Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bakre bromsok NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Köpte fel bakre bromsok NG9-3

    Halloj!

    Jag var en sådan novis att jag köpte fel bromsok till min 9-3 VECTOR 2009 från autodoc. De var tydligen för 12mm skivor, de gick bra att montera då jag satte på gamla beläggen . När jag sen, ett år senare glad i hågen skulle byta skivor och belägg så gick de såklart inte på då jag har 20mm skivor. Retur till autodoc är inte att tänka på såklart.

    Då de tycks ha samma yttermått måste det vara någon distans eller liknande som förhindrar kolven att gå tillbaka tillräckligt, alt att kolven är längre. Någon som har koll på det?
    Vill inte gärna plocka isär nya oken och upptäcka att så inte är fallet.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Till ng9-3 (9440) finns 2st bakre bromsstorlekar för FWD (Framhjulsdrivet). 292mm ventilerad (20mm) eller 278mm solid (12mm).

    Bromsoken till dessa är olika. Det är ett bredare ok på 292mm för att kunna täcka in över den tjockare skivan. Så du måste tyvärr köpa rätt bromsok för att få det att fungera korrekt.

    Art.nr.:
    VB: 93172184
    HB: 93172185

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2019-06-01 klockan 20:47. Anledning: Kompletterat/Ändrat

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Precis som Fredrik skriver så är det helt olika bromsok. Det är nog tyvärr inget annat att göra än att köpa rätt del.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    I princip kan du ju montera vilken av dessa två varianter som helst. Men 20mm/292mm skivorna är bättre bromsar. Så försök i första hand få till det.

    Varför nya ok? Om de gamla är kvar på nån hylla kan du kanske renovera dem. Annars skaffa nya. Bra beg är inte helt fel eftersom det är originalgrejor. Att renovera ok är ganska enkelt även man inte har vana...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Bakre bromsok NG9-3

    Måste köpa nya bromsok till en Saab 9-3 Vector Sportsed med chassinummer YS3FF45S751026907.

    Blir lite osäker på vad som faktiskt är rätt eftersom man får fram så många med olika nummer hit och dit. Rent logiskt borde det väl vara samma pris på både höger och vänster ok...? Eller skiljer något? Har inte tillgång till bilen just nu så kan inte kolla själv. Men vad jag vet iallafall så är det solida skivor, ej ventilerade.

    Har kollat på speedparts och där är det samma OEM nummer på både höger och vänster ok, men på sidor som Skruvat och Autodoc så verkar det skilja mellan höger och vänster?

    Tack på förhand om ni kan hjälpa oss med detta!

  6. #6
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    De är olika höger och vänster. Det är de små ”16”” oken du ska ha. Priset höger/ vänster ska vara högst likvärdigt om de kommer från samma tillverkare.

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Höger och vänster är spegelvända, annars "samma". Speedparts är tillräckligt kunniga och seriösa att leverera en av varje om man beställer det.

    Om ingen bytt oken innan, räcker det att bifoga chassinr så får du rätt grejor.

    Sedan kan man ju alltid ta sig en funderare om det är värt att montera "aero"-bromsar fram och bak när man ändå är igång. Skillnaden är ganska stor i prestanda. Det lär säkert finnas bra beg original till ett vettigt pris...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Åh jag blir tokig... Har varit i kontakt med AutoDoc och fått prata med 4st personer men blir inge smartare.

    Både Skruvat och AutoDoc/Bildelaronline24 har helt olika bromsok för höger och vänster förutom om det är för ventilerade skivor.

    Jag har hittat dessa bromsok på AutoDoc vilket jag tror är rätt, men det framgår ej om det är till höger/vänster eller om man får båda ifall man beställer 2st. Detta har jag frågat deras chatt till 4st olika personer nu men ingen kan svara på det.

    Går det inte bara att vrida oket 180 grader(inte jag som skruvar så har ej bilen till handa just nu)?

  9. #9
    Vänd dig till klubbens sponsorer och gynna dem, klubbmedlemmar har dessutom rabatt på mycket.
    Och framförallt så har de kunnig personal som ser till att just du får rätt delar till din specifika bil.

    Maptun
    Speedparts
    Senast redigerat av Moderator den 2020-03-19 klockan 17:48. Anledning: Korrekt länk för sponsorer

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Vart skall jag bli klubbmedlem för att nyttja rabatt?

    För övrigt fick jag svar nu från AutoDoc att OE nummer för höger bak är 93172183 medans vänster bak är 93172182. Stämmer detta? Dem ser lite olika ut. Enligt Speedparts så har dom samma OE nummer...?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-03-19 klockan 17:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Dealman Visa inlägg
    Enligt Speedparts så har dom samma OE nummer...?
    Är det inte original har de OE Ref.
    Original så har de art.nr som börjar på OE.

    Speedparts har samma nummer som referens som andra har men det är såklart olika nummer för hö/vä eftersom avluftningsnippel måste sitter upptill och de har bara en nippel.

    Hur du blir medlem - > http://www.saabturboclub.com/bli-medlem/
    Swish skall t.ex. funka

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Stämmer det då att dessa två borde funka? Bromsok Höger Bak(OE 93172183) och Bromsok Vänster Bak(OE 93172182). Blev lite misstänksam eftersom dom ser lite olika ut på bilderna där glid-pinnarna sitter.

    Angående medlemskap, det är flickvännens bil så hon får avgöra ifall hon vill bli medlem. Men hur saftiga brukar rabatterna vara, typ? Försökte hitta lite info om det men hittade inget. Men tackar för länken dit

  13. #13
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Jag avråder från Autodoc för det blir lätt fel, och deras svar har varit allt mellan ”ojdå, vad synd” till att ”det är inte säkert det blir rätt reservdel bara för att man beställer m h a reg nr”. Synd för de har också bra grejer, snabb lev och låga priser. Jag går till de lokala reservdelsfirmorna och betalar lite till men får rätt grej när jag behöver den.

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Nya original, är betydligt dyrare. Det finns en anledning. Såklart.
    autodoc och Speedparts har säkert båda varianterna. De har dessutom renoveringssatser för en liten peng.

    Bildelsbasen är proffs som säljer begagnade originalgrejor. Jag själv skulle välja beg original istf eftermarknad/kopia/pirat eller vad man kallar det. Priset kan säkert bli lägre även om man renoverar själv. Dessutom VET man att det är bra grejer som passar. Bra oavsett om man gör jobbet själv eller inte
    Dessutom skulle jag i så fall köpa beg ok för ventilerade skivor. Bra billiga beg skivor och ok går säkert att hitta ganka lätt. Det behöver inte bli dyrare solida. Men det blir bättre.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta från fasta till flytande bromsok OG9-5 -98
    Av Jimpa_31 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 00:14
  2. [LÖST] Passande bakre bromsok OG9-5 2,3t -99
    Av drutten66 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 15:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •