Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Mätare för bredbandslambda, olje- och laddtryck

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Mätare för bredbandslambda, olje- och laddtryck

    Hej!

    Har en Saab 9-3 Aero av första generationen som jag vill trimma lite lagom. För att jag ska våga mig på det så har jag bestämt mig för att skaffa en bredbandslambda, dock är priset rätt högt på dessa enligt min ekonomi... Självklart får man alltid vad man betalar för. Har ni några erfarenheter av just sånna och kanske något förslag på en billig men tålig bredbandslambda? Vill även sätta i mätare med oljetryck och laddtryck av samma sort om möjligt. Har inget emot att få förslag av olika prisklasser, alla förslag uppskattas riktigt mycket

    Tack på förhand!

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Vad menar du med "lite lagom"? Talar vi steg 3 eller där under så kan du med gott samvete skippa bredbandslambdan.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tanken är att köra en steg 2-3 så då hoppar jag den mätaren och satsar på oljetryck och laddtryck istället i så fall! Kändes aningen överdrivet med tanke på vad steg-trimmen kostar, så då är jag med på notorna!

    Stort tack för svaret!
    Senast redigerat av Moderator den 2020-03-07 klockan 13:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Laddtrycksmätaren kan du också hoppa På en Trionic 7-bil så är det rätt oviktigt, laddtrycket varierar med omgivningens temperatur och fuktighet, därför kan det bli svårt att uttala sig om huruvida bilen går som den skall eller inte genom att titta på en laddtrycksmätare.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jag tänker mig att sätta i cirka 3st, vilka är mest nödvändiga i förslagsvis?

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Min personliga preferens skulle vara:
    Oljetryck - T7-motorer är ju kända för att kunna slamma igen och att se att oljetrycket är bra, är bra
    Oljetemp - Aldrig fel att veta när motorn verkligen är varm. Dessutom kan man få en aning om huruvida man behöver förbättra oljekylningen vid hårdkörning.
    Den tredje är svår. Man vill ju ha en mätare som kan ha användning för och inte bara "för syns skull".
    Bredbandslambda är ju såklart bra, men det är dyrt, och de slits faktiskt ut.
    Kanske en avgastempmätare vore bättre? För att ha full nytta av en sån bör man kanske pilla med programmet själv, men man kan ju iaf säga om något gått snett om tempen stiger.

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag skulle säga oljetemp, oljetryck, turbotryck, i den ordningen.

    Turbotrycket må regleras av trinonic, men det är alltid trevligt att ha ett "äkta" turbotryck på mätare (till skillnad från turbomätaren i panelen) , även om det kan variera med väder osv.

    Ett klassikt "halvdyrt" alternativ med hög kvalitet är ju VDO, bra mätare som kostar "halvmycket" och inte ser så sportiga ut (om man tycker det är bra elelr dåligt är ju en smaksak)

    Annars tycker jag apex'i är bäst, men dom är dyra satan.. även om man har investerat i centralenheten så kostar varje mätare alldeles för mycket.. jag har en uppsättning med
    turbotryck, avgastemp och vattentemp(!) med centralenhet (inte i en saab), skulle ju jäkligt gärna komplettera med en oljetryck och oljetemp, men det är ju en investering som kostar som en till bil..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Koppla in bredbandslambda och avgastemp mätare i T7Suite?
    Av PeterNacka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 15:56
  2. Finns det en mätare som mäter olje nivån i motorn?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 11:27
  3. Laddtryck vs. insugstemp + mätare?
    Av cedete i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-12, 04:53
  4. Koppla in olje- och oljetrycksmätare 9000
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •