Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Batteriet laddar ur när den står NG9-3

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094

    Batteriet laddar ur när den står NG9-3

    Hej,
    Jag har haft bekymmer med min ng9-3 2.0t BioPower 2010 i några år nu och det är inte batterierna som är problemet.
    Den drar ut strömmen ur batteriet om den står 1-2 dagar när det är kallt och 2-4 dagar på sommaren, ibland har det räckt att den stått i garaget nån timme med bildörrn öppen för att den har dragit ur strömmen.

    Jag har testat 2st batterier och dom funkar klockrent i andra bilar så det verkar vara nått knas med denna bil, känns som det ev. skulle vara glappt någonstans för den beter sig inte som en bil brukar göra när det är batteriet som är slut, vet inte riktigt hur jag skall förklara. Skumt är det iaf.

    Finns det några kända fel på kablage eller annat som kan ställa till detta problem?

    SID visade att startspänning va på 9.4V imorse efter att jag kopplade på ett hjälpbatteri vid start och den laddar 14.4V vid körning.

    Tack på förväg Hoppas någon kan hjälpa mig
    SAAB 4 Life! og900 i mitt hjärta!
    https://www.garaget.org/gaviksbo

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Har du bytt radio?


  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094
    Hej,
    Nej, allt är original på bilen.
    Invändigt är kupébelysningen utbytt till LED.
    Häromdan stod bilen olåst och jag tvättade och dammsug ur bilen och på 3h med vissa dörrar öppen ibland så gick den ej att starta.
    Det är precis som det är dålig kontakt nånstans och när spänning sjunker så orkar den inte dra.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-09 klockan 10:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 4 Life! og900 i mitt hjärta!
    https://www.garaget.org/gaviksbo

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Låter iaf som att batterierna/et är kört.

    För nu måste du ju ha lärt dig att NG9-3 är superkänslig på detta med batterier!
    Har själv råkat ut för det, då blev det nya från Basba.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast drar den ur fort och man kan misstänka nå fel så lär man ju felsöka då? Mäta hur mycket ström det går när den står till att börja med. Vår diesel har då stått veckor ibland oanvänd och det är inga bekymmer.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Fungerar bottenkontakten i tändnignslåset? Om bilen tror att det sitter en nyckel i tändningslåset så kommer den aldrig att somna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Vilket man antagligen borde kunna avgöra genom att lyssna efter hurvida rattlåset låser när man tar ur nyckeln eller ej..?

    En bra grej att börja med när man misstänker bilen och inte batteriet är att sätta en amperetång på huvudjorden och mäta hur mycket ström som flyter ur batteriet vid vila. (Alla dörrar stängda och låst)

    Ett litet tips, jag hade liknande problem för en tid sedan, då var det lampan i handskfacket som stod och lös hela tiden, den "brytarmekanismen" i den armaturen är ju inte den mest stabila...

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094
    Dessa 2 batterier funkar klockrent i andra bilar och kan stå 2v mitt i vintern utan problem, i 9-3an så är batteriet nästan urladdat om bilen stått låst i 2 dagar på vintern.
    Vill inte köpa nytt batteri förns orsaken är hittad.

    När jag städade bilen sist höll jag på i 1,5 timme med olika dörrar öppen i omgångar osv och då va bilen död, det bara klickade.

    Rattlåset går i när man drar ut nyckeln och allt slocknar, efter 3min är sid död då jag alltid måste stänga av sensorn pga kupévärmaren så det har jag lärt mig.
    Ska kolla handsfacket och försöka få tag i en tångamperemeter och mäta

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Intresserad, hur gick det sedan?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2017-07-31, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •