Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Eibach Pro kit NG9-3 SC

  1. #1

    Eibach Pro kit NG9-3 SC

    Nån här som åker på Eibach Pro kit på sin 9-3 SC?

    Jag har konstaterat att det sitter standard fjädrar fram på min 9-3 Aero.
    Vilket bidragit till att jag stört mig något oerhört att bilen upplevs som lägre bak än fram.

    Dock pendlar jag 10 mil med bilen varje dag, åker på en del grusvägar och lite grusvägar av sämre skick.
    Vill kunna bruka bilen utan problem. Så är lite rädd att det kommer ta i när jag sänker den.

    Eibach anger 30/20. Någon som vet om det gäller original eller bilar med sportchassi?

    Gärna om nån har bilder på sin SC med pro kit.

    Står mellan Eibach Pro kit eller en helt ny uppsättning Lesjöfors fjädrar runt om för bilar med sportchassi.
    Men misstänker fenomenet med upplevelsen lägre bak än fram kan finnas kvar.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 124
    Medlem#
    6973
    Sportchassifjädrarna blir säkert rätt val för dig. De är 10mm lägre än standardchassit.

    Sänkningsfjädrars angivna sänkningsmått utgår från standardchassit, så man får räkna om om man har sportchassi.

    Har tyvärr inga bilder.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Sportchassifjädrarna blir säkert rätt val för dig. De är 10mm lägre än standardchassit.

    Sänkningsfjädrars angivna sänkningsmått utgår från standardchassit, så man får räkna om om man har sportchassi.

    Har tyvärr inga bilder.
    Tack.

    30/20 blir alltså 20/10(Eller 30/10 när det är fel fjädrar på) på min. Känns som om det skulle bli rätt utseende mässigt och inte påverka min körbarhet allt för mycket.
    Hur är det med komforten på Eibach pro kit? Är de hårda fjädrar eller relativt mjuka?
    Om man jämför med original sportchassi.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 124
    Medlem#
    6973
    Eibach upplevs som snälla tycker jag. De brukar sänka lite mindre än H&R och no-name prylarna.
    En fördel med sänkfjädrar är att de inte verkar gå av i samma omfattning som vanliga standard eller sportchassifjädrar. Oklart varför.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 430
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    En fördel med sänkfjädrar är att de inte verkar gå av i samma omfattning som vanliga standard eller sportchassifjädrar. Oklart varför.
    Materialkvalitet?

  6. #6
    Här är framfjädrarna på min bil:



    Nån som kan hjälpa mig att tolka dem?

    Farsans 9-3 Vector med sportchassi är 65cm från marken upp till skärmkant.
    16" hjul, 205-55.
    Min är 66cm från marken upp till skärmkant. 16" hjul, 205-55.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 215
    Medlem#
    4458
    Mät från skärmkant till hjulcentrum istället för till marken. Då tar du bort alla felkällor som beror på däckdimensioner.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Mät från skärmkant till hjulcentrum istället för till marken. Då tar du bort alla felkällor som beror på däckdimensioner.
    37cm på min.
    36cm på farsans.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    3
    Medlem#
    5787
    35cm på min Aero v6 kombi med hirschfjädrar. Tillverkade av eibach. Inga komfortproblem.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av HD-Freddy Visa inlägg
    35cm på min Aero v6 kombi med hirschfjädrar. Tillverkade av eibach. Inga komfortproblem.
    Sänker Hirsch 10mm på aero chassi?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 124
    Medlem#
    6973
    Är HD-Freddys bil en XWD så är den lite dålig att jämföra med för dom är högre än FWD. Även om dom sänks så blir de inte lika låga som en FWD.

    Hirsch sänker 25/15 eller 10/0 på dessa beroende på vilket chassi bilen har.

    https://saab.hirsch-performance.ch/g...-3/f750005000/

    - - - Uppdaterad - - -

    Blå+Brun borde vara Z19DTR automat sportchassi.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    3
    Medlem#
    5787
    är en 06:a så fwd
    Senast redigerat av HD-Freddy den 2020-03-21 klockan 20:13.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Är HD-Freddys bil en XWD så är den lite dålig att jämföra med för dom är högre än FWD. Även om dom sänks så blir de inte lika låga som en FWD.

    Hirsch sänker 25/15 eller 10/0 på dessa beroende på vilket chassi bilen har.

    https://saab.hirsch-performance.ch/g...-3/f750005000/

    - - - Uppdaterad - - -

    Blå+Brun borde vara Z19DTR automat sportchassi.
    Japp det stämmer. Min är Z19DTR automat aero sportchassi.
    Jag har aldrig bytt fjädrar på den. Höger fram saknar dessutom färgmärkning. Så kanske enbart bytt höger fram.

    Farsans är B207 Automat vector sportchassi. Bytt fjädrar för 2 år sedan.
    Köpa på mekonomen.

  14. #14
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 994
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Eibach upplevs som snälla tycker jag. De brukar sänka lite mindre än H&R och no-name prylarna.
    En fördel med sänkfjädrar är att de inte verkar gå av i samma omfattning som vanliga standard eller sportchassifjädrar. Oklart varför.
    Mnja... Jag hade Eibach Pro på en og9-3 för en del år sen och de rostade av på 3-4 år. Tror inte original brukar ge sig så snabbt.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 124
    Medlem#
    6973
    Fram eller bak?

    Jag har inte upplevt detta på NG9-3.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 994
    Medlem#
    2378
    Om jag minns rätt så var båda fram riktigt dåliga och en gick av helt.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-03-24 klockan 21:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 124
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Japp det stämmer. Min är Z19DTR automat aero sportchassi.
    Jag har aldrig bytt fjädrar på den. Höger fram saknar dessutom färgmärkning. Så kanske enbart bytt höger fram.

    Farsans är B207 Automat vector sportchassi. Bytt fjädrar för 2 år sedan.
    Köpa på mekonomen.
    Eftermarknaden verkar inte göra skillnad på sportchassifjädrar för manuell eller automat. Detta innebär att automat blir lägre än manuella då växellådan är tyngre.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Kanske därför farsans är lägre? Den byttes till eftermarknadsfjädrar för 2 år sedan efter att originalfjädrarna gått av.
    Edit: Frågan är då hur min skulle bli med eftermarknadsfjädrar? Med tanke på diesel och automat.
    Eller om det är bakre fjädrarna som sunkat ihop en del efter 28 000 mil...
    Senast redigerat av Moderator den 2020-03-24 klockan 21:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 124
    Medlem#
    6973
    De bakre kan absolut ha sjunkit ihop. Mät från skärmkant till centrumet där också.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    De bakre kan absolut ha sjunkit ihop. Mät från skärmkant till centrumet där också.
    Farsans 34cm.
    Min 35cm.

    Originalfjädrar bak på farsans. 14 000 mil.
    Min vet jag inte om det är bytt.

Liknande ämnen

  1. lesjöfors vs. H&R/Eibach
    Av peterkrolle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 17:22
  2. Nordic Uhr Eibach vs Eibach (maptun?)
    Av anyqvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 15:59
  3. Eibach 30mm sänkning passar inte 9-3SS Aero, enligt Eibach
    Av jokke holmkvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 20:01
  4. eibach pro?
    Av Easton i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 20:29
  5. Sänkningssats Nordic Eibach vs Maptun Eibach
    Av DB i forum Utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •