Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Startproblem OG9-3 T5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    Startproblem OG9-3 T5

    Startproblemen berodde på att det satt metallspån på vevaxelgivaren. Motorn gick att starta med svårighet med mycket startgas och så fort den blivit varm gick den bra, men varvräknaren blippade ibland. Ville delge mina erfarenheter ifall någon annan råkar ut för samma problem.
    Mvh Göran

    3 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Nyfiken som frågar men varifrån kom spånen?

    /D
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Har ingen aning vart metallspånen kommer ifrån. Min grabb jobbar på bilverkstad och han menar på att man ganska ofta får rengöra vevaxelgivaren vid första servicen på de tyska "premium" bilar han jobbar med.
    // Göran

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Men det är ju en svensk premiumbil!

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    Unhappy Startproblen O-G 93 -00 # 2

    Hej igen!
    Startproblemen återkom och det verkar som om det är glappt i elsystemet någonstans. Hade bilen till jobbet och när jag skulle köra hem vägrade den starta. Vi fick i gång den på startgas men den var väldigt svårstartad och felkoderna p1640, p1416 och p0300 kom. Fick ett tips att det kan vara dålig kontakt på jordningarna som sitter på insugningsröret bakom fyrans cylinder. Jag lossade anslutningarna och drog åt igen och bilen startade direkt! Dagen efter vägrade den starta igen, rotade bland kablarna under insugsröret men fick använda startgas för att få igång den så jag kunde köra in den i garaget. Idag lossade jag jordkablarna under insugningsröret och kollade, bestämde mig för att löda anslutningarna. Bilen vägrade starta ändå. Har provar flera tändkassetter, provat med en annan vevaxelgivare, mätt bränsletrycket efter bränletrycksregulatorn. När jag mätte bränsletrycket lossade jag retur ledningen och trycket var ca 5 bar, gjorde startförsök och när trycket var så högt läckte det nog igenom lite bränsle i spridarna så motorn ville starta till flera gånger. Har mätt spänningar lite här och var och kollat motionerat säkringar m.m. men nu vet jag inte hur jag skall gå vidare. Kan det trots allt vara så att det är glapp i ECM:n eller att den är sönder?
    Göran

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Enligt en kompis går motorstyrdonen aldrig sönder. Är det så ? Måste man gifta in motorstyrdonet om man byter det?
    // Göran

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Fungerar allt annat i bilen? Det kan ju vara fukt i bagaget vid kontakten till cd-växlaren som ger kortslutning och då släpper inte immobiliseringen.

    Styrdonsfel är väldigt sällsynt på dessa. Ingiftning mha Tech2 krävs vid byte.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Hur ser kabeln ut till vevaxelgivaren, har du följt den och sett om den är skadad?


  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Hyvens: Allt annat fungerar som det ska. Kollade bagagen igår då jag hittade en tråd på detta forum med det felet men det såg fint ut där bak.
    Puttel: Jag har försökt kolla kabeln men den ser bra ut, får väl försöka att mäta upp kablarna som går till motorstyrdonet. Fick en fil att ladda ner av en kompis med ritningar skall försöka kolla på det idag. Jag chansade med att sätta på motorvärmaren idag men det hjälpte inte.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Har idag mätt upp kablarna till vevaxelgivare fram till motorstyrdonet och de är hela även jordningarna som går till styrdonet är hela. Har mätt temperaturgivaren för kylvätska som sitter i insugningsröret mellan 3:ans och 4:ans cylinder men hittar inga uppgifter på vilket värde givaren skall ha när motorn är kall ca 11-12 gr.C. i garaget. Har Haynes gör det självbok för 9-3 men det finns inga uppgifter eller mätvärde för den givaren i boken. Är det elektronik i givaren ? Någon här på forumet som har koll och vet vad skall vara för mätvärde?

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Den skal være 7,0-11,4 kOhm ved -10 oC og 2,1-2,9 ved 20 oC, så ved å ekstrapolere med disse verdiene får du slik noenlunde verdien giveren skal ha ved 11-12 oC.

    Giveren er NTC-basert og altså ikke "elektronisk".
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Tack Norrbagge, skall mäta en gång till i morgon så jag blir säker på värdet. Kan en trasig mapsensor "ställa" till det i starten?

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Om mapsensoren har noe med dette å gjøre vet ikke jeg, men om man ser på feilkodene som ble satt KAN hovedreléet være én mulig feilkilde.

    Dette er "L" i relésentralen ved rattstangen og DTC P1640 settes om "hovedreléspenningen" blir lavere enn 3 V i ett sekund, iht. WIS. Den sier også at ev. misstenning kan forekomme innen feilkoden settes, og feilkode for dette er jo P0300.

    WIS prosedyre for kontroll av hovedreléet tar utgangspunkt i sjekk av at spenning inn til spole og kontakt er i orden, men jeg vil tro at om relékontakten svikter sporadisk vil også dette kunne sette P1640. Så kanskje kan et første steg være å skifte reléet for å ha eliminert det?

    P1416 er i WIS ikke listet for din bil, som jeg antar er en T7 (?), men jeg kom over en tråd på et annet forum som antyder at den kan oppstå når P0300 settes - med mindre enn 10 liter igjen på tanken.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Mekade ikväll och skiftade relän men det var lika illa ändå. Kopplade förbi så att motorstyrdonet hade direkt spänning men den vill ej starta. Mätte spänningen på batteriet i startögonblicket och fick 10,2 volt över polerna. Provade att belasta batteriet med en provare och den visar att det var friskt. Givaren som mäter tempen på kylvätskan mättes till 3,6 kOhm vid ca 11 grader i garaget så den är ok. Provade med lånad MAP sensor men det gjorde ingen skillnad. Har lånat ett Motorstyrdon och skall lägga till det imorgon med Tech 2

    - - - Uppdaterad - - -

    Norrbagge bilen har Trionic T5 system och just nu är det under tio liter i tanken då nån jävel borrat tanken när bilen stod på bryggan utanför mitt garage. Grrrrrrr!

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    T5 forandrer betydningen av P1640 fra problem med hovedreléet til et immobiliseringsproblem: https://saabwisonline.com/a3/9-3/200...i-b204e/p1640/

    P0300 KAN være et separat problem, satt som følge av sabotasjen av tanken, siden P1416 også kommer opp.

    EDIT: Automat?
    Senast redigerat av Norrbagge den 2020-04-03 klockan 22:00. Anledning: Et spørsmål
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Nej, det är inte automatväxel. Idag gick jag in med Tech 2 men det fanns inga felkoder raderar ändå felkoder och provar att starta men nej motorn vill inte starta. Bytte till det lånade motorstyrdonet och programmerar in under immobilizer och motorn startar direkt. Vill kolla med det gamla motorstyrdonet än en gång och får först då felkoder P1640 och någon mer felkod i immobilizer. Programmerar in det gamla motorstyrdonet och raderar alla felkoderna och motorn startar direkt! Nu sitter det gamla motorstyrdonet i tills imorgon då jag tänker provstarta igen. Peppar peppar!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Idag startade bilen direkt, så jag kunde köra ut den för att tvätta av den. Det gamla motorstyrdonet sitter i men jag ropar inte hej än!
    // Göran

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Idag på morgonen startade inte bilen var lögn att få igång den. Ikväll har jag kollat med Tech2 men innan dess gjordes flera startförsök igen. Finns inga felkoder i Tech2 men jag immobiliserar och programmerar om igen och bilen startar direkt! Motorstyrdon ???????????????
    // Göran

  19. #19
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Tja, men om du kunne sette inn igjen den lånte ECM og teste med den over litt tid får du vel et svar på det.

    Det som er litt pussig (konstigt) her er at at immobilisering/programmering ser ut til å gjøre en forskjell, men om det er immobilisering/mobilisering som er den direkte årsaken så skulle ikke startmotoren kjøre. Noe den jo gjør (?) siden du får start med bruk av startgass.

    Når bilen ikke starter og tenningsnøkkelen har vært ute >15 minutter, høres da bensinpumpen "prime" i ett-to sekunder? Kanskje kunne det være et forsøk å skifte drivstoffreléet som ett steg i en eliminasjonsprosess?

    Bakgrunnen for spørsmålet om type girkasse var at i WIS feilleitingsprosedyre ifm. P1640 (for T5) er første steg at det skal kontrolleres at en ledning mellom ECM/TCM! er i orden. Dette er da tilsynelatende (nok) en feil i WIS.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Tack Norrbagge, jag får byta till den lånade ECM:n och prova under en tid framöver som du föreslår. Problemet är att jag var tvungen att ställa av bilen då besiktningsperioden gått ut. Får väl provköra på bakgatorna lite. Jag upplever att bränslepumpen är svår att höra i denna bil så jag skall skifta bränslepump reläet någon gång.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-3 T5
    Av GabrielMijat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 17:32
  2. [LÖST] 9-5 -00 Startproblem
    Av alwayssaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2016-02-21, 12:32
  3. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,2TiD
    Av Trooper_75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 00:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •