Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Köpråd SAAB 9-5 LINEAR

  1. #1

    Köpråd SAAB 9-5 LINEAR

    Har varit utan saab 1 långt år sen min förra 9-5 dog.
    Har bara haft aero innan, men kör som en farbror nu.

    Var idag o kolla på SAAB 9-5 LINEAR -08, 150 hk
    Helt nylackerad och mkt nybytt bla bromsar och monterat ledramp modell dyrare.
    Ägaren jobbar på lackering så den ser perfekt ut.
    18" bra sommardäck och original dåliga vinterdäck.
    Automat är det och den gått 32000.
    Service skött.

    Han vill ha 17500 för den, är det nåt att satsa på. Inga missljud vad jag hörde

    Mvh Steffe

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    tycker priset är alldeles för högt med tanke på miltalet och att det endast är en linear. jag personligen skulle aldrig köpa en som gått så långt om motorn ej blivit renoverad.

  3. #3
    Tänkt lite åt det håll med, men sen blir man lite sugen när den är helt nylackad.
    Men pajar motor har jag ingen nytta av lackad kaross.
    Vad tycker ni är rimligt.
    Sen blir det nog svårt att pruta.
    Taket var inte lackat och då sa han om han fick 17500 så kan han lacka det med. var 2 märken med 10 cm diameter på tak

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Vad är syftet? - Det är viktigt vara klar över.

    En bruksbil som bara skall funka? En bil att vårda och behålla lite längre? Eller skall den byggas om rejält? Eller hur tänker du.
    Sedan om du prioriterar utsida/utseende eller prestanda.

    Det påverkar ju en del. Hur man skall se på det. Men rent generellt. Kan du inte lacka själv men byter motor billigt/bra, då har den ju fördelar.
    Dock kommer man ju inte undan att det är en hel del skillnad mellan en Aero och en Linear. Visst kan man uppgradera ganska enkelt. Men en del jobb är det ju. Chassi/bromsar osv, dvs inte bara motor/låda kan ju behöva bytas en del.

    Dock är en bra kaross värd mycket om man vill behålla ett tag, man kan ju skapligt lätt byta alt utom just kaross. Laga rost blir varken billigt, kul eller bra. Så varför inte...

    Vad gäller pris. Alltså man skulle kunna se det som att en 2-5år gammal bil av modernare snitt är VÄLDIGT mycket dyrare. Så allt mellan 0 och 17500 är ju billigt i jämförelse. Så egentligen skulle jag inte tro var i det intervallet priset hamnar. OM du vill ha den bilen. Det är småpengar för en bil. Men kolla alternativa objekt på blocket, så vat du om priset är bra. Tänk dock på att alla annonser på blocket är osålda/oprutade. De med fyndpriser är sålda.

    Har du pengabrist, skulle jag undvika en bil som riskerar motorhaveri eller annan reparation inom kort, snarare än att prioritera snygg lack.

    Varsågod, spridda spontana tankar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    bra input, ska ha som bruksbil.
    Så ingen uppgradering tänkt.
    Vill bara kolla med andra angående pris.

  6. #6
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Varför blev den omlackad, rost?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det är stört omöjligt att ge generellt köpråd på en såpass gammal/långmilad bil baserat på en kort textbeskrivning. Den må vara omlackad, men kan vara helt skrotmässig under. Eller så är den utomordentligt väl underhållen och kommer hålla sig fin många år framöver - då är den ett kap.

    Du måste göra en ordentligt teknisk genomgång av den för att veta.

  8. #8
    Det låter nästan som nuvarande ägare nyligen köpt bilen, lackerat lite rostskador och skavmärken och nu skall sälja den. Antar att det är denna bil: https://www.blocket.se/annons/kalmar...power/88915314. Stötfångarna tycks ha en annan nyans än resten av karossen. Leta efter en bil med färre mil!

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    OK...
    Vem lackar om en bil som gått 30000mil?
    Alltså om bilen har gått över 30000mil och nyligen är omlackad kan jag bara se två förklaringar:

    1. Bilen är väldigt fin maskinellt men lacken är överlag sliten. Men ägaren vill behålla sin fina bil.
    2. Bilen skall säljas men ser hemsk ut med mycket rost och repor. Säljaren kan få den lackad för en billig peng. Utan att bry sig om ett riktigt underarbete blir det ännu billigare. Och om bilen maskinellt ändå inte håller mer än ett år, kommer det aldrig att märkas. Så det är ju inte speciellt oetiskt om lacken har ca samma livslängd.


    1) Är det ju inte. Så då är det antagligen 2). Om nu taket har stora rostfläckar krävs det inte speciellt stor fantasi för att börja misstänka hur det som redan är lackat (i NÄSTAN rätt färg) såg ut innan. Tänk om lacken börjar släppa eller rosten titta fram om en månad. Det finns inga garantier för något.

    Alternativ 3) är ju att allt är proffsigt gjort (med NÄSTAN rätt färg) och bilen är minutiöst underhållen maskinellt, servad var 1000:e mil och säljaren vill att den skall se riktigt snygg ut när han skall sälja den så han inte behöver skämmas... Nä det tror jag inte...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    blev köp, billigare än väntat.
    Nöjd än så länge.
    Men undrar om nån vet vart man kan få tag i en knapp till växel ner som sitter på ratten.
    Bara knappen alltså

Liknande ämnen

  1. köpråd av en Saab 95 Linear Sport 2,0T
    Av riddaren i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 10:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •