Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: [LÖST] Dålig tomgång samt ESP ur funktion. B284

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2021
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    [LÖST] Dålig tomgång samt ESP ur funktion. B284

    Illa behov av hjälp från forumet här! Körde min 9-3 sc aero med b284n idag då motorn plötsligt började bete sig märkligt. Först och främst möttes inte nedtryckning av gaspedalen korrekt, utan gaspådraget varierades upp och ner av sig självt. Då jag stannade till vid vägkanten för att undersöka detta märkte jag att tomgången var väldigt ojämn och motorn dog knappt därpå. När jag startade motorn igen så gav jag rejält gaspådrag, då gav SID felmeddelande om att ESPn slutat fungera. Jag har en egen OBD2-läsare som jag pluggade in för att kontrollera eventuella felkoder. Det fanns inga felkoder på ECUn eller ESPn enligt min OBD2-läsare. Sista som jag har märkt är att avgaserna luktar väldigt mycket bensin. Jag har testat att rengöra MAPen utan någon förändring i hur bilen beter sig. Om någon har några råd kring vad ursprungsfelet/-felen kan vara är det bara att skriva, för jag förstår inte vad som kan orsaka detta. Tack på förhand!

    [LÖSNING]
    Det var laddluftsslangen som hade lossnat mot turbon, vilket innebar att ingen laddluft gick till motorn. Efter att ha satt tillbaka slangen så gick motorn som vanligt igen!
    Senast redigerat av AxelLiljeholm den 2023-07-11 klockan 17:54. Anledning: Rubrikändring för att felet har lösts

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Med erfarenhet från ffa og9-5 och T7 så skulle jag säga att spjällhuset har gått i limp home läge. Borde finnas trådar och info hur det återställs.

Liknande ämnen

  1. Dålig tomgång samt motorgång OG9-5 Aero Aut. -06
    Av volvoxc90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2021-07-03, 01:47
  2. [LÖST] Larm antisladd ur funktion NG9-3 B284
    Av CosmicBlue i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-05-06, 19:34
  3. [LÖST] Antisladdsystemet ur funktion under proggramering B284
    Av jonas414 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-24, 23:34
  4. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •