Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Rycker när man belastar motorn OG9-3 2,0T -99 B204E

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Rycker när man belastar motorn OG9-3 2,0T -99 B204E

    Hej,

    Bil: Saab 9-3 2,0T -99 B204E

    Problem: Bilen började rycka när jag gasar och varven stiger. På låga varv rycker den inte och om jag varvar den utan belastning så går den fint. Problemet är som störst när jag trycker gasen i botten och accelererar då börjar den rycka och tappa kraft.

    Vad är gjort:
    * Bytt bränslepump + bränsle tryckregulator. (brändsletrycket var dåligt men felet var ett veck på bränsleslangen vid filtret)
    * Testa en annan tändkasett. Ingen skillnad men det var före jag åtgärdade bränsleproblemet.
    * Bytt vevaxel givare (Den gamla mätte ca 500ohm, borde vara 800ohm)
    * Bytt spjäll givaren. (Den gamla verkade vara ok men bytte ändå)
    * Bytt tändstift och luftfilter
    * Bytt några vacum slangar

    Det är inte riktigt lätt att mäta bränsletrycket i fuel railen eftersom det finns ingen ventil att mäta från. Jag hat mätt vi pumpen och den ger ca 6 bar så jag tror bränsletrycket är ok.

    Börjar bli slut på ider, finns det någon som har nån bra ide vad felet kunde vara?

  2. #2
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Kollat luftläckor?

    Har du en elm327 kan du se ganska mycket livedata från diverse givare.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Nej, det har jag inte. Inte annat än att jag bytt ett par slangar som var mycket dåliga.
    Tänkte jag skulle spruta Brackleen kring slangarna och kolla om tomgången ändrar (?)
    Jag får inte upp några felkoder. Endast en gång när jag pressade motorn fast den ryckte, då gav den till sist en kod som sa att bränsleblandningen var för svag, men jag tror det berodde på bränsletrycket och det borde vara fixat nu.

    Är det några speciella luftläckor jag skall kolla?

  4. #4
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Kolla vevhusventilation, bypassventil, tempgivare för kylvätska, termostat, magnetventil, lambdavärden, avgasläckor före lambda.

    Läckande eller felaktig bränsletrycksregulator. Rätt tändstift, färg på tändstiften.

    Är det original programvara i bilen? Två lamdba eller en?

    elm327 och torque berättar mycket
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Just B204 med T5 är inte tillnärmelsevis lika känslig som T7-bilar vad gäller luftläckor. Det enda man brukar märka det på är att bilen drar mer soppa, sen kommer Check Engine som säger att bilen går magert. Är det rejäla luftläckor så kan det bli låg effekt, men ryck brukar man inte ha. Eftersom det inte är elektroniskt spjällhus så brukar det inte vara relaterat till det heller.
    Vevaxelgivaren är ju det som man oftast brukar förknippa med ryck vid belastning på T5, men i detta fallet är det ju inte det.
    Eftersom luft inte är ett problem på T5 (får den mindre blir det bara mindre effekt) så skulle jag ändå sätta mina pengar på bränsletillförseln.
    Det finns alternativa sätt att mäta mängden bränsle. Om jag minns rätt skall man lossa tillopp från railen och stoppa i en hink. Sen slår man på tändningen i 30 sekunder och sen mäter man mängden man fick.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 181
    Medlem#
    2555
    Vad är det för stift?

    Bränsletryck kopplar man in sig med en banjo på fuelrailen med.

    Haft en btr som inte höll tryck på en 9000 -95.
    Senast redigerat av RZ den 2020-03-15 klockan 23:19.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jag måste tillägga att jag köpt de billigaste delarna på AutoDoc så man kan inte vara 100% säker på att de är ok.

    Bränsletillförseln har jag testat på följande sätt. Testade pumpens tryck före bränslefitret och den gav ca 6 bar om jag kommer ihåg rätt (mätte med en lufttrycksmätare). Sen tog jag lös returslangen och startade bilen. På tomgång gav den ingen retur men när jag gasat en stund så hade jag några centiliter bränsle från returen. Btw, bränslefiltret är bytt för ca 1 år sedan.
    Jag kan byta tillbaka till original btr och testa igen. Jag kollar samtidigt vad det är för stift.

    Jag har inte hittat några luftläckor men det är svårt att verifiera till 100%. Joo, en lufläcka har jag. Avgasröret läcker, men läckan är efter lamdan så jag tänker att det gör inget, men skall fixa detta.

    En video som visar hur bilen beter sig under körning. I ettan ryckte den inte men i tvån börjar rycket när jag belastar motorn.
    https://photos.app.goo.gl/nJkN3wBoHyH2EkZh6

    Problemet med att mäta bränsletrycket på fuelrailen är att det inte finns någon ventil där att koppla in en mätare på. Vad är en banjo?

    Bilen har nu stått nästan 3 mån men jag är fast besluten om att lösa detta mysterium. Jag cyklar så länge tills detta är löst . Mycket tacksam för alla era tips!!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Här beskrivs hur man mäter bränslepumpens kapacitet, den ska ge 700 ml på 30 sekunder:
    https://saabwisonline.com/a2/9-3/199...y-b204i-l-e-r/
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Hatten av för viljan att få igång SAABen

    Banjoskruv
    https://www.swedol.se/media/catalog/...10_1000783.png

    Banjonippel

    https://www.swedol.se/media/catalog/...58_1000637.png

    Men hur var det med stiften? Du ska ha NGK-stift och inget annat, Bcpr7es-11 finns väl på autodok också så.. vad har du

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...cpr7es-11.html
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Nu har jag kollat stiften. De är BCPR7ES-II, så det borde vara ok.
    Testade också bränslepumpens kapacitet. Jag har inte special verktyg så jag får inte lös returslangen vid fuelrailen men jag tog lös returen vid bränsletanken (bränslepumpens armatur). Startade pumpen enligt anvisningarna och körde den en god stund men det kom inget bränsle tillbaka i returen. Jag har gjort samma test tidigare och då fick jag lite bränsle i returen när jag gasade från och till en stund. Det är väl så att slangen till btr ger 0,5 bar mindre tryck i fuelrailen när den går på tomgång och 0,5 bar högre tryck när turbotrycket är på. Nu när bilen inte är igång så borde väl trycket i railen vara 3 bar. Med ett undertryck kan jag tänka att railen släpper lite till returen men det är ändå nåt som är fel. Det borde väl komma bränsle i returen i alla lägen?
    Jag har testat två olika btr. Och pumpen är bytt så nu är nästa steg att byta hela pump armaturen (det finns ju någ sorts tillbakakoppling i armaturen som kan strula??) eller så måste jag hitta en sätt att mäta trycket i railen. Tyvärr förstod jag inte hur jag skall använda banjoskruv och nippen på railen. Kankse jag kan kapa bränsleslangen och koppa in en schrader ventil. Eller har ni andra tips hur jag skall gå till väga?

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 181
    Medlem#
    2555
    Sedan du bytte pump första gången, hur länge har du kört med den?

    Använde du någon slang som inte tål att ligga i soppan? Ett väldigt vanligt fel att den luckrar upp sig.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    BTR ser till att bränsletrycket ligger 3 Bar över aktuellt tryck i insuget. Med avstängd motor skall trycket vara 3 Bar. Vid tomgång ca 2,5Bar, vid max laddtryck på din bil, ca 3,5. Vid max laddtryck som systemet kan hantera ligger det på 4,5 Bar och slutligen vid extrem motorbroms ligger trycket på nära 2Bar.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Svar ja, pumpen ska ha så mycket överkapacitet att det alltid ska komma bränsle i returledningen. Du är nog på rätt spår. Var pumpen ny? Är den korrekt monterad? Har den rätt spec?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 337
    I samband med den nya pumpen, byttes det några slangar nere i tanken? Om så gjordes, var de bränslebeständiga även på utsidan? Viktigt, annars har du mer problem snart.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Nu är felet fixat. Lång historia men som sammanfattning kan jag säga att den nya pumpen klarade bara 3bar. Bytte tillbaka till orginal pump. Problem var nog det att jag hade fått veck på bränsleslangen vid filterbytet. Detta upptäckte jag efter att jag bytt pump, orginal pumpen är ok. Tackar för allt tips. Och ja, jag har en slang i tanken som jag måste byta till bränsletålig innan jag får problem med den.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 337
    Citat Ursprungligen postat av saab9-3 MaVe Visa inlägg
    Nu är felet fixat. Lång historia men som sammanfattning kan jag säga att den nya pumpen klarade bara 3bar. Bytte tillbaka till orginal pump. Problem var nog det att jag hade fått veck på bränsleslangen vid filterbytet. Detta upptäckte jag efter att jag bytt pump, orginal pumpen är ok. Tackar för allt tips. Och ja, jag har en slang i tanken som jag måste byta till bränsletålig innan jag får problem med den.

    Inte alltid så jäkla lätta o hitta de där slangarna men våran lokala AD-bildelar har. Tro mej när jag säger att på Biltema vill du INTE handla slang till det ändamålet. Gör det snart för det går ganska fort för slangarna o bli skit i tanken om man monterat fel.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. Motorn rycker OG9-3
    Av redsaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-02-25, 21:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •