Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad är det som tickar/knackar? OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36

    Vad är det som tickar/knackar? OG9-5 B2x5

    Har lagt märke till ett lite oroande ljud från motorn på min Saab 9-5 2.0t -1999. Det är ett tickande/svagt knackande ljud någonstans från motorn, jag tycker att det kommer från höger sida av motorn i bilens färdriktning, dvs. i trakterna kring där remmen till generator/vattenpump/etc. går.

    Hade ett liknande ljud 2011, men då var det nog något högre och mer oregelbundet, det liksom knackade till då och då med 1-5 sekunders mellanrum. En SAAB-verkstad lyckades lokalisera det till vattenpumpen, och det visade sig att dess lager på något vis hade blivit så slitet att hjulet slog emot motorblocket och var på väg att skära sig in några mm.

    Osäker på om det är samma nu, men jag tycker det ser lite lustigt ut när man kollar på hjulet till vad jag tror är vattenpumpen. Har laddat upp en film på Vimeo här





    Svårt att avgöra om det bara är remmen som flyttar sig på hjulet eller om hjulet faktiskt vobblar lite. Har kollat motoroljenivån, den var i övre delen av mätstickans godkända område. Bytte olja för bara 3 månader sedan. Fick varning om låg kylarvätskenivå för några dagar sedan, i samband med att jag upptäckte ljudet. Nivån var då låg men inte så behållaren var tom. Fyllde upp och sedan har den sjunkit lite igen, men det har ju varit väldigt varierande temperaturer (-8 till +10) så kan väl bero på det? Har inte märkt att det läckt under bilen, men parkerar utomhus så svårt att se i regnet. Kan detta ha samband med ljudet? Tänker att om det nu är något på vattenpumpshjulet som pajat så kanske det även läcker lite där? Kan inte direkt se nåt, men det sitter ju så jäkla mycket ivägen...
    Senast redigerat av BadCash81 den 2020-03-01 klockan 12:42.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Lossa drivremmen och starta bilen några sekunder för att se om ljudet tystnar.

    Rotera och känn efter glapp på allt som du har i remkretsen, dvs servo, vattenpump, generator, spännrulle, löphjul osv.

    Om ljudet kvarstår så är det antagligen M6 bultarna som håller remskivan i svängningsdämparen på vevaxeln som gängat upp sig och tar i transmissionskåpan, kör inte med bilen innan du konstaterat om så är fallet, det förstör oljepump/transmissionskåpa!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36
    På väg hem ikväll så tändes "Fyll på kylarvätska" -lampan någon km hemifrån, tänkte att det borde inte vara någon fara att köra den sista biten även om jag har en dunk färdigblandad glykol i bagaget. Speciellt med tanke på att det ösregnade och att jag höll koll på tempmätaren.

    När jag backade in på uppfarten så tändes laddningslampan och bilen blev tungstyrd. Remmen har då hoppat av från alla hjulen, men verkar inte ha gått av. Noterade att det läckte ut kylarvätska under bilen.

    Vattenpumpen är som sagt bytt senast för ca 6000 mil sedan på en märkesverkstad. Kan det verkligen vara pumpen som pajat igen?! Eller kan det finnas någon annan bakomliggande orsak?? Kan jag ha haft "fel" glykol i (har använt Biltemas)? Blir till att få in den på verkstad så får de väl konstatera vad som behöver göras, men jag tycker det är skumt att vattenpumpen havererar efter så kort sträcka... känns som en grej man byter max en gång under en bils livstid.. eller?

    Kände lite för hand på vattenpumpshjulet, kunde inte direkt känna något glapp sidledes men det var rätt trögt och "hackigt" att snurra på, och det klonkade till några gånger lite metalliskt, ungefär som om det låg något i pumpen och skramlade. Borde den gå lätt att snurra på för hand?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    68
    Medlem#
    12862
    Tyvärr går många fordon sitt öde i möte när ägaren inte åtgårdar fel, men fortsätter att använda det trots oljud, rök, lampor och annat som borde få honom/hon att stanna. Eller som i detta fallet, faktiskt använda fordonet dagen efter någon har sagt kör inte med bilen.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36
    Tja, i en perfekt värld så hade det såklart funnits 24-h drop-in-verkstäder mitt ute i skogen så att man bara kunde svängt in och fått felet åtgärdat direkt istället för att behöva felsöka på egen hand och vänta på svar på nätforum. Verkligheten är tyvärr sådan att det är flera veckors väntetid på de allra flesta bilverkstäder (iaf häromkring), närmsta ligger 2 mil bort och jag behöver bilen för att ta mig till jobbet.

    Skulle bokat verkstad samma kväll som bilen brakade ihop, men man vill ju gärna ha förslag på vad det kan vara som är fel först, det kanske är något vanligt som enkelt kan ordnas själv. Nu visade det sig (troligtvis) att det är vattenpumpen, dvs. inte det som joH900 varnade för att köra med bilen. Dessutom såg jag inte hans svar förrän dagen efter, fick inget email från forumet att det kommit ett svar.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Om man har möjlighet så är det bra att en extra bil (backup), speciellt om man har stort behov av den.
    Men bilar tar plats och det kan vara ett problem.
    Ofta är det en ekonomisk fråga där man måste ha respekt/förståelse för att man har olika förutsättningar, lycka till med verkstaden.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    68
    Medlem#
    12862
    Om ens fordon larmar om att det håller på att dö, är det inte vettigt att köra vidare tills haveri. Oavsett om man har tillgång till andra fordon eller inte. Den billigaste lösningen vill alltid vara att stanna och ringa bärgare. Har man knappt med pengar och ett gammalt fordon är det smart att prioritera en assistansförsäkring. Då kommer man fram och fordonet bärgas, sen kan man reparera billigt. Men igen, att välja fortsätta för att man är nästan hemma, vill oftast kosta mera.

    Men gör vad ni tycker är b¨st. Synd bara om alla saabar som förstörs, dom tillvärkas ju inte längre.

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. motorn tickar.
    Av tobiasviktor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 23:53
  2. det tickar?
    Av p0t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 11:15
  3. Motorn tickar
    Av Robban_GBG20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •