Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bästa sättet att förbättra andning 9-3 aero? (Mätningar?)

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889

    Bästa sättet att förbättra andning 9-3 aero? (Mätningar?)

    Snor rubrik och allt från Big K...

    Kommer att köra med Maptun Steg4 i min 9-3 Aero från och med måndag.

    Och nu är det dags att börja på nästa steg i utvecklingen av motorn.
    Eftersom jag hittils inte har gjort något åt andningen känns det som att detta är nästa sak som måste fixas.

    Så hur gör man detta på bästa sätt? Köpa ett flashigt polerat insugsrör från killen på stålverket och montera ett öppet filter i rolig färg och form?

    Njae


    Andra alternativ. På ng900 kan man ju byta storlek på luftröret till luftfilterboxen. Men på og9-3 sitter det ju en resonansbox längre ner. Ska man bygga förbi den med ett längre rör?

    Alternativt fixa en avskärmning och köra med öppet pappfilter.

    Cobran, luftsnoken osv osv. Vad behöver jag för att senare kunna komma över 300hk. Känns onödigt att byta mot något jag får ändra på senare i alla fall. Vill gärna ligga på lite plus marginal till våren.

    Så vad har ni för tips? Eller kommer jag att klara mig med orginalprylarna ifall jag skickar i en större turbo? Känns iof som att denna kommer och äta större mängd luft och det blir ett ännu större problem. Men jag kan ju tänka fel.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 879
    Medlem#
    891
    Jag har bara plockat bort resonans boxen lite rör och behöll
    röret som gör ur luftfilterlådan
    och limma på konan på rörstumpen som blev kvar
    verkar funka skapligt

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889
    Har du någon bild på det?

    /Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Har du någon bild på det?

    /Sebastian
    Jag kan snoka fram bilder på hur jag gjorde med min 9-3 när jag fixade lufttillförseln på den. Men i grova drag så sågade jag av inloppsröret till luftburken och borrade upp hålet till 3", sen köpte jag ett mds basreflexrör på Micro och kapade till i lagom längd och tryckte dit. Tätade med svart silikon och det såg kanonbra ut. Dessutom fick man både mer insugsljud och dumpljud på köpet

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 132
    Så länge som du har std turbo i bilen spelar det skit för roll att göra modificationer till isugsidan. Ha bara kåll på att luftfilter i burk är ren.
    Tryck droppet över hela isug systemet är ganska små även vid 300hk, så varför kasta bort en system som funkar bra?

    I Ng900 är röret in till filter burk mycket mindre och med den hanmar man in till problem.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889
    Bigk-> Låter kanon, letade dessa bilder men hittade inte tråden med det.
    .....................


    Cobran då? Är 9-5 Aero större?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889
    Lyfter denna tråd en gång efter ett tag.


    Kör ju idag med 18T och en eftermarknadscobra och moddad luftburk.

    Tagit bort resonansburken och har kvar en bit som går ner. Nu blir det ju mer effektuttag i vinter och man vill ju gärna veta att den vägen ner till den tråkiga cobran inte är problemet utan just cobran tills man tar och löser det.

    Så vad ska man köra för lösning? Någon måste ju kommit på något smart?
    Gärna med någon mätning före och efter. Nordic hur gör ni?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 132
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Lyfter denna tråd en gång efter ett tag.


    Kör ju idag med 18T och en eftermarknadscobra och moddad luftburk.

    Tagit bort resonansburken och har kvar en bit som går ner. Nu blir det ju mer effektuttag i vinter och man vill ju gärna veta att den vägen ner till den tråkiga cobran inte är problemet utan just cobran tills man tar och löser det.

    Så vad ska man köra för lösning? Någon måste ju kommit på något smart?
    Gärna med någon mätning före och efter. Nordic hur gör ni?
    Nu är jag iof säkert lite seg just idag,,men vad ville du ha svar på,,temperaturer,, ? luftflöde,,? försluster,,?undertryck?? Allt kanske.?

    Olde kör ju som sagt med STD luftburk på sin räser viggen som ger över 400påsar så..

    Och original luftfilter..

    Men han slipper ju den där himmla Kobran,,vilket är till stor fördel..


    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889
    Citat Ursprungligen postat av Robert@

    Nu är jag iof säkert lite seg just idag,,men vad ville du ha svar på,,temperaturer,, ? luftflöde,,? försluster,,?undertryck?? Allt kanske.?

    Olde kör ju som sagt med STD luftburk på sin räser viggen som ger över 400påsar så..

    Och original luftfilter..

    Men han slipper ju den där himmla Kobran,,vilket är till stor fördel..


    Mvh
    Jag är nog ännu segare just nu. Undras ifall det beror på att det blev några vändor för mycket i baren igår!?

    Olde slipper ju som sagt cobran som är det stora problemet på T7 bilar känns det som och det verkar fungera bra.

    Marko verkar ju köra med någon moddad variant, iof har han T5:an ännu knöligare luftburk.

    Men ni har aldrig märkt att orginal luftburk har bromsat luften in utan det är enbart cobran som sätter stopp för det?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10
    Hej !

    Finns det något bra sätt att bygga om på en T-5 bil om man nu inte vill bygga om luftfilterboxen ? Är det bara feta rör bakom dimljuset som gäller ?

Liknande ämnen

  1. Bästa sättet att sänka?
    Av sandnes94 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-26, 17:16
  2. Bromskivorna är rostiga längst ut
    Av FenioN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 20:01
  3. Bästa sättet för kabeldragning 9-3 -98
    Av MartinAberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 10:09
  4. vilket är det bästa sättet att få mer kräm i min 9-3 aero?
    Av iluk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 13:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •