Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Startproblem OG9-3

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -

Startproblem OG9-3

Startproblemen berodde på att det satt metallspån på vevaxelgivaren. Motorn gick att starta med svårighet med mycket startgas och så fort den blivit varm gick den bra, men varvräknaren blippade ibland. Ville delge mina erfarenheter ifall någon annan råkar ut för samma problem.
    Mvh Göran

3 användare gillar detta inlägg

Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Nyfiken som frågar men varifrån kom spånen?

/D
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -
    Har ingen aning vart metallspånen kommer ifrån. Min grabb jobbar på bilverkstad och han menar på att man ganska ofta får rengöra vevaxelgivaren vid första servicen på de tyska "premium" bilar han jobbar med.
    // Göran

Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Men det är ju en svensk premiumbil!

1 användare gillar detta inlägg

SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -

Unhappy Startproblen O-G 93 -00 # 2

Hej igen!
    Startproblemen återkom och det verkar som om det är glappt i elsystemet någonstans. Hade bilen till jobbet och när jag skulle köra hem vägrade den starta. Vi fick i gång den på startgas men den var väldigt svårstartad och felkoderna p1640, p1416 och p0300 kom. Fick ett tips att det kan vara dålig kontakt på jordningarna som sitter på insugningsröret bakom fyrans cylinder. Jag lossade anslutningarna och drog åt igen och bilen startade direkt! Dagen efter vägrade den starta igen, rotade bland kablarna under insugsröret men fick använda startgas för att få igång den så jag kunde köra in den i garaget. Idag lossade jag jordkablarna under insugningsröret och kollade, bestämde mig för att löda anslutningarna. Bilen vägrade starta ändå. Har provar flera tändkassetter, provat med en annan vevaxelgivare, mätt bränsletrycket efter bränletrycksregulatorn. När jag mätte bränsletrycket lossade jag retur ledningen och trycket var ca 5 bar, gjorde startförsök och när trycket var så högt läckte det nog igenom lite bränsle i spridarna så motorn ville starta till flera gånger. Har mätt spänningar lite här och var och kollat motionerat säkringar m.m. men nu vet jag inte hur jag skall gå vidare. Kan det trots allt vara så att det är glapp i ECM:n eller att den är sönder?
    Göran

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -
    Enligt en kompis går motorstyrdonen aldrig sönder. Är det så ? Måste man gifta in motorstyrdonet om man byter det?
    // Göran

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    Fungerar allt annat i bilen? Det kan ju vara fukt i bagaget vid kontakten till cd-växlaren som ger kortslutning och då släpper inte immobiliseringen.

Styrdonsfel är väldigt sällsynt på dessa. Ingiftning mha Tech2 krävs vid byte.

1 användare gillar detta inlägg

9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Medlem#
    6866
    Hur ser kabeln ut till vevaxelgivaren, har du följt den och sett om den är skadad?

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -
    Hyvens: Allt annat fungerar som det ska. Kollade bagagen igår då jag hittade en tråd på detta forum med det felet men det såg fint ut där bak.
    Puttel: Jag har försökt kolla kabeln men den ser bra ut, får väl försöka att mäta upp kablarna som går till motorstyrdonet. Fick en fil att ladda ner av en kompis med ritningar skall försöka kolla på det idag. Jag chansade med att sätta på motorvärmaren idag men det hjälpte inte.

Liknande ämnen

1. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av bjornj76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-11-10, 19:41
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Persan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-07-14, 08:13
  3. Startproblem ng9-3 -03
    Av Crunked i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0