Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vad kan detta knackande i motorn bero på.. ? B2X5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -

    Vad kan detta knackande i motorn bero på.. ? B2X5

    Saab 9-5 årsm 2000 2.3t 170hk 26000mil . Köpte bilen nyligen och den knacka rätt rejält vid kallstart. Hällde i (wynns motor rengöring) något, tömde oljan och hällde i ny olja och filter. Men knackar än, och på videon är den rejält varm efter en 5mila tur ungefär.

    Ja det finns nog 10000 såna är trådar men här kommer en till.

    Bilen har gått rätt lite senaste åren va jag kan se, kanske 200mil om året max senaste 3-4 åren.


  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Har du ett vinande ljud vid kallstart som avtar efter en stund?

    I så fall är antagligen oljepickupen/oljesilen igensatt så pumpen inte orkar flöda tillräckligt så att ventiltryckarna faktiskt får nått oljetryck...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Tog bort ventilkåpan och det är rejält svart där, mycket tjock svart kletig avlagring lite här och där..

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Om oljesilen inte är igensatt och oljetrycket faktiskt är OK så kan det ju vara oljekanalerna som inte riktigt flödar som de ska längre, låter också rimligt med tanke på hur du beskriver det under kåpan....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Skall framöver köra denna procedur http://forum.saabturboclub.com/showt...hlight=oljesil

    Så bilen får stå ett tag nu.

    Tips på hur man rengör bäst under ventilkåpan ? trasa, tandborste och typ wd40?

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Hörde två ganska insatta "raggargubbar" diskutera misskötta motorer. Lång o rätt intressant diskussion som egentligen mynnade ut i att beläggningar allra helst skulle sköljas ur försiktigt under lång tid med täta oljebyten. Att mekaniskt börja gnugga/borsta loss skiten kunde få större "bitar" att lossna och täppa till nån oljekanal o i princip orsaka stopp.


    Nu kanske nån ropar högt att det är helt fel men de där gamla "raggargubbarna" har sagt mycket smart som har funkat tidigare.





    /D
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Ja jag får se hur jag gör. Tänker mig att man penslar med diesel och låter det rinna ner helt enkelt sedan tömma ur all olja. Jag uppdaterar sedan.

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det gegg du ser under ventilkåpan lär vara det minsta problemet, jag syftade mer på alla oljekanaler i topp/block säkert är ganska ordentligt fyllda med skit och de går ju inte göra rent på samma sätt.

    Givetvis är det bra och ha rent under kåpan också, men bli inte förvånad om det inte löser problemet

  9. #9
    Rengöringstips se denna trevliga projekttråd.
    Guiden som nämndes ovan är bra Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5).
    Tellus Kraftschampo har visat sig mycket effektivt som syns i detta inlägg.
    Kraftshampot har dessvärre utgått
    Hej

    Kraftschampot har slutat tillverkas

    Tellus Kraftsxhampo miljö har utgått ur vårt sortiment. Den produkten som vi har som liknar mest Tellus Kraftschampo miljö är Lahega Alfanol HD, se länk. https://www.clemondo.se/catalog/product/view/id/3273

    Lahega Alfanol HD https://www.clemondo.se/catalog/product/view/id/3273
    Strovels Alfanol HD Grön https://www.clemondo.se/catalog/product/view/id/3251
    Dessa produkter är väldigt lika, men skillnaden är den att Alfanol HD har låg metallpåverkan.Strovels Alfanol HD är ett namnbyte till Lahega Alfanol HD.
    Samt Vilken funktion har J-rören i ventilkåpan?

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Här är en tråd från reddit där en kille med regelbundna oljebyten lyckats avsevärt minskat mängden "sludge" i en misskött 00:a. Kanske kan vara intressant läsning.

    https://www.reddit.com/r/saab/commen...ng_but_proper/


    En liten sak jag funderar på dock i den tråden. De nämner en packning till oljetråget. Har OG9-5:an en sån?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    68
    Medlem#
    12862
    Jag läste inte tråden men de menar säkert o-ringen till oljepickupen. Det är packningsklet från loctite mellan tråg och motor.

  12. #12
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Ja, det är det enda jag också nånsin sett på en OG9-5.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-03-04 klockan 09:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Det stora problemet vid sludge är alltid oljetråget. Tråget behöver plockas ned och rengöras med ett starkt alkaliskt rengörningsmedel (ex. maskindiskmedel, eller proffessionell fälgrengörning som Lahega 46) efter en vända kallavfettning. Skräp brukar sitta ordentligt fast i oljepickupen och på andra ställen i tråget så räkna med att få skrapa en del.

    Tänk på att alkaliska rengörningsmedel är elaka mot färgen på ventilkåpan om du rengör den på samma sätt.

    De svarta beläggningarna i toppen är inte lika allvarliga, men du kan passa på att rengöra med bromsrengörning (hexan) när du har oljetråget borta. Samma medel kan du använda för att rengöra vevhuset när tråget är borta.

    Byt de tre o-ringarna till pickup och oljerör innan montage av tråget.

    J-rören i ventilkåpan är oljeretur från oljefällan som finns i ventilkåpan för vevhusventilationen. De fungerar likt vattenlåset på en toalett..

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Väldigt tacksam för råd och tips. Rengöringen är nån vecka bort dock i väntan på garage.

    En fråga. Vad gör man om man ska göra rätt med vatten som har all denna oljeslam i sig och kemikalier? Har ingen oljeavskiljare.

    Tidigare när jag rengjort oljiga delar med diesel har jag lämnat in i dunkar till återvinningscentralen bara.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Nu har jag rengjort tråget och satt i ny sil.
    Inga kännbara glapp i vevlager.

    Tickar likadant fortfarande

    Ska kolla över tryckarna om jag får energi någon dag.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej, det tickande ljudet kommer sannolikt från ventiltryckarna, är nog några svampiga tryckare. Man kan ta isär och prova att rengöra tryckarna för att få bättre funktion. Undvik att rengöra med ultraljudstvätt vilket kan förstöra tryckarnas förkromade yta. https://www.youtube.com/watch?v=_ahaq54doJY

    1 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •