Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Felkod P0205 Kretsfel på spridare NG9-3 B284

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Medlem#
    12236

Felkod P0205 Kretsfel på spridare NG9-3 B284

Tjenare! Nu har jag grejat så mycket med den här bilen så det numera känns som jag går runt i cirklar.. Problemet är det att jag fick i uppdrag att fixa min brors bil, en saab 9-3 Turbo6 med hirschtrim, (helt underbar bil). Problemet är felkoden p0205, "kretsfel insprutningsventil cylinder 5" och därpå började den givetvis misstända då inget bränsle skickades ut, när jag väl hade tagit loss insugslocket(?) så såg jag att det satt en eftermarknads tändspole på just den cylindern, då tänkte jag givetvis "fan va gött, då testar jag byta plats på den till cylinder nr2 istället och se ifall felet följer med till den cylindern", det löste det givetvis inte... Samma sak fortfarande.. tänkte jahopp då är det nog spridaren antagligen, punga ut 1100kr för en ny spridare, byter spridaren, startar upp, den misständer ännu.. Faaaaaaaan då, tänker vafan är det här nudå?? Jag tar fram voltmätaren och ska se ifall det går ström till kabeln till spridaren, eftersom jag inte grejar särskilt mycket med "modernare" bilar så var jag inte säker på att jag skulle få fram någonting intressant, men det jag kom fram till var att det går 12volt ström på ena polen på kontakten och ca 3,5volt på den andra, förutom på spridare nr 5, då är det 12v på ena polen men en stor fet 0a på den andra.. Då drar jag slutsatsen att det är kabelbrott någonstans i kabelstammen, men ni som har grejat med dessa bilar vet säkert att det inte är jättelätt att följa kablarna till ecun, men så långt bak man kan kika i kabelstammen så går det ej någon ström till denna kabel.. Efter massa googling så verkar det vara ganska vanligt att ecu'n går sönder på dessa med bla fuktskador osv. Är det någon som har något tips på något jag kan försöka göra innan jag beställer ny ecu eller skickar in den befintliga på renovering? Mvh Teo

Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    107
    Jag fick p0206 på min v6 o mätte till spridaren o det ska vara 12 v fram hela tiden på ena stiftet o boxen jordar det andra när den vill öppna spridaren 3,5 v. Jag mätte till kontakten från spridaren o vicka på kablarna o fick aldrig nått av brott men felet låg i databoxen. När man böjde lite isär kontakterna på boxen funka spridaren o öppna den men var bara glömma o hitta någon kall lödning med mina kunskaper så fixa en begagnad o lämna den till mr uhr för få i samma program som innan

Liknande ämnen

1. [LÖST] Felkod P0206 NG9-3 B284
    Av bolin 107 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-12-19, 17:39
  2. Felkod P0299-00 NG9-3 TurboX B284
    Av Petterzoni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-12-02, 15:04
  3. Felkod P0089 - Bränslepumpsregulator NG9-3 B284
    Av AtlanTiz- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18