Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 61

Ämne: Mätare i instrumentpanelen hänger sig NG9-3

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Nu har jag plockat ur huvudinstrumentet ur min 9-3 2005. Jag hade hoppats att det skulle innehålla stegmotorer av fabrikat Juken Switec som förekommer i massor av trådar om diverse GM-fordon förutom Saab, såna här: http://www.jukenswisstech.com/products/x27

    Dessa går att få tag på från diverse källor samt har dokumentation.

    Tyvärr sitter det något Koreananskt skräp där som inte ger några träffar i google.

    Märkningen säger:
    A&P PAT
    050131 5200
    VER 2.26 G eller VER 2.26 F, eller VER 3.0 S

    A&P gissar jag är företagsnamnet, 050131 är tillverkningsdatum, 5200 serienr/löpnummer.
    Sista raden förekommer i tre olika varianter där varvräknaren och hastighetsmätaren är märkta VER 3.0 S

    Om det går att hitta dessa stegmotorer eller någon annan kompatibel variant så är det nog ganska enkelt att byta dom.

    Någon som vet något mer i ämnet? Troligen finns det någon Juken stegmotor som skulle passa men hur ska man hitta vilken? Det blir lite knepigt att få dit några oscilloskåpprober och titta på hur motorerna styrs.

    Det här problemet förekommer tyvärr hos massor av bilfabrikat så Saab är inte sämst men visst är det otroligt dåligt att hastighetsmätare och varvräknare inte håller bilens livslängd.

    Jag vidhåller att elsystemet i ng9-3 är skräp som jag har skrivit flera gånger tidigare.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    VARNING!

    Jag tittade på bildelsbasen efter instrumenthus till ng9-3 och hittade ett fall av bedräglig information.

    Har någon stött på begreppet "Visuellt Artikelnummer"? Samtidigt anges "Originalnr". "Visuellt Artikelnummer" är i det här fallet det verkliga artikelnumret som delen är märkt med. I det här fallet är det ett gammalt instrument som är en föregångare till det som sitter i min bil och sannolikt av lika dålig kvalité.

    Annonsen ger sken av att delen är av senare utgåva vilket är vilseledande och falskt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    66
    Hej hej.
    Idag har jag haft ork att testa lyfta minuspolen och även pluspolen. Utan resultat. Även säkringen lyfter ut utan resultat.
    Så det blir nytt instrumenthus.
    Tack alla för svar.
    Innehavare av en Saab 9-3 ss 2,0t, Vector 2004.
    Och en Saab 9-5 2,3t biopower sportkombi, Vector 2007.

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Om ditt instrumenthus är helt dött så är det inte samma fel som vi andra har. Låter mer som avbrott i kontaktdon eller kablage. Då kanske det inte hjälper att köpa nytt instrumenthus (och gifta in). Jag skulle börja med att demontera instrumenthuset och noga inspektera kontakdonet baktill och tillhörande kablar.

    Edit: ibland hjälper det att plugga ur och i ett kontaktdon. Därför tror många att det det var en trasig elektronikburk som var felorsaken när det egentligen "bara" var kontakdonet som var glappt/oxiderat. Plugga ur och i kan nöta bort smuts/oxid så att problemet löses för en begränsad till. Noggrannare rengöring kan i sådana fall hjälpa en längre tid
    Senast redigerat av TCarlsson den 2017-05-13 klockan 11:02.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Följdfråga å era vägnar så att säga. Kan man passa på att köpa ett sånt fint instrumenthus från en 2008+ istället? Med SID under mätarna? Det skulle iaf jag försöka mig på om man ändå skulle byta.

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Statusuppdatering.

    Nu har det gått 7 veckor sedan jag återmonterade MIU. Jag gjorde ingen åtgärd inne i MIU, bara demontering av bakstycke och plasten fram för inspektion. Felet har inte visat sig igen när bilen har körts. Däremot såg jag ett problem en endaste gång när jag körde hastighetsmätare och varräknare med Tech2:

    Techometer
    (5) 2005 Saab 9-3 Sport (9440)
    MIU

    NO COMMUNICATION

    There is no connection with the
    selected system!

    Det är således 9-3ans eviga typfel glappis som är orsaken till problemen med MIU inte stegmotorerna som jag felaktigt trodde. Möjligen är det så enkelt att det var begynnande oxid i ett eller båda donen (chassidon+kabeldon) vid kabelanslutningen baktill på MIU.

    Jag återkommer med mer information när problemet visar sig nästa gång.

    Slutsatsen så här långt är: Köp inte ny MIU när det krånglar. Demontera och inspektera kontaktdonen. Eventuellt hjälper det att bara plugga ur och i kabeldonet. Om inte det hjälper så är nästa steg att gå över alla lödningar inne i MIU.

    Släktskapet är tydligt: http://forum.saabturboclub.com/showt...strument-ng900
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -

    Varvtalsmätaren startar ej från noll NG9-3

    Hade ur batteriet i min 9-3ss 2010 och därefter började varvtalsräknaren spöka. På tomgång första starten visade den 2k, nästa start 3k och sist 4k. Motorn har definitivt inte detta varvtalet utan upplevs normalt. Någon som upplevt samma strul och vet vad åtgärden är?

  8. #28
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    lossa minuspolen på batteriet och sätt tillbaka den.

    Det är rätt vanligt att stegmotorn som flyttar visaren tappar sin hemposition. om man kör en norst reset så nollar den om sig.

    Tyvärr är risken att det kommer tillbaka, och om du då vill slippa att nolla om regelbundet så är det byte av instrumenthuset som gäller.

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Japp testade att norska den men samma skit o nu kommer den aldrig under 6k varv. Bara byta antar jag?

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 756
    Medlem#
    9176
    Jag hade liknade problem med en varvräknare inköpt hos BILTEMA. Jag använde den för att bygga om en mekanisk varvräknare (som drevs med en wire från motorns oljepump) till en elektronisk varvräknare.
    Under detta arbete gjorde jag ett misstag så att visarens axel började gå trögt i kretskortet.

    Efter att ha tagit bort orsaken till att visaren gick trögt och smort visaraxelns lagring fungerade den som den skulle.

    Vill du testa kan du börja med att för hand dra visaren tillbaks till varvtalet 0 (med tändningen avslagen) och se om den sedan fungerar. Tycker du att visaren rör sig litet trögt kan du också testa att smörja axelns lagring med tex (väldigt) lite symaskinsolja.
    Fast det förklarar förstås inte varför problemet började just när du kopplat bort batteriet

  11. #31
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Felet på varvräknare och hastighetsmätare är väl känt och beror i de flesta fall på att stegmotorerna är dåliga. Förvånande med det felet på bil från 2010. Det förekom 2003-2007 på många bilar från GM och andra.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1441533

    I mitt fall är det inte lödfel som jag skrev i den tråden. Alla lödningar har gåtts igenom. Istället för att koppla loss minuspolen på batteriet så räcker det med att rycka säkring nr 4 i instrumentbrädans elcentral. När säkringen sätts tillbaka så tuggar mätarna ner till ursprungspositionen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Turbomätare visar helt fel, NG 9-3 2005

    Tjena.

    Har en NG9-3 05, där turbomätaren tror att den är en bränslemätare. Startläget är vid röda markeringen på turbon och så går den ända ner till bränslemätare (se bild) när turbon är igång och kör.
    Någon som vet om man kan fixa eller är det något man får leva med? Den har gjort så här förut men alltid gått tillbaka till normal position, men inte nu.
    mvh
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Gör bilen strömlös genom att lyfta av en av batteripolerna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #34
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    För att förklara lite mer. Visarna styrs av stegnmotorer där man måste kalibrera nollläget. Om stegmotorn, som annars bara räknar stegpulser för att gå till sitt nya läge, har tappat sitt nolläge så kan det lösas genom en omkalibrering. Det sker när bilen får ström igen efter att ha varit strömlös.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Säkring nr 4 räcker som sagt, inget behov av att göra hela bilen strömlös.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Köpt ny SAAB 9-3 med hastighetsmätare defekt (ligger på 280km/h..)

    Hej!

    Kul att få vara med här på forumet.

    Har gått i min fars fotspår och köpt en bil jag sneglat på länge. En fin Saab 9-3 kombi BioPower 1.8t med kamkedja, gått 20300 mil, en 2010:a årsmodell.

    Jag bevakade Blocket på modellen och såg bilar för 30-50k som gått 16-20k mil men med årsmodeller -07 till -08.

    När den här 2010:an för 25 000 kr kom ut slängde jag mig på telefonen och lyckades köpa den av en student som inte hade råd med den längre.

    Problemen med bilen som fanns var mediokra och allt går att lösa förutom hastighetsmätaren. Den hade precis slutat fungera för honom.

    Jag valde att köpa bilden ändå eftersom den var fin i övrigt och defekten inprisad i priset på 25000 kr. Lyckas jag dock lösa detta problemet för en billig peng har jag förstås gjort en väldigt trevlig affär.

    Innan jag lämnar in den till en verkstad vill jag försöka göra det jag kan själv för att försöka förstå problemet.

    Problemet är
    - Hastighetsmätaren fungerar, men ligger i toppen (dvs på 280km/h konstant, längst ner i botten på mätaren). OBS! Det är inget elfel som orsakat detta, utan när jag startar bilen ser man att mätaren "rör" sig lite. Den vill liksom agera och flytta sig framåt när jag gasar, men den kan inte då den hamnat i fel "startläge".
    - Felet uppstod enligt studenten drygt en vecka innan han sålde den. Rätt var det var så åkte den bara över till andra sidan.
    - Jag har testat ta ur polerna till batteriet 20 min utan lycka. Mätaren kvarstår i sitt läge och hoppar ej tillbaka.
    - Batteriet var nytt, och ibland hade jag problem med att nyckeln fastnade i tändningslåset. När jag öppnade huven såg jag att ena polen inte var helt ordentligt fastsatt i batteriet, så när jag satte fast det löste det sig. Jag har med andra ord en misstanke om att felet med hastighetsmätaren kan bero på att batteriet inte var ordentligt fastkopplat, att kopplingen till tändningen inte varit helt 100% och att den flippat över pga detta

    Vad jag försökt med
    - Kopplat från batteriet i 20 min
    - Leta efter säkringar som hör till hastighetsmätaren
    - Gjort research där det pratats om MIU och huvudinstrumentpanelen, att denna kan monteras bort och in igen och att det kan lösa problemet.

    Nu vänder jag mig till er genier, har ni någon aning vad det kan vara? Finns det tom ngn som kan hjälpa till att undersöka eller fixa problemet här inne? Jag finns i Stockholm.

    Bästa hälsningar,

    Alexander

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -

    Kugghjul varvtalsvisare

    Någon som vet var/om man kan få tag på nya plastkugghjul till varvtalsvisaren i kombiinstrumentet i en Saab 9-3 NG? Visaren hängde sig på nytt tomgångsvarvtal för varje omstart pga defekt kugg.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Småland
    Inlägg
    57
    Medlem#
    13970

    Tempmätaren går inte ner till ursprungsläget. Saab 9-3 -06 1.8t

    Tempmätaren i bilen går inte ner till ursprungsläget när jag stänger av bilen och när bilen är varm går den över mitten sträcket lika mycket som den är ifrån ursprungsläget vid avstängd bil.
    Så kylartempen är antagligen som den ska vara, inte haft några problem med bilen utan tempen har varit konstant när jag kört längre sträckor.

    Vet att jag hade ett liknande problem för ett par år sedan, fick då tipset om att det kunde vara givaren i kylarbehållaren som glappade, och det gjorde den så jag tryckte tillbaka den och då gick tempen som den skulle.
    Har varit och pillat på givaren i behållaren och tycker den sitter som det ska.

    Vad skulle det kunna vara som gör att den inte vill sjunka ner i rätt läge?
    Saab 9-3 SC 1.8t Linear -06

  19. #39
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Mätarhuset.

    koppla bort batteripolen en liten stund så kommer den kalibrera om nålen. tyvärr så kommer det antagligen komma tillbaka. Lite mera långsiktiga lösningen verkar vara att byta ut mätarhuset.

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Prova att ta bort och sätta tillbaka säkring nr 4 i instrumentbrädans elcentral (till vänster om ratten innanför dörren). Då körs en "reset" av MIU och alla visarna tuggar tillbaka till ursprungsläget. Om detta tillfälligt löser ditt problem så vet vi att felet ligger i stegmotorn till tempmätaren. Det är problem med samtliga stegmotorer i MIU för vissa årsmodeller av 9-3 och många andra bilar från samma tidsperiod. Ägare av GM-bilar i USA fick detta åtgärdat utan kostnad. Det fick inte vi. Felet är vanligast för hastighetsmätare och varvräknare som motioneras mest av mätarna. Min bil har fel på båda dessa men kan fungera många veckor i sträck efter "reset" med säkring nr 4.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ingen "Biopower" mätare i SID NG9-3 -09
    Av Glader9991 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-22, 17:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •