Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: SAI-problem NG9-3 2.0T -10

  1. #1
    Sugmotor _Skalmans avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    54
    Medlem#
    10101

    SAI-problem NG9-3 2.0T -10

    Hej!

    Har nyligen köpt en 9-3X 2.0T BioPower XWD 2010. När bilen köptes hade den felkoden P0411, vilket indikerar problem med SAI.
    När jag kom hem så nollade jag felkoderna, men det kom såklart tillbaka. Denna gång P2432, vilket vad jag läst mig till innebär lågt luftflöde i SAI-systemet.

    Vid kraftigt gaspådrag så misstände bilen och den blev sedan totalt orkeslös på ettan, tvåan och trean. Någon form av limp home-läge antar jag, ingen motorlampa dock. Efter omstart var det som vanligt ingen.
    Jag var ute igår och provocerade fram felet igen för att få något att gå på, och fick då upp ett "pending fault" P0103, (Mass Air Flow Cicuit High Input).

    Jag var ute idag och öppnade luftfilterboxen, och det verkar som att insugsslangen till SAI-pumpen har tryckt in vatten (eller snarare lortvatten med inslag av olja) i luftfilterboxen, filtret var delvis blött och brunt.
    IMG_20200310_131952.jpg
    IMG_20200310_131937.jpg
    Så här ser filtret ut som sitter vid insugslangen till SAI-systemet
    Spekulerar i om det är detta som har orsakat MAF-sensorn att ge fel värde vilket i sin tur gör att bilen blir att gå dåligt.

    Jag hade loss slangen som sitter vid backventilen till vänster om batteriet och det var rätt lortigt i backventilen. Testade att blåsa i slangen, vilket resulterade i att det sprutade vatten ur insugslangen, vilket innebär att pumpen är full med vatten.

    Frågan är hur man ska gå till väga för att komma till rätta med det här?
    Jag är inne på att få hela SAI-systemet inaktiverat hos Maptun, då det inte verkar fylla någon större funktion, samt att man blir av med saker som kan börja krångla igen i framtiden, då jag har tänkt att ha kvar den här bilen länge.

    Om man inaktiverar SAI, kan man då ta bort backventilen vid batteriet och plugga igen det röret, för att undvika att få in avgaser/vatten i luftburken? Eller hur ska man göra för att det ska bli riktigt?
    Senast redigerat av _Skalman den 2020-03-10 klockan 18:23.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-30, 14:38
  2. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •