Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Okontrollerat blink och pling vid startförsök NG9-3

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Gjorde en snabbkoll i säkringsboxen vid batteriet nu på eftermiddagen efter att bilen har vilat sen igår. Den drar cirka 3.3 A i viloläge.

    Fann att säkring maxi F30 tog ned det till cirka 2 A, och med maxi "active F37" försvann ytterligare nån ampere men fortfarande finns där nåt mer som drar. Vad dessa båda säkringar gör står förstås inte i instruktionsboken, men jag tittade runt lite på nätet och det verkar som om F30 har med ljudsystemet att göra, och F37 hänger ihop med elcentralen i bagageutrymmet.

    Får dubbelkolla att radion etc verkligen är avstängd, men kan detta hänga ihop med det döda rattlåset? Tror bilen fortfarande att nyckeln sitter i?

    Ska fortsätta att dra säkringar i de andra boxarna men om nån känner igen problematiken så är jag tacksam för lite inside info!

  2. #22
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    I WIS står följande om rattlåset (SCL).

    När enheten varit spänningslös måste bilen köras i minst 7 km/h och sedan stannas innan funktionen fungerar.
    - - - Uppdaterad - - -

    Viloströmsmätning enlig WIS

    Avslagen tändning, Nyckel ut tändlås, Stängda och låsta dörrar, Vänta i 25 minuter. Avläst värde efter 25 minuter < 40mA
    - - - Uppdaterad - - -

    WIS ang. elcentral säkringarna F30 & F37

    Elcentral UEC:
    Nr 30, 60A Maxi, Huvudsäkring 1 för instrumentpanelens elcentral.
    Nr 37, 60A Maxi, Transportsäkring. Huvudsäkring 3 för bakre elcentral.
    - - - Uppdaterad - - -

    I WIS ang. Transportsäkring, 37.

    Ta ur säkringen ur position "T" och montera den i position 37.
    - - - Uppdaterad - - -

    Om transport läge
    Transportläge minimerar bilens strömförbrukning under transport från fabrik till kund.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka


  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Tack igen Fredrik, intressant! Det lär förklara rattlåset, jag har ju inte kört bilen efter det. Och när jag mätt viloströmmen har jag ju faktiskt inte låst dörrarna först.

    Vad gäller säkringarna antar jag att jag får leta vidare och se om jag kan hitta mer i detalj vilka enheter som är problemet. Centralerna i IP och bagagerum blir nästa anhalt.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Kort och inte särskilt innehållsrik uppdatering för den som är intresserad...

    Har försenats med felsökandet pga havererade multimetrar och annat. Som Fredrik påpekade var det inget fel på rattlåset - efter att ha kört en kort sväng verkar allt fungera som det ska. Men bilen drar fortfarande 3.3 ampere i vila, och av dem går en ampere via säkring 4 i IP-centralen. Enligt instruktionsboken hör den till "huvudinstrument och automatiskt värmesystem".

    Jag vet att ytterligare ström går via någon/några av säkringarna i bagageutrymmet, men jag vet inte om jag kommer att bli så mycket klokare av att få reda på exakt vilka kretsar det rör sig om. Jag förstår inte orsaken varför den drar hundra gånger mer än normalt över flera kretsar.

    Om någon har ett tips på en bra bilelektriker i Göteborg, så får jag nog köra dit den och låta proffsen ta över!

  5. #25
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Bara för att testa, om du byter plats på säkring "37" & flyttar den till "Transportläge", säkrings slotten bredvid 37 (ytterst). Blir det någon skillnad då vad gäller strömförbrukning? För då ska komfortfunktioner stängas ner. T.ex. bakre dörrars centrallås, fönsterhissar bak, audio/navigationssystem, backvarnare, sollucka, m.m.

    Instruktion.

    Flytta säkring 37 till Transport och vrid tändning till "tändning till", avvakta SID meddelande "Transport fuse removed". Vrid tillbaka och ta ur nyckel.

    För att återgå till Kundläge så gör om proceduren med flytta säkringen från Transport åter till 37. Vrid tändning för aktivering till OK visas i SID.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Bara för att testa, om du byter plats på säkring "37" & flyttar den till "Transportläge", säkrings slotten bredvid 37 (ytterst). Blir det någon skillnad då vad gäller strömförbrukning? För då ska komfortfunktioner stängas ner. T.ex. bakre dörrars centrallås, fönsterhissar bak, audio/navigationssystem, backvarnare, sollucka, m.m.

    Instruktion.

    Flytta säkring 37 till Transport och vrid tändning till "tändning till", avvakta SID meddelande "Transport fuse removed". Vrid tillbaka och ta ur nyckel.

    För att återgå till Kundläge så gör om proceduren med flytta säkringen från Transport åter till 37. Vrid tändning för aktivering till OK visas i SID.
    Testade det nu, och förbrukningen i transportläge sjönk som förväntat till cirka 2 A. I övrigt märkte jag inget annorlunda efter att ha återgått till kundläge, förutom att Check Engine är tänd när jag vrider nyckeln till tändningsläge, men den försvinner när jag provstartar. Tror den förblir släckt om jag kör en runda efter att batteriet varit bortkopplat.

    Är mycket tacksam för all hjälp och alla förslag! Men eftersom jag trots det inte lyckas klura ut problemet, får jag nog ta den till ett proffs som får titta på den med egna ögon - jag vill helst inte köra omkring med den utan att veta vad felet är, och jag vågar inte ha den stående med batteriet inkopplat. Så om ni känner till nån elguru i Göteborg får ni gärna tipsa mig!

  7. #27
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av CLJ Visa inlägg
    - efter att bilen har vilat sen igår.
    Citat Ursprungligen postat av CLJ Visa inlägg
    Men bilen drar fortfarande 3.3 ampere i vila, -
    Med hvile menes det at tenningsnøkkel er tatt ut, dører er lukket, måleinstrumentet er koblet opp og ikke noe av dette endres FØR avlesning av instrumentet - etter >25 minutter.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Med hvile menes det at tenningsnøkkel er tatt ut, dører er lukket, måleinstrumentet er koblet opp og ikke noe av dette endres FØR avlesning av instrumentet - etter >25 minutter.
    Hmmm, du säger nåt... jag missuppfattar kanske "vila" och mäter på fel sätt. Nyckel ur, dörrar stängda, batteriet frånkopplat sedan dagen innan... och sedan kopplar jag in instrumentet och läser strömmen. Här kanske jag har missat nåt... är det i det läget det kan ta upp till 25 minuter innan strömmen går ned? Dvs den "vilar" inte för att batteriet är urkopplat i ett dygn, utan de 25 minuterna startar först då jag sluter kretsen med multimetern?

  9. #29
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Slik er det
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Jag går ut och mäter igen, meddelar hur det gick... och ser det bra ut lovar jag att aldrig störa er mer med detta potentiella icke-problem!


    Update: bilen är som den ska, och jag är en idiot. Det tog 15-20 sekunder och så sjönk strömmen. Stort tack allihop, jag ska lämna er ifred nu!

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av CLJ den 2020-03-21 klockan 20:05.

  11. #31
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Viloströmsmätning enlig WIS
    Avslagen tändning, Nyckel ut tändlås, Stängda och låsta dörrar, Vänta i 25 minuter. Avläst värde efter 25 minuter < 40mA
    Ja det är ju så att allt skall vara inkopplat & att "systemen" går i vila inom 25min. Därav avläsning efter 25min.
    Gott att det är okej!

    1 användare gillar detta inlägg

    CLJ


Liknande ämnen

  1. 9-5 1999 Dör vid startförsök
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 18:33
  2. 3 startförsök på OG 900-84 T8
    Av Isseh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 20:49
  3. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-09, 19:23
  4. Strömlös vid startförsök? T5
    Av cedete i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-27, 05:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •