Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vinande pysande ljud vid vänstersväng NG9-3

  1. #1

    Vinande pysande ljud vid vänstersväng NG9-3

    Hej!

    Märkte detta idag då jag skulle fickparkera, när ratten vrids det minsta åt vänster så uppkommer ett ljud som låter som luft som pyser ut någonstans. Dock låter det lite mer metalliskt i motorrummet. Tog en liten sväng och märker att den är trögstyrd åt vänster i låga hastigheter. Åt höger är det inget ljud alls och svänger hur bra som helst. Jag har kollat oljenivån i servobehållaren (nivå någonstans i mitten) och kan inte med en snabb överblick se något läckage i form av olja i övrigt. Ljudet följer inte varvtal utan är bara vid vänstersväng. som värst är det vid fullt rattutslag och tystnar så fort ratten släpps. Servo? pump? styrväxel? Är det farligt att köra med förutom att man kanske tappar servon?

    30500 mil på mätaren. Årsmodell 2003

    Edit: kommer mäta igen imorgon med kall motor.

    Ljudklipp https://drive.google.com/open?id=1_E...rHaoY35M4Yc5U5

    Tack på förhand.
    Senast redigerat av Henkrik92 den 2020-03-20 klockan 22:20.

  2. #2
    Nivån var nära L när jag mätte idag på mordonen. Fyllde i lite olja och tycker det blivit lite bättre. Ljudet är kvar men ratten svänger som den brukar. Kan det vara luft som kommit in i systemet pga för lite olja? kunde inte se någon pöl på marken under behållaren och pumpen. Det lustiga är att det bara yttrar sig när jag svänger vänster.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det är troligen läckage någonstans. Har sett styrväxlar som läckt i ena änden och då fylls bälgen runt inre styrleden med servoolja. Det kan alltså ta ett tag innan man ser vart olja tagit vägen. I ditt fall tror jag inte på vare sig pump eller rör eftersom problemet verkar uppenbart bara vara relaterat till när du svänger åt ena hållet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Tack för svar.

    Är detta generellt sätt något man kan åtgärda eller är det byte av alltihopa som gäller? Är lite i valet att kanske byta bil istället då den gått väldigt långt och dyra reparationer börjar bli mer och mer avtändande.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det normala är att man byter styrväxeln till en ny eller begagnad.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •