Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 104

Ämne: Frågor om vevhusventilation OG9-5 > -04

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 196
    Medlem#
    8758
    Gissningsvis för att vakuumet i kobran är i klenaste laget vid gubbkörning.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-12-26 klockan 23:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Jag åkte till mekonomen och köpte en 8 mm backventil till dieselmotorer. Köpte även slang och monterade över plastslangen. Total kostnad 110 kr.

    Tackar för idén! Jag köpte dock en grövre 10mm som satt perfekt.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    27
    Att inte turbon skulle klara bensinångor köper jag inte. Och i den takt dessa backventiler kastar in handduken borde det ju funka mycket bättre. Jag menar, det är inte mycket undertryck som krävs för att evakuera tanken...

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 196
    Medlem#
    8758
    Det finns en tryckmätare som används för EVAP-test. Jag misstänker att du kan få felkod P0455 om du bara kopplar den till kobran.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-12-26 klockan 23:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Hej. Kan man använda

    http://www.mekonomen.se/bil/reservde...s1523a198162sv

    Istället för dom blåa backventilerna?

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 196
    Medlem#
    8758
    Den är avsedd för bränsle vad jag kan se. Åk till VAG och skaffa deras ventil 058905291K istället, den är avsedd för just den här tillämpningen och kostar inte mycket mer. Jag har sådana i min EVAP.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-12-26 klockan 23:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #47
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Den ventilen är för vevhusventen och bör nog inte användas till EVAP systemet.

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2021-12-26 klockan 23:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tack för svaren! Blir BV från VAG.

  9. #49
    Finns ju även på MapTun:

    http://www.maptunparts.se/sok/backventil

    Den vita i plast till årsmodell 98-03 och den i alu för 04-10 (för vevhusventilationen då). Den i alu har jag även använt till EVAP, och det verkar funka fint.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #50

    Uppgradering vevhusventilation? OG9-5 -05

    Hej har version 4b av vevhusventilationen som jag förstått. Slangen mellan ventilkåpan och oljefällan har gått sönder i anslutningen till ventilkåpan. Slangen är restnoterad sen länge på saab enligt lokala "saab". Finns det någon uppdaterings sats så allt blir som på my06 och uppåt?

  11. #51
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 521
    Medlem#
    8163
    MY04 och framåt har den nya åtgärdade vevhusventilationen, så den vare sig behöver eller kan uppgraderas.
    /Johan

  12. #52
    Ja men om inte grejerna finns att köpa längre så måste man ju kunna göra något? Lutar åt att byta ut allt mot my06- version

  13. #53
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._55355330.html

    Kollar man lite längre ner på sidan så ligger där en länk till originaldelen och på den så står det utgått.

    När jag beställde uppdateringssatsen så fick jag proparts grejer...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #54
    Jaha har den slangen också utgått? Då finns de alltså ingen original slang alls att få tag i från my04 och uppåt då

  15. #55
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 229
    Medlem#
    2226
    vevhusventilationen komplett för 04 eller senare passar inte på en tidigare modell.

    Men om det är till en 04 eller senare finns det uppdateringar av vevhusventilationen, om du har en riktigt sen 04a har den samma vevhusventilation som en 05a.

    En del av reservdelsartiklarna (och då också uppdateringen till 04or) på 05or har ersatts med artiklar från 06/07 - en betydligt större oljefälla

    Det här är den kompletta listan med allt du behöver för att uppdatera en 04a


    oljefälla 12 755 243
    slang-ventilkåpa 55 355 330
    slang-svanhals 59 61 610
    slang-oljesump 55 560 445
    slang m fast ventil 59 55 927
    slang-spjällhus 95 49 528
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  16. #56
    Aaha okey, men saab har inga färdiga kit som uppdaterar my04-05 till my06 vevhusventilation?

  17. #57
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Men om det är till en 04 eller senare finns det uppdateringar av vevhusventilationen, om du har en riktigt sen 04a har den samma vevhusventilation som en 05a.
    En del av reservdelsartiklarna (och då också uppdateringen till 04or) på 05or har ersatts med artiklar från 06/07 - en betydligt större oljefälla
    oljefälla 12 755 243 Listas för -06/-10 hos Speedparts och är den som rekommenderas även till -04/-05 enl EPC se nedan.

    Jag har oljefälla 55558696 i min -05 som jag just skruvat loss för den har lite oljesöl kring den stora anslutningen i botten som går in i blocket när jag ändå rivit subframe och kommer åt bra.

    Fråga/påstående 1: Inte är väl oljefällan på -06/-10 större än 55558696 som är original på -05? De ser identiska ut på SP'ssida m.a. p på storlek.
    Att den är större på äldre bilar (satsen 55561200) håller jag med om.

    Fråga 2: Är det någon som hittat artikelnummer på o-ringen till den nya oljefällan för anslutningen in i blocket eller har specifikation på den? (mått och material)
    Ev. hittade jag även svaret på denna fråga själv
    Jag har o-ringar 7987415 hemma till bypassrörets anslutning mot kobran/inloppsrör och dessa verkar passa om ingen kommer med information om annan o-ring.

    Fråga 3: Är det någon som vet vad som skiljer sig mellan -04/-05 fällan 55558696 och -06/-10 fällan 12755243 (tror jag hittade svaret själv också, se nedan)

    Info:
    -04 har en oljefälla 9549213 t.o.m motornr -4017590
    -04/-05 har oljefälla 55558696 fr.o.m motornr -4017591 men skall ha 12755243/tillsammans med slang 55355330 om man byter (skillnaden är att den nya slangen är hård och har samma typ av låsning som de två andra hårda slangarna har och därför en 'låsfläns' på oljefällans anslutning)

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #58
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 229
    Medlem#
    2226
    Jag ska undersöka saken när jag kommer hem från semestern. I alla fall var den oljefälla jag fick betydligt större än den till min 04.

    Edit: istället för att kolla 9-5an -04 som står +70 mil bort (dvs hemma) så undersökte jag min ursprungliga post. http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1139839

    Jag hade tydligen den tidiga versionen av oljefälla för -04or på min 04a. Vilket skulle förklara varför min 04as bevis ventilation inte fungerade.

    Så det stämmer som du säger att den senare versionen till 04 och 05 är samma storlek som till 06 o senare. Vilket inte verkad var fallet med den tidiga 04-fällan. Den gick att lirka upp bredvid insuget,men det var betydligt svårare med den uppdaterade . det står också på angry kitchen om just den uppdaterade fällan som sitter på sena 04 o 05.
    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml


    "Årsmodell 2005

    Ungefär september 2004.

    Årsmodell 2005 ser ut att ha samma vevhusventilation som årsmodell 2004, förutom att en strypbackventil har monterats på slang C, dvs som på modifiering 3 för tidigare årsmodeller, och oljefällan är ändrad.

    Efter denna modifiering anser Saab att vevhusventilationen fungerar"

    Bra förtydligande Herman. Som vanligt.
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2015-07-30 klockan 00:57.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  19. #59
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Att oljefällan 55558696 är stor är det inget snack om, den är inte helt enkel att lossa och lirka ut från sin plats mellan generator och startmotor trots att jag har gott om plats då subframen är hos Ludwigs Bläster & Lack för tillfället och jag passar på att åtgärda ett oljesöl jag hittade när jag fotade för att hjälpa JaguarV12 komma in i bilen.
    Har beställt den nyaste modellen av oljefälla 12755243 samt slangar och lite oringar till min -05'a eftersom den gick att beställa

    Behöver någon bilder så har jag både -05 55558696 och snart den nyare -06 12755243 och även den äldre mindre som skulle borras.

    Ett stort tack till Göran Larsson för informationen han tillhandahåller i Arga Köket
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #60
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    268
    Ska ni bara byta slangarna som sitter kopplade till oljefällan, så rekommenderar jag att ändå byta oljefälla.
    Oljefällan går lätt sönder när ni avmonterar de gamla slangarna.
    Just nu kör jag med en söndrig limmad oljefälla

    (På nästa bil så plockar jag av hela insuget först).
    Senast redigerat av Trailer den 2015-07-31 klockan 16:24.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


Liknande ämnen

  1. Vevhusventilation OG9-3 B205
    Av Ztajner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 18:18
  2. APC boxar lite frågor och frågor om LMM OG900 -90
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •