Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Okontrollerat blink och pling vid startförsök NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Okontrollerat blink och pling vid startförsök NG9-3

    Hej,

    har en 9-3x Biopower -10 som nyss började konstra när jag skulle köra in den i garaget.

    Jag vred om nyckeln för att starta, men bilen var helt död (och jag tror rattlåset inte deaktiverades) - bara för att plötsligt börja flimra, blinka och plinga okontrollerat. Under huven lät det som om alla relän klickade fram och tillbaka. Jag ryckte minuskabeln en halvminut, men det började igen när jag satte tillbaka den.

    Spektaklet gick över till slut och alla lampor och belysning etc började fungera normalt ("Kontroll OK"), förutom att Check Engine-lampan nu tänts. Att slå av och på tändningen funkade. Men när jag försökte starta bilen, började det om igen och jag fick rycka polen för att upprepa samma visa.

    Någonstans under förloppet såg jag även ett meddelande om "fel på rattlåset".

    Är det någon som har idé om vad som hänt - och vad jag gör nu?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Klassiker vid dålig batterispänning.
    Ladda bilens batteri. Om det inte funkar så byter du det.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Aha, ska provas. Tack för snabbt svar Johan!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Gjorde ett försök med batteriladdning nu på morgonen, men det verkar som om bilen har andra problem.

    Batteriet mätte ungefär 12V, så jag tog ur och laddade det - men det tog inte många sekunder innan det var fulladdat på 13.5 V.

    När jag satte i batteriet igen tyckte jag det sprakade till lite mer än vanligt... och så var det nere på 12V igen, även om jag tog bort minuspolen och mätte på nytt. Med mitt cheapo Biltema mätinstrument såg det ut som om det låg och drog ett par Ampere, och jag kunde tydligt känna att mätkablarna blev varma direkt.

    Vad blir nästa steg? Rycka säkringarna (alla är hela) en efter en? Jag vet inte vad som kan ligga och dra ström - nyckeln var ur och dörrarna stängda. Eller är det ett kass batteri ändå eftersom det gick tillbaka till 12V så snabbt?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Det låter helt klart som ett helt slut batteri. Ng9-3 ät extremt känsliga för låg batterispänning.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Tack bollman, det får bli ett nytt batteri. Det är trots allt bilens original GM-batteri som sitter i nu, så det kanske är på tiden i vilket fall!

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av CLJ Visa inlägg
    - men det tog inte många sekunder innan det var fulladdat på 13.5 V.
    Det tar "inte bara några sekunder" att ladda ett batteri fullt.

    Benämningen 12V batteri är "lite fel. Har du endast 12v är det "kasst".

    Tabellen visar vilospänning.
    batteritabell.jpg

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Ett batteri som har fungerat 10 år i en ng9-3 är nog nytt rekord.

    Har du inte bråttom: https://basba.de/exide-ea-770-autobatterie-77-ah.html
    Miljöavgift tillkommer.

    Edit: kolla måtten för säkerhets skull så att det blir rätt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Precis Fredrik, och det var en del som gjorde mig lite förbryllad. Jag mätte 12V innan laddning, och väldig kort tid därefter indikerade laddaren att batteriet var fullt - och jag mätte då 13.5V med multimeter efter att jag kopplat från laddaren. Så att batteriet får offras på altaret har jag nu klart för mig med er hjälp här på forumet!

    Men av nyfikenhet - vad kan orsaka strömförbrukningen? Är det nån intern kortslutning i batteriet?

    Stort tack för tipset TCarlsson - tyvärr måste jag försöka fixa den imorgon så då anar jag att det får bli Mekonomen och Bosch som får duga tills nästa gång.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Jag köper mina batterier på opel återförsäljaren och det är Saab orginal batterier, till mycket bra pris

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Det är troligen dimensionen 278 x 175 x 190 mm du skall ha.

    Exide EA770, Tudor TA770, Varta E44 Silver eller Bosch S5 088 är riktigt bra alternativ.


    Har du bråttom bråttom akut behov så är Biltema ett alternativ om du har en butik i närheten,

    Silver Calcium 78Ah 80-2743
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...8ah-2000038652

    EFB 70Ah 80-3703
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...-ah-2000036159

    AGM 70Ah 80-700
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...-ah-2000029872

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av CLJ Visa inlägg
    Men av nyfikenhet - vad kan orsaka strömförbrukningen? Är det nån intern kortslutning i batteriet?
    Med kasst batteri kan man få alla möjliga konstiga ologiska elfel. Bilen har ju många datorbaserade styrsystem som får tuppjuck med för låg spänning.

    Så köp ett nytt batteri, ladda det gärna först ett dygn. För blybatteri från hyllan är inte fulladdade.
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2020-03-14 klockan 16:30.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Tack igen Fredrik! Hade föredragit något av de märken du föreslår, men av praktiska skäl får det bli Biltemas EFB i helgen. Får återkomma med hur det gick!

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Nemas problemas. Här hjälps vi åt.

    Ja, ibland får man ta det praktiska alternativet, även om det kanske (?) inte är det "bästa" alternativet. Har själv fått göra så för att komma vidare. Tur att det finns butiker som har helgöppet.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Sådär, då var ett nytt och laddat Biltema EFB installerat, och visst hoppade bilen igång, dessutom utan plingande signaler och blinkande lampor. "Kontroll OK" säger datorn.

    Men: rattlåset är nu helt dött. Och displayen till färddatorn i hastighetsmätaren verkar ha fått sig en smäll, med ett par svaga "spöktecken" ungefär som om den vore bränd. När jag mätte strömmen igen över batteriet, med nyckeln ur, så blev kablarna brännheta och den markerade overload (alltså 10+ A). Spänningen över polerna visade 12.5V.

    Nu står den där igen med urkopplat batteri... Vad tror ni? Bärgning till verkstad eller finns det nån mer sten att vända på?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Du kan inte koppla multimetern direkt över batteripolerna när den är ställd på strömläget. Det borde utlösa en säkring i multimetern men gör tydligen inte det om kablarna blir brännheta. Mät bara spänningen över batteripolerna. Förklara gärna mer i detalj exakt hur du mäter för bättre råd. Mycket möjligt att jag missuppfattar vad du menar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Blir batteripolernas polskor varma?

    Vet inte hur det ser ut på BioPower, men det förekommer ju på TTiD att krimpningen mellan polsko & kabel blir dålig, det blir övergångsresistans p.g.a. ärj med varmgång som följd, vilket skapar spänningsfall.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Du kan inte koppla multimetern direkt över batteripolerna när den är ställd på strömläget. Det borde utlösa en säkring i multimetern men gör tydligen inte det om kablarna blir brännheta. Mät bara spänningen över batteripolerna. Förklara gärna mer i detalj exakt hur du mäter för bättre råd. Mycket möjligt att jag missuppfattar vad du menar.
    Jag mätte med nyckeln urtagen och inga synliga strömförbrukare på. Lossade minuskabeln och satte mätaren i serie mellan minuspol och minuskabel. Läste kanske fel på mätaren tidigare, för jag gjorde ett nytt test och den hamnar på 2-3 ampere. Gjorde iofs ett misstag igår och mätte ström rakt över polerna då jag trodde jag mätte spänning... vet inte om det kan skada nåt annat än mätaren?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Blir batteripolernas polskor varma?

    Vet inte hur det ser ut på BioPower, men det förekommer ju på TTiD att krimpningen mellan polsko & kabel blir dålig, det blir övergångsresistans p.g.a. ärj med varmgång som följd, vilket skapar spänningsfall.
    Hmm, det märkte jag inte av. Ska försöka kolla det!

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Batterispänning utan last säger långt ifrån allt om batteriets kondition. En bra felsökning i sammanhanget är att mäta batterispänningen medan en kompis vrider om startnyckeln.

    Dippar den lägre än 10V är batteriet kasst.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Jag får prova med att rycka säkringar i morgon och se om jag kan spåra det närmre. Jag vet inte hur mycket ström som man kan förvänta sig dras, men flera ampere kan inte vara rimligt.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Max 16 mA efter att bilen har varit avstängd i 25 minuter med stängda dörrar.
    Här finns en länk till beskrivningen i WIS av hur man mäter viloström: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1524735
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. 9-5 1999 Dör vid startförsök
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 18:33
  2. 3 startförsök på OG 900-84 T8
    Av Isseh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 20:49
  3. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-09, 19:23
  4. Strömlös vid startförsök? T5
    Av cedete i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-27, 05:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •