Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: OG 95 -03 Överladdar efter ny avlastningventil

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    OG 95 -03 Överladdar efter ny avlastningventil

    Hej alla,

    Vi har länge haft en lysande motorlampa och har nu lyckats få ordning på den. Först felkoden P1658 då kopplade vi in vakuumventilen vid torpedväggen, som av någon anledning var urkopplad.

    När ventilen blivit inkopplad så släcktes felkod P1658 och felkod P1110 tändes istället. Alla vakuumslangar är silikon, bytta för ca 5 månader sedan. Efter lite sökande på forum så beställde jag en ny vakuumventil och bytte den. Lampan släcktes i någon timme sedan tändes den igen, med felkod P1110 igen. Då beställdes en ny avlastningventil, som suttit på bilen sedan 2003. Nu är motorlampan släckt och skulle provköras efter byte av avlastningsventilen. Allt gick bra, även på hårt gaspådrag i cirka 2 mils körning. Då stannade jag bilen för att start om den för att se om någon motorlampa skulle tändes, det gjorde det inte.

    När jag såg att motorlampan inte lös blev jag glad och skulle köra hemåt och tänkte prova lite hårdare gaspådrag på vägen hem, vid 120 kmh på 4ans växel (skulle växla till 5an) så slutade bilen att accelerera och turbomätaren gick i botten på det röda och motorlampan blinkade.. Efter detta hände så går turbomätaren i botten hela tiden, vid minsta gaspådrag.. Vad kan detta bero på? Fel typ av ventiler?

    Ventilerna är köpte från Speedparts och bilen är sedan flera år tillbaka chippad från 185hk till ca 220 hk. Efter chipp så har turbon bytts.

    Har besiktning om 1 vecka, ska jag koppla in gamla avlastningventilen och släcka motorlampan precis innan besiktning? Eller försöka reda ut problemet under veckan?

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Kolla över alla slangar som sitter på turbo och går till magnet ventilen. Att de är hela och sitter där de ska.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Allt ser bra ut. Kopplade ut ventilen vid torpedväggen och nu överladdar den inte längre. Nu har en ny felkod tänts, såklart.. P0101, det står något om LMM. Vad jag upptäckte så saknar röret till avlastningsventilen från inloppsröret en o-ring och sitter inte helt tät, kan det vara boven till felkoden? Funkar Biltemas o-ringar eller smälter de?

Liknande ämnen

  1. 9-5a som överladdar
    Av Psycho Dave i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-26, 21:14
  2. Problem med Avlastningventil!!
    Av xmattiasx i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 12:59
  3. överladdar 95 2.3t.
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 20:51
  4. Filter för avlastningventil?
    Av Kitte P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 17:19
  5. Vakumslang mellan insug/avlastningventil (problem)
    Av Keeso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 08:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •