Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilket spegelglas vä yttre? NG9-3

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013

Vilket spegelglas vä yttre? NG9-3

Hej!

Jag har en SAAB 9-3 Tid 1,9 årsmodell 2007. I går morse hade spegelglaset från vänster backspegel trillat ur och låg trasigt på marken. Bara själva spegelglaset, övrigt satt kvar. Glaset hade trillat ur i sömnen helt enkelt...

Skruvat.se har två olika glas, som kommer upp när jag söker på reg.nr., och de kan inte säga vilket det ska vara. Hur gör man för att ta reda på det?

/Micc

Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    11937
    Att spegelglaset släpper i limningen är ett vanligt fel.

Det är olika glas beroende på om du har automatiskt avbländbara backspeglar (dyrt) eller inte (billigt).

Dussinsäljare på nätet (bl.a. skruvat) är annars ofta dåliga att skilja og9-3 från ng9-3, eventuellt kan de föreslå både ng9-3 och og9-3 spegelglas till din bil. Dessa två spegelsglas skiljer i storlek.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Volkswagen ID.4

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    OK, tack för snabbt svar. Nej någon avbländning är det inte vad jag märkt... Och jag är tämligen okunnig vad gäller ng9-3 respektive og9-3, vad betyder det?
    Dessa varianter är det Skruvat.se säljer:
    https://www.skruvat.se/Spegelglas-yt...l-P823814.aspx
    https://www.skruvat.se/Spegelglas-yt...l-P112182.aspx

Finns det något sätt att se vilken av dem det ska vara?

Båda är väl tämligen billiga vilket uppskattas, då den här bilen är i rätt dåligt skick (väldigt rostig kaross, men motorn går jättebra), så jag kommer troligen sälja den efter sommaren när jag är färdig med ett bygge jag håller på med.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-03-25 klockan 14:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Micc Visa inlägg
    ...ng9-3 respektive og9-3, vad betyder det?
    "old generation" 98-02 & "new generation" 03-11

Jag tolkar det som att båda kommer att passa din bil, bryr du dig inte så mycket om den, köp den billiga, men var försiktig när du monterar den.

// Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

I dessa tider är det extra viktigt att stötta klubbens sponsorer
    MapTun
    Speedparts

3 användare gillar detta inlägg

Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Micc Visa inlägg
    Dessa varianter är det Skruvat.se säljer:
    https://www.skruvat.se/Spegelglas-yt...l-P823814.aspx
    https://www.skruvat.se/Spegelglas-yt...l-P112182.aspx

Finns det något sätt att se vilken av dem det ska vara?
    Ingen aning vilken som är rätt. Kanske båda (bara olika leverantörer)? Enklast när nog att fråga skruvat.se. Men det är ju nackdelen med stora bildelssajter, de har så många varor och förlitar sig enbart på databaser de köpt in om vilka delar som passar vilka bilar. Det blir fel ibland.... För min volvo föreslås t.ex. kamremmar av olika längd, men självklart finns det bara en längd som passar just min bil.

Därför skulle jag, som redan tipsats om, beställa från t.ex. speedparts eller maptun, då vet du att det blir rätt.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Volkswagen ID.4

Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Medlem#
    6770
    En kopia av vad som nyligen hände mig. Hade också samma fråga här på forumet. Det blev så att jag beställde nytt glas på Speedparts för 239:- och det kom efter nån enda dag. Nu sitter det där.

1 användare gillar detta inlägg

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Hej igen, och tack för svar!

Det låter bra.Namnet Speedparts har jag nog sett eller hört någonstans, men har ingen erfarenhet av. Map Tun har jag aldrig hört talas om. Kollade upp de sajterna nu. Men de tycks inte ha Haynes reparationshandbok till min Roffe Rover, tänkte passa på att köpa den idag när Skruvat.se har 20 % på allt och fri frakt. Men jag ska absolut handla från Speedparts/Map Tun senare. Om inte annat så brukar det alltid behövas lite bromsdetaljer inför besiktningen framåt sommaren.

2 användare gillar detta inlägg

Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Jag tolkar det som att båda kommer att passa din bil, bryr du dig inte så mycket om den, köp den billiga, men var försiktig när du monterar den.
    Håller med. Det är en standarddel, ser ingen risk att det skulle vara fel.

Alla som länkats till tidigare är eftermarknadsdelar. Att handla eftermarknadsdelar är väl iofs helt OK men då finns det knappast någon anledning att välja annat än den billigaste. Det är inte otroligt alla (kanske tom Orio) säljer samma del och det enda som skiljer är priset...

Vill man vara säker kan man ju handla direkt från Saab/Orio (som oxo är sponsor ). Fast numera kör även de med annat än det som monterades i fabrik. Dock brukar det kallas "originaldelar". Orio om någon har koll på att det passar.
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    I dessa tider är det extra viktigt att stötta klubbens sponsorer
    Jag håller med. Visst kan det vara vettigt att stötta sponsorer. Det är väl bra. Ofta skiljer det inte speciellt mycket i pris.
    Men om man måste betala dubbla priset för att "stötta" ser jag ingen anledning. Då kan man ju hellre köpa till bra pris hos skruvat och skicka en 50-lapp "stöttning" var till sponsorerna om man vill stötta. Det tjänar alla på.

Dock känns det väldigt märkligt att klubbmedlemmar skall betala sponsorerna. Det normala är ju det omvända. Sponsorn stöttar klubben. Klubbens uppgift är i första hand att hjälpa och stötta medlemmarna.

I dessa tider tycker jag som medlem tycker faktiskt det är extra viktigt att stötta klubbens och forumets medlemmar. Tex genom att hitta lägsta pris.

- - - Uppdaterad - - -

Kolla denna tråd oxo:
    Spricka i backspegelglas, ok eller ej på bes

1 användare gillar detta inlägg

§9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

1. [LÖST] Vilket moment till yttre kulbult og9-3
    Av Sammen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 15:50