Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Nytrimmad med steg1 går lite orent vid fullast OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -

    Nytrimmad med steg1 går lite orent vid fullast OG9-5

    Hej!
    Har en steg1 trimmad saab 9-5 aero. Bilen gick bra innan trimningen men efter trimningen (från maptun) märkte jag först att bilen hackade rejält vid full gas och höga varvtal (typ efter 3k). Misstänkte tändstiften direkt då de var gamla och köpte nya NGK bcpr7es-11 och problemet var löst. Eller så ja trodde; alltså bilen går helt okej nu och de tydliga hackningarna har försvunnit men det märks ändå att vid de här omständigheterna (full gas, höga varvtal, i treas växel och uppåt) att motor går icke-smooth om man vill säga så. Om jag vill försöka försklara det så bra som möjligt så känns det som att motorn tvekar eller hackar väldigt väldigt lite att man måste vara uppmärksam för att märka detta. Samtisigt så känns det inte som att man får hela effekten. Gjorde till exempel en inte så noggrann mötning i treans växel mellan 80 och 120 och fick 4.5-4.6 sek. När den var original gjorde bilen detta intervall ännu snabbare (4.3-4.4 sek) med samma typ av mätning. Förväntar mig att bilen ska gå lite snabbare i det här intervallet.
    Har haft hackningar som är tändkassett/tändstift relaterade och dessa brukar tydliga med långa pauser om man säger så och då brukar bilen hoppa till. Men i mitt fall nu känns det inte som att detta kommer från tändkassett. Speciellt att jag köpte bilen när den gått 16500 mil (bilen har gått nu nästan 19000mil) och kassetten byttes runt 10000 vill jag minnas. Själv misstänker jag att det handlar om någon bränslebrist, förmodligen pumpen som har börjat ge sig, dock hör jag inte något ljutande ljud när jag startar bilen så är ej säker.
    Läste också i en gammal tråd att om man vill kolla om det handlar om bränslebrist så använder torque appen tillsammans med obd läsare och sen kollar man på en graf som heter O2 volts bank1 sensor1 och att kurvan borde ligga i takrt vid full last. Testade detta och min kurva svajjade hela tiden mellan 0.2 och 0.8 men den var aldrig konstant eller stannade på 0.8...
    Någon som kan något om detta och kan hjälpa till om vad detta kan bero på?
    Uppskattat all hjälp!

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Hade också börjat med o misstänka bränslepumpen. En frisk pump drar skall ju dra en viss mängd ström som går att mäta upp ganska enkelt utan att behöva öppna söliga tankar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Rotade fram värdet på pumpen. 6 ampere skall en frisk dra. Drar den mindre så orkar den nog inte förse med bränsle på fullgas.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Medlem#
    13052
    Har du kontaktat Maptun och beskrivit problemet? Jag gjorde uppgradering förra veckan och fick då fel programvara. Jag skulle ringt och dubbelkollat med dem att allt blev rätt innan mer felsökning.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Hade också börjat med o misstänka bränslepumpen. En frisk pump drar skall ju dra en viss mängd ström som går att mäta upp ganska enkelt utan att behöva öppna söliga tankar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Rotade fram värdet på pumpen. 6 ampere skall en frisk dra. Drar den mindre så orkar den nog inte förse med bränsle på fullgas.
    Mm, ska undersöka detta mer. Tack för tips

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av TheDroog Visa inlägg
    Har du kontaktat Maptun och beskrivit problemet? Jag gjorde uppgradering förra veckan och fick då fel programvara. Jag skulle ringt och dubbelkollat med dem att allt blev rätt innan mer felsökning.
    Nej faktiskt inte. Borde göra det.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det är ju fördelen med att använda en seriös trimfirma, man kan ställa frågor och få support...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Medlem#
    13052
    Ja! Jag fick väldigt snabb och bra hjälp. Tankade in rätt programvara i maptunern och sen funkade allt klockrent. Min bil betedde sig liknande, lambdan ströp bränsletillförseln.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det är ju fördelen med att använda en seriös trimfirma, man kan ställa frågor och få support...
    Exakt!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av TheDroog Visa inlägg
    Ja! Jag fick väldigt snabb och bra hjälp. Tankade in rätt programvara i maptunern och sen funkade allt klockrent. Min bil betedde sig liknande, lambdan ströp bränsletillförseln.
    Jaha men va bra det kanske är samma problem på min då

  8. #8
    Har du kollar dessa grejer:
    Backventiler
    Vevhusventilation
    Vakuumslangar
    BTR

    Inte ovanligt att BTR blir dålig

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Bytte några slangar och två backventiler för ett år sedan. Kollade igenom slangarna för ett tag sedan och det såg bra ut. Kanske missade nåt dock. Vevhusventilation har jag inte kollat men angående BTR hur vet man om den är dålig? Och var ligger den?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-03-26 klockan 16:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Testa att minska gapet lite på stiften.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Tänkte ge några uppdateringar här angående min saab 9-5 även om det har gått två år nu. Bytte till en kraftigare pump (Walbro 255) och körde först med NGK BCPR7ES-11. Bilen hackade fortfarande med de nya stiften (Vilket är lite konstigt då maptun rekommenderar de stiften för deras steg 1 trim). Körde istället på NGK BCPR7ES (de som har 0.7 avstånd istället för 1.1 och hackningarna försvann).
    Sedan dess har grundproblemet dock aldrig riktigt försvunnit helt. Kanske problemet låg inte i själva pumpen utan någon annanstans. Det var alltså inga hackningar längre utan blev en svajning vid fullgas 3.5k rpm (vid trean och uppåt). Så laddtrycket gick liksom ner vid det varvtalet för att sedan återhämta sig och fortsätta vanligt. Detta förde mina tankar mer till själva turbon eller wastegate som kanske inte riktigt orkar när programmet begär maxladd. Detta fenomen skedde inte varenda gång jag tryckte plattan i mattan utan kom och gick. Löste inte det utan körde mer försiktigt och gasade bara då och då.
    Nyligen fick ett nytt problem med att bilen inte laddade som den ska. ”Turbomätaren” gick bara till max hälften av det gula området. Trodde först det var grenrörspackning då det saknar en bult är, men testade att plugga översta slangen på magnetventilen och bilen gick betydligt bättre. Nu gissar jag på evapventilen, har dock kollat den och den blåser bara åt ett håll så den borde inte vara trasig (speciellt att vaccumslangar och ventiler är bytta för 3 år sedan) så näst blir att byta översta slangen på magnetventilen. Fick höra att det ligger ett T-kors som ska ligga mitt i den slangen men i mitt fall går slangen bara in i en anslutning in i inloppsröret. Så kanske har jag ett nyare system i och med att jag har en 04:a…
    Har inte riktigt blivit klokare men men

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Har du gjort rent luftmassemätarens små givare?

    På min original og9-3 Aero började laddtrycket "svaja" vid mycket gas och det visade sig vara skit på dessa små elektronikkomponenter. Det blev dock inte riktigt bra förrän jag plockade isär luftmassemätaren så att det gick att komma åt även "baksidan" av givarna.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    2004 har gamla typen av tankurluftning med t-kors på r-slangen från magnetventilen. Saknas t-korset så är bilen nyare eller ombyggd av någon.

    Behöver man köra mindre gnistgap än original 1,1mm på en Trionic7 bil är den antingen ordentligt trimmad (typ dubbel originaleffekt) eller så är tändkasetten lite trött. En B253L/R bör dessutom ha PFR6H-10 tändstift så länge den inte är biopower-konverterad.

    Svajande laddtryck kan bero på felmätt luft, men även bränslekvalitet. Finns problemet både med BF95 och BF98?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Laga packningen först.

    Sätt i nya stift, -11.

    Version på TK?

    Men det du skulle gjort redan -20 är att begärt att få ett nytt program, ibland kan det bli fel...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    2004 har gamla typen av tankurluftning med t-kors på r-slangen från magnetventilen. Saknas t-korset så är bilen nyare eller ombyggd av någon.

    Behöver man köra mindre gnistgap än original 1,1mm på en Trionic7 bil är den antingen ordentligt trimmad (typ dubbel originaleffekt) eller så är tändkasetten lite trött. En B253L/R bör dessutom ha PFR6H-10 tändstift så länge den inte är biopower-konverterad.

    Svajande laddtryck kan bero på felmätt luft, men även bränslekvalitet. Finns problemet både med BF95 och BF98?
    Hans Evap var ombyggd, kollade på hans bil i helgen
    Misstänker backventilen är dålig pg att hans bil gick bättre med den pluggad, alternativt att det är varmt ute och bilen drar bak tändningen.

    Den ska ha maptun steg 1 så som jag förstod de och gått bra senaste 2-3 åren

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Inte om man läser första inlägget.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Tack för alla tips. Svarar på alla frågor i det inlägget. Precis, enligt infon som jag fått så ska jag ha den gamla tankurluftningen. Kan vara att min bil tillhörde brytpunkten då man bytte till 05 också. Tankar alltid 98 förresten. Nya stift sitter i bilen (NGK BCPR7ES) och versionen på tändkassetten är 3.7E (Den är bytt vid 14xxx mil innan jag köpte bilen och bilen har nu gått 22xxx mil, så kassetten borde hålla ett tag till).
    Hur som helst, igår kväll såg jag att R slangen som jag hade pluggat hade ett veck precis vid ansslutningen. Så detta ströp förmodligen luften. Gick o köpte en silikonslang och bytte R-slangen. Såg till att slangen gick rakt utan konstiga böjningar och anslöt den sedan till magnetventilen. Plockade isär lmm sedan, och rengjorde den med special spray. Värt att tillägga att den redan var ganska ren vad jag såg. Gjorde sedan samma sak med spjällhuset och rengjorde med spray. Köpte även en metall backventil från maptun och bytte ut den svarta plastventilen. Nu ska det inte vara något fel i vaccumsystemet längre.
    Testkörde bilen och nu laddar den som den ska utan att behöva plugga någonting! Ska testa imorgon och gasa fullt för att se om svajningarna kvarstår.
    En till grej jag tänkte testa är att köra med PFR6H-10 och se jag märker någon hackning igen eller om det blir någon skillnad alls.
    Packningen kommer kag vänta med för tillfället men blir byte framöver.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Inte heller jag kunde se att givarna i lmm var skitiga. Ändå försvann det svajande laddtryckat när jag gjorde rent dem

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Testade idag och gasade fullt. Jäklar vilken skillnad. Trots ~20 grader här i Gbg, så laddar bilen mer än någonsin. Så gissar att det hjälpte med lmm rengörelse. Angående trycksvajning så kvarstår dem lite grann. Vid trean är den inte så märkbar men finns, vid fyran märks den mer.
    Hällde i Rislone Hyper-Fuel i tanken idag och den ska tydliga rengöra bränslesystemet och få bort avlagringar i förbränningsrummet. Ska se om jag upplever någon skillnad.
    Senast redigerat av Vfr den 2022-07-07 klockan 10:22. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    En liten update. Bytte till PFR6H-10 idag och titta, nu är det inga misständningar eller trycksvajning längre. Den laddar dessutom som den ska. Blir lite fundersam varför många rekommenderar BCPR7ES-11 eller vanliga till trimmade 9-5or. Ser ut iaf att bilen trivs bäst med just platina stift.

Liknande ämnen

  1. Problem med trim, nytrimmad OG9-5 2,0 Biopower -07 steg1
    Av Rickard93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2018-02-02, 10:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •