Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Måste dragkrok bort för att byta kofångarplast på NG9-3?

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336

    Måste dragkrok bort för att byta kofångarplast på NG9-3?

    Tja!

    Ungdomarna körde sönder kofångarplasten bak på en NG9-3 (sedan) genom att backa in en vass pryl. Numera hål rätt igenom, inget jätteallvarligt men fult är det. Tur i oturen har vi hittat en ny plast i rätt kulör men nu undrar jag hurvida den avtagbara dragkroken från Bosal måste kunna lossas för att kunna byta plasten, för den har rostat fast ORDENTLIGT!


    /David
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    På min ena ng9-3 SS har jag fast dragkrok. På den lyckades jag lirka både av & på stötfångaren utan att skruva av något från draganordningen. Lite tajt blir det & man får skydda lacken när man kränger det förbi själva kulan.

    Men ha ert avtagbara drag rostat fast, så måste ni ju ändå göra något åt det.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Själva kroken anser jag behöver lossas om det är ett fast drag eller demonteras om det är delbart. Men det går ju att släppa skruvarna som håller fästet även på ett delbart drag. Två M12 skruvar med tillhörande muttrar eller liknande. Går rätt snabbt så ser inte vitsen med att riskera några lackskador.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Tack för svar men ALLT e ju så jäkla rostigt på den bilen och säkert även ovan nämnda M12:or. Man blir inte sugen direkt...
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    är kroken avtagbar så lär den väl kunna lossas för besiktningen också ? Eller har du klarat dig ändå?

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    är kroken avtagbar så lär den väl kunna lossas för besiktningen också ? Eller har du klarat dig ändå?
    Inte min bil men det var precis på gränsen att den klarade förra besiktningen och nu har det gått 3/4 av ett år till och jag har kännt på den vid några tillfällen och den är riktigt trög. Till råga på allt tror jag nycken är borttappad sen ett tag tillbaka. Själva ramen till kroken ser också fan ut. Personligen tror jag inte den kommer klara nästa besiktning.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. Byta ventiltryckare - måste kedjespännaren bort?
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-07, 22:05
  2. 9000 -97, måste tanken bort för att byta handbromsvajrar?
    Av Haga Karlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 10:57
  3. måste man ta bort hela turbon för att byta avgashus?
    Av Diana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 18:09
  4. Måste man plocka bort Generatorn för att byta Kol?
    Av FreddeBB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •