Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: P1105 - Wastegate, absoluttryckgivare/laddtrycksgivare eller turbon? - 9-5 2,3t -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    P1105 - Wastegate, absoluttryckgivare/laddtrycksgivare eller turbon? - 9-5 2,3t -07

    Hallå gott folk!

    Var dags att skaffa privatbil igen efter några år med tjänstebil och då var det givet att det skulle bli en Saab. Blev en 9-5 2,3t -07 som rullat 16.000 mil.
    På vägen hem efter affären så började motorlampan lysa såklart. Var och felsökte med P1105 som felkod, absoluttryckgivare / laddtrycksgivaren är urfunktion enligt felmeddelandet. Efter att ha läst på hela dagen så har jag dock förstått att p1105 dyker upp om givarne är slut, wastegaten är trasig eller i värsta fall om turbon gjort sitt.

    Det var ett tag sedan jag körde en 9-5a och tänker jag efter så var det nog inget tryck i turbon redan vid provkörningen men jag tänkte att "det är en gammal bil så den är väl lite slöare bara" och slog till på affären ändå. Nu inser jag att turbon inte laddar, pilen i panelen flyttar sig vid gas men väldigt lite.

    Nu till mina frågor:

    1. Har tagit en bild på min wastegate (visste inte vad detta var förens idag), rent spontant så känns det ju som att armen är helt av men jag tänker att jag frågar er experter.
    2. Har beställt hem en givare som kommer under morgondagen, är det den som sitter väldigt synligt vid turbon upptill? (är det någon som kan markerar givaren i en bild så är jag extremt tacksam). Är det bara att koppla bort gamla givaren och in med den nya eller kommer jag även behöva ta mig till en verkstad som programmerar om något?
    3. Hur kan jag veta om turbon gjort sitt eller om det är annat som inte funkar?

    Ps. jag är inte särskilt kunnig inom mek men bör klara av "enklare" uppgifter.

    Bonusfråga: har ytterligare ett felmeddelande i instrumentpanel som tyder på att det är någon trasig lampa någonstans, har kontrollerat alla lampor och de funkar, dock märkte jag att vänster halvljus (xenon) ibland "vibrerar", har beställt hem två nya D1S lampor och tänkte byta båda, bör det lösa problemet tro eller är det en givare som spökar någonstans tro?

    Tacksam för era svar!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Det ser ut som om fjädersprinten som håller fast wg-stången på wg-armen har försvunnit, det borde "bara" vara att trycka på armen på axeln igen och sätta dit en ny sprint. Inte helt ovanligt att detta inträffar. Finns viss risk att wg har fastnat i öppet läge, men det brukar gå att lirka loss den igen isf. Detta är garanterat anledningen till att bilen går slött och sätter felkod.
    Vad gäller felmeddelandet - är det en varningslampa i huvudinstrumentet som lyser? Eller kommer det upp ett meddelande i SIDen?
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Det ser ut som om fjädersprinten som håller fast wg-stången på wg-armen har försvunnit, det borde "bara" vara att trycka på armen på axeln igen och sätta dit en ny sprint. Inte helt ovanligt att detta inträffar. Finns viss risk att wg har fastnat i öppet läge, men det brukar gå att lirka loss den igen isf. Detta är garanterat anledningen till att bilen går slött och sätter felkod.
    Vad gäller felmeddelandet - är det en varningslampa i huvudinstrumentet som lyser? Eller kommer det upp ett meddelande i SIDen?
    /Johan
    Aha, har läst på en del om dessa fel. Är det en specifik sprint som behövs för ändamålet och skulle du säga att det är "enkelt" att fixa eller behöver hela wg'n plockas bort? (har sett att det är lite bökigt.
    Det är "motorlampan" som lyser och felkoden fick jag ut hos en verkstad.

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Du kan ta vad som helst temporärt o använda som sprint, ståltråd, tunn spik etc. Jag får dock för mej att en "riktig" sprint är gjord i nåt material som tål värme bättre så försök att få tag i en sån snart.

    /D
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Du borde ha hål genom armen och stoppa vad som helst in så blir de bra. Jag har tagit vanlig svetstråd från mig-en 0,8 mm och de funkar 100.
    Smälter inte i fall du tror.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] P1105 wastegatearm avhoppad OG9-5 -99 B205E
    Av Krille200 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-11-16, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •