passat GTE2020, BMW Z3, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19

  9. #29
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 463
    Medlem#
    8689
    Ja det skall inte vara några problem med att göra egen mjukvara. Det är det jag gör

    Du behöver skriva ett intyg där du förklarar hur den är spärrad och även vad du gjort för att förhindra manipulering osv.

    De testar även att rycka lite säkringar och diverse på regbes så du måste vara noga att det inte går att komma runt begränsningen på något sätt.

    det är inte bara sätta maxspeed i mjukvaran.

    En 9-3 3-dörr skulle ju vara ultimat enligt mig. måste inte vara manuella lådor längre med nya bestämmelsen, så en manuell tycker jag skulle vara fränare

    de jag sett har de spärrat bort femman. men det kan man ju göra lätt genom hjulhuset utan att ens plocka ur lådan

    Och jag tror nog man kan få till det med viktfördelningen också på en sådan

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 463
    Medlem#
    8689
    Sista grejerna att fixa man skall ju göra det jobbigt att manipulera. och det kan man ju göra på lite olika sätt. Dels så har jag stoppat programmering via CAN. Sen så valde jag även att begränsa boxen fysiskt. Så jag har limmat ihop styrboxen. limmade med epoxi runt hela öppningen och även på "kylytan" mot sidan. Så jag skulle inte vilja vara den som försöker öppna denna boxen ^^


    Men man kan ju ändå byta ut hela styrboxen, så det gjorde jag jobbigt genom att svetsa en rundstång mellan kaross och ena fästpunkten för locket ovanför styrboxen. Denna sitter in under vindrutan, så man får inte plats med vinkelslip och oavsett verktyg så lever vindrutan farligt om man börjar såga eller skall klippa på den ^^ Anledningen till att jag satte en stång är för att om jag bara punktade fast muttern så kändes det för lätt att bara knäcka av den.



    Så med det gjort åkte jag idag in på regbesiktning Och det gick fint så nu är det en traktor!

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    8 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 355
    Är det nödvändigt att det ska vara SÅ svårt att komma åt ECUn? Förstår dock inte hur du kan hindra att komma åt från CAN? Men för en "lekman" så borde ju det räcka att man måste gifta in en ny box eller ha ett verktyg att flasha på CAN. Undrar när de kommer på att moddade ECU inte är OK med helbilsgodkännande, cert osv, eller gäller dessa inte en a-traktor?

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW passat GTE2020, BMW Z3, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19

  12. #32
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 463
    Medlem#
    8689
    Det som står i föreskriften är "Ombyggnaden ska vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-
    traktorns högsta konstruktiva hastighet."

    Sen kan man tolka det olika. Jag valde att lägga mig på denna nivån

    Can är inte avstängt. Men flashning via can är avstängt i mjukvaran försöker man flasha via can så säger boxen bara nej helt enkelt

    Som du säger så kan man byta styrbox. Därför så valde jag att säkra locket ovanför boxen så man inte kan göra det utan "stor svårighet" .

    Man kanske kan tolka det som stor svårighet att man behöver gifta in nya boxen med tech2. Men det är som sagt en bedömning de gör i fall till fall.

    Det är helt olika bestämmelser för bilar och traktorer. Så den är inte längre helbilsgodkänd. Det är en traktor och inte en bil. Och om den uppfyller de kraven som finns i föreskrifterna för en A-traktor så är den godkänd på det för färd på väg.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #33
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 355
    Fast... men svårighet, borde det inte räcka med en åtgärd som inte går att göra "på gatan" - tänker att OM styrboxen går sönder får du ett helsike att byta den med den där gula svetsen. Man kan tycka att det borde finnas en officell "prombering" man kunde sätta runt styrdonets kontakt så man inte kan montera bort den utan att det märks? Undrar om marknaden för A-traktorer kommer översvämmas av billiga enkelt ombyggda bilar nu, så priserna går ner. Eller lagstiftningen ändras?

    Kan tycka att en A-traktor är säkrare än en mopedbil - men samtidigt större och tyngre. Så vet inte egentligen om jag tycker detta är positivt - men det är väl någon som följer olycksstatistiken för detta och bromsar om det behövs. För många ungdomar så möjliggör det troligen att skaffa en A-traktor, då mopedbilarna är orimligt dyra.

    En enkelt ombyggd 9-3 borde väl gå att få till för 15.000 inkl allt, inköp av bil, reg bes, material för att ta bort baksätet? Om man antar att en omflashad ECU godtas som hastighetsbegränsning och man kan göra det själv (med tex trionic-tuning).

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW passat GTE2020, BMW Z3, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej
    Har tankarna på ett liknannde bygge till dottern och har några frågor.
    Vad kostade reggningen?
    Måste det va en automat bil?
    Har du måtten på "lådan" i baksätet?
    Vad landade kostnaden på i slutändan,utan inköp av bil?

    Förstår om du inte vill svara på alla frågor

  15. #35
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 463
    Medlem#
    8689
    Det är som sagt en individuell bedömning på vad som räcker. så det som skulle vara okej för en besman kanske inte är okej för en annan.

    Tyckte jag såg något om att polisen gått ut med att de inte gillar de nya reglerna, då det är väldigt svårt för de att kontrollera A-traktorerna, vem vet om det kan leda till något.

    Dessa styrboxar går sällan sönder. Så det känns som ett mindre problem.

    Jag har kört denna några mil nu, och kan säga att jag verkligen hade gillat att ha en sån här när jag var 15. Man sitter varmt och bekvämt och kan lyssna på musik man hinner också se mycket när man åker traktor, dels då det inte går så fort och dels då man tvingas åka på lite mindre vägar



    Dessutom tycker jag att andra trafikanter och personer runt omkring är jättetrevliga. har inte stött på någon jag uppfattade negativt. Man får tackblinkningar av de som kör om när man kört in till kanten och det är ingen som lägger sig upp jättetajt bakom eller så. Uppmanar alla att testa en tur i en traktor det är superhärligt att ligga å snigelåka lite

    Denna traktor låter ju inte heller mycket eftersom man ligger nästan på tomgång, så även fast jag navigerar in mig på jättesmå grusvägar, som snudd på skulle kunna vara någons uppfart. Där folk är ute och går med hundar eller är ute i sina trädgårdar nära vägen så är det ingen som störs på att jag åker där, snarare så vinkar man ofta glatt när jag passerar.

    Jag har svårt att se att jag skulle få samma uppfattning med en traktor som ligger skrikande på 4500 RPM hela tiden vilket det var innan man började godkänna hastighetsreglering.

    Så jag är definitivt positivt inställd till nya reglerna. Det enda som skulle göra det bättre är om man tilläts åka lika fort som en EU-moped. Jag har blivit omkörd av en moped en gång nu och kan tänka mig att för en 15-åring så finns inget värre än att bli omkörd av en polare på en moppe när man sitter och åker i sin fina A-traktor med 200 hästar under huven. Skulle man få bort den faktorn så ser jag inte att det finns så mycket motivering kvar att manipulera hastighetsbegränsningen.

    3 användare gillar detta inlägg



  16. #36
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    1 891
    Hur blev det med vikten? Fick du vikta den nånting fram?
    Jag håller på att boka regbesiktning nu av sedanen till bonusdottern, så jag har ett mål att jobba emot, bygger förstängning för fullt. (Eller, jag gjorde det tills jag behövde platsen i garaget för ett motorbyte ) kände att det nog var läge att sätta lite fart innan dom ändrar regler igen, med hänseende till att polisen vill se ändrade regler.

    //Konrad S.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #37
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 463
    Medlem#
    8689
    Det gick bra med vikten. Viktade inget extra.

    Bilen vägdes utan förare. Hela vägde 1530 kg. Och 980 på framaxeln.

    Så blev tjänstevikt på 1600 efter man lagt till 70 kg förare. 40 kg av föraren lade man på framaxeln. Vilket ger 1020 kg fram av 1600 tjänstevikt vilket är 63,75%.

    5 användare gillar detta inlägg



  18. #38
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 463
    Medlem#
    8689
    Eftersom jag hade lite marginal på viktfördelningen så monterade jag lite ljuddämpning. Sen råkar ljuddämpningen vara format som ett säte

    Ger lite extra "bilkänsla"

    Tvättade även av den lite idag Så kan bjuda på lite bilder på traktorn





    Är riktigt nöjd med hur det blir Vilken 15-åring skulle inte vilja ratta en sån här?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg



  19. #39
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 326
    Medlem#
    3183
    Helt klart åkbar!
    Vem blir den lycklige ägaren?

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    40
    Medlem#
    12555
    Snyggt byggt!
    Lite att man önskar att man var 15 igen o fick prova på A-traktor livet

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Skall listen se ut så här? NG9-3 MY2003
    Av daspunner i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-12-18, 15:05
  2. MY2003 B235R rutinkontroll
    Av Schwartz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-04-12, 20:21
  3. Ampere på 9-3ss MY2003 originalbatteri?
    Av Pebben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 14:43
  4. MY2003 navi till 9-5 i tidagre årsmodeller, det verkar funka
    Av AeroRydde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 115
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 08:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •