Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Oljeläckage NG9-3 B207 Aut, Inga reservdelar finns!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Oljeläckage NG9-3 B207 Aut, Inga reservdelar finns!

    Jag fick nedslag på besiktningen för oljeläckage och lämnade in bilen för reparation. Men Hedins i Malmö (fd Bilpartner) kunde inte laga den eftersom det inte går att få tag i delarna. Så jag fick hämta bilen igen.

    Det som jag behöver är packning till oljefilterhållaren och oljekylaren enligt dem. Är det sant att det är helt omöjligt att få tag på?

    Bilen är en NG 9-3 SC 2.0t 2009 med automatlåda

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Packning till oljefilterhållaren är en "vanlig" o-ring. Packning till oljekylaren är inte helt solklart vad som avses men kan möjligen också vara o-ringar. Jag har ingen koll på Hedins i Malmö men Hedins runt Stockholm lämnar mycket i övrigt att önska. Försök att hitta en verkstad som är intresserad av och och har kunskap om Saab.

    https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=514556767
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Tack för svar!

    Jag har ingen koll på detta själv utan vet bara vad verkstaden sade. Kan tycka att de kanske kunde engagerat sej lite mer i frågan..

    Kan höra med Mechanum som mekar Saab också. Om det är vanliga O-ringar så borde det ju gå att lösa

  4. #4
    Gå tillbaka till Hedin Bil och be dem skriva ner art nr på delarna som behöver bytas (enligt dem).

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Eftersom du befinner dig i Skåne så har du ju inte så långt till Hörby Bil, gamla Bil&Traktor. De har iaf en kunnig SAAB-tekniker. Annars kan du ju köra lite längre, upp till Sölvesborg och Manne's bilservice.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    med lite fantasi så lär knappast nån packning inte gå att lösa. Låter mer som de vill slippa laga saab..........

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    med lite fantasi så lär knappast nån packning inte gå att lösa. Låter mer som de vill slippa laga saab..........
    Det kan vara så också att man inte gärna gör "specialare" då det är svårt att lämna garanti på det om de nu inte får tag på exakt rätt del som är tänkt. Det kan också vara så att det är svårt att kunna ta betalt för all tid som en "specialare" tar att lösa.

    Sen finns det såklart "specialar"e som är bra och "specialare" som är dåliga Vart gränsen går är det ju upp till varje verkstad att själv bedömma och oftast den individ/mekaniker som skruvar. Eftersom människor har olika bedömning på vad som är bra nog och vad som funkar så skulle det ju kunna vara verkstaden som satt stopp för det totalt då det kanske historiskt sett har blivit väldigt dyyyyrt nån gång

    Men precis som turbo4ever skriver så skulle jag också bett om artikelnummer och benämning på de delarna som behövs och gjort egen research, många saker kan t ex finnas i lager utomlands och där lär inte en större verkstad orka lägga tid och jaga delar (det jag menar med att det är svårt att kunna ta betalt för all tid).

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Hedins i Malmö (fd Bilpartner) kunde inte laga den eftersom det inte går att få tag i delarna.
    VARNING!!!
    En verkstad som inte kan reparera en bil för att det är "svårt" att få tag på delarna? Det finns väl inte!
    Antingen kan man reparera eller så kan man inte. Om delarna ligger på hyllan eller är svåra att få tag på har inget med just den saken att göra!
    Så man kan ju (som sagts ovan) fråga exakt vilka delar det är med art nr. Sedan be om offert på reparationen om du skaffar delarna själv. Det kommer att visa om de kan/vill göra jobbet.

    Nu tror jag att svaret egentligen betyder att de inte kan reparera och inte vet vilka delar som behövs, alternativt att de inte ens vet alla Saab-reservdelar finns hos Orio. Oavsett vilket skulle jag byta verkstad.

    Om nu inte bollmans utmärkta verkstadsförslag duger, skulle jag använda standardmetod 1a: Dvs kolla med traktens Saabverkstäder om de har dessa delar hemma. Den som svarar ja och verkar seriös duger säkert. För det tyder på en viss kunskap om Saab. Eftersom Saab inte finns, är ett bra tips att leta efter stora Opel-handlare/verkstäder. Det var nog de som hade Saab och förhoppningsvis har de kvar kunderna och kunskapen.

    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Det som jag behöver är packning till oljefilterhållaren och oljekylaren enligt dem. Är det sant att det är helt omöjligt att få tag på?
    Nej det är struntprat. Om jag nu skulle gissa utan att veta. Allt går att lösa. En erfaren kunnig Saab mekaniker vet detta och exakt hur man löser det oavsett om originaldelarna inte finns i lager. Möjligen kan det bli dyrt. Men aldrig omöjligt.

    När karoilinerna klagade på att jorden var frusen då de skulle gräva lär Karl XII ha sagt "jorden är alltid frusen för lata svin" Hur jag nu kom att tänka på det just nu
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    http://www.bilddump.se/bilder/202004...0.249.164.jpeg

    Jag fick hjälp av Maptun att hitta dessa små packningar för de galna priset av 700 kr inkl frakt. Tror de skickats från USA

    Nu skall jag bara hitta en verkstad som kan byta dem..

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Tack för uppdatering!

    Oj Oj Oj! Det var inte billigt. Men dollarkurs, frakt, tull , moms osv ... det blir en del. Men visst går det om man är seriös och betalar vad det kostar.

    Liite nyfiken blir jag. Exakt vad är detta för delar? Har du artikelnr skulle jag vilja veta.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Du skojar?
    Jag beställde exakt de 2 packningarna till min bil i förra veckan från Orio. Inpris till ÅF: 160+moms. Kom dagen efter. Åk aldrig mer till Hedins...

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Oneklingen ett utmärkt råd!
    Och vad är det för packningar mer exakt?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Oneklingen ett utmärkt råd!
    Och vad är det för packningar mer exakt?
    De har artikelnummer 93183012 och det skall vara packningar till in och utgående rör till oljekylaren (2 st). Nu hoppas jag såklart att det är där det läcker också.
    Helt bisarrt pris men vad gör man..

    Som bihistoria så kan jag säga att jag blev inte underkänd i besiktningen utan fick bara en "fixa själv anmärkning". Bilen stod och droppade olja på golvet under besiktningen (på Carspect). Inte en chans att det hade gått igenom på "den gamla tiden". Har fyllt på ungefär 2 liter sen i julas, så det är inte totalläckage men en väldigt prickig uppfart till huset.

    Hedins är gamla Bilpartner som var ökända för dålig och dyr service. Säkert samma gubbar som styr.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Du skojar?
    Jag beställde exakt de 2 packningarna till min bil i förra veckan från Orio. Inpris till ÅF: 160+moms. Kom dagen efter. Åk aldrig mer till Hedins...
    Amen vad fan!!!

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det ska väl tilläggas att listpris inkl moms till kund är 321,40 styck. Alla kanske inte har tillgång till delar till nettopriser..........Sen så finns de i lager i nyköping så usa importen kan man nog se som nå påhitt. Finns 235st i lager just nu.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Sant, jag hade inte prislistan framför mig Men några 750 spänn bör det inte bli iaf.
    Maptun tar 321 jämnt: https://www.maptunparts.se/orio/93183012
    Sen kan man ju säga att det inte var där som min bil läckte, visade det sig. Jag köpte slangarna, packningarna och clipsen. Det visade sig att det var O-ringen inne i kylaren som var dålig. Den finns inte som separat reservdel :/
    Nu löste meken det, men då upptäckte han också att själva kylaren läckte i en gavel så det fick bli en ny kylare iaf... Nåja, bilen har med råge passerat 32kmil så lite nya delar får man väl räkna med.

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jo just.
    Ett tips:
    Vem som helst kan gå till https://portal.orio.com och mata in ett artikelnummer. Då får man se utpris till kund ex moms. Dock ser man inte lagersaldo om man inte är inloggad.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det ska väl tilläggas att listpris inkl moms till kund är 321,40 styck.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Sant, jag hade inte prislistan framför mig Men några 750 spänn bör det inte bli iaf.
    Maptun tar 321 jämnt: https://www.maptunparts.se/orio/93183012
    Nu måste jag vara sådär jobbigt petig... 2st packingar à 321kr blir 642kr, sedan tar maptun 74kr i frakt. Vips så är man snubblande nära de 700kr TS pratar om. Så ingen har blivit blåst!

  18. #18
    https://www.amazon.co.uk/ACDelco-931.../dp/B00PM39P6U

    Finns ju för 13 pund...Standard GM del så går ju billigare via opel m.m
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-27 klockan 13:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. Inga reservdelar
    Av siljalaine i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •