Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Service NG9-3 2,0t BioPower -10

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -

    Service NG9-3 2,0t BioPower -10

    God kväll gott folk! Har spanat lite på forumet gällande servicear gällande min bil men har fortfarande lite funderingar. Gäller en 2.0t biopower sportSedan från 2010 som gått 16 500 nu. Jag är ägare sedan 200 mil. Som jag kan se skall servicear göras vid 12k, 15k, 18k und so weiter... Däremellan bör man göra mellanservice som jag förstått det.

    Min något luddiga fråga är då denna, vad bör jag göra på servicen? Enligt mechanum säger dom kupéfilter olja och tändstift. Men görs inte detta på servicarna 12k, 15,k 18k? Då jag är ny ägare på bilen sedan 200 mil och har dålig koll på vad som gjorts tidigare funderar jag ju att låta mechanum som är proffs gå igenom bilen så man får ett utgångsläge av vad som gjorts/bör göras. Saabs knepiga intervaller på allt ställer ju till det för mig och jag önskar jag visste vad jag bör byta och inte om jag gör servicen själv och lämnar in den vid 18k-mil istället. Jag gör gärna servicen själv för 1000kr i delar från maptune eller speedparts istället för mechanums 4000kr så att säga.

    Någon med inputs?

  2. #2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Yes rotat runt där men det står just bara intervallerna 12, 15, 18 000 osv..

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av emanon Visa inlägg
    Yes rotat runt där men det står just bara intervallerna 12, 15, 18 000 osv..
    Det är ju just precis det som är serviceschemat... Var 3000e mil eller en gång per år.

    Kommer du inte upp i 3000 mil på ett år görs ett oljebyte+alla checker i 3000-milaservicen en gång per år.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    kommer du inte upp i 3000 mil på ett år görs ett oljebyte+alla checker i 3000-milaservicen en gång per år.
    Ja vilken av 3000-milarna då? Närmast över? För alla är ju olika tändstift tex är inte noterat i varken 15k eller 18k. Upplever Saabs scheman/intervaller krångligare än exempelvis Volvos

    Mechanum säger att stiften skall bytas, var får de det ifrån? Tidigare servicesokument som bara verkstäder har digitalt?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    http://forum.saabturboclub.com/showt...rvicekit-NG9-3

    Googles ökning gav mer resultat än forumets sökningar jag gjort. Aja är väl bara handla ett kit, göra det själv och sen lämna in vid 18k.

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Eftersom service ska göras en gång per år så borde väl 30.000mila/10års servicen göras nu?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447
    Biopower har 1.500 mil eller varje år som serviceintervall.

    Saabs service schema är ju hur bra som helst med det som förr kallades huvudservice och mellanservice.
    Mellanservice: olja+ oljefilter.
    Huvudservice är större med olja+ filter, kupéfilter, luftfilter och tändstift.
    Sen blir det ju tillägg på vissa huvudservicear med tex. Bromsvätska.

    Kör man mellanservice ena året så blir det ju huvudservice vid nästa. Lätt att hålla koll på i serviceboken med på vad som kryssas i.


    Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av emanon Visa inlägg
    God kväll gott folk! Har spanat lite på forumet gällande servicear gällande min bil men har fortfarande lite funderingar. Gäller en 2.0t biopower sportSedan från 2010 som gått 16 500 nu. Jag är ägare sedan 200 mil.
    Grattis!
    Citat Ursprungligen postat av emanon Visa inlägg
    Jag gör gärna servicen själv
    Troligen bästa alternativet. Rekommenderas!

    Citat Ursprungligen postat av mazurka Visa inlägg
    Biopower har 1.500 mil eller varje år som serviceintervall.

    Saabs service schema är ju hur bra som helst med det som förr kallades huvudservice och mellanservice.
    Mellanservice: olja+ oljefilter.
    Huvudservice är större med olja+ filter, kupéfilter, luftfilter och tändstift.
    Sen blir det ju tillägg på vissa huvudservicear med tex. Bromsvätska.

    Kör man mellanservice ena året så blir det ju huvudservice vid nästa. Lätt att hålla koll på i serviceboken med på vad som kryssas i.
    I princip ja. Kör man enl Saabs schema enl WIS, ja.

    Men det är lätt att tro att allt står i serviceboken om man aldrig sett ett riktigt serviceschema.
    I verkligheten (enl WIS) ingår betydligt mer saker. Intervallerna är olika på olika saker, samt kan vara både körsträcka och tid eller endast tid eller endast körsträcka. Tex byte av motorolja inom max 1år OCH max 1500mil sedan senaste byte. Det får till resultat att service inte skall göras var 1500:ade mil. Och inte med exakt 1 års intervall. Kör man 2000mil per år blir det oftare och andra saker som skall göras tex...

    Vill man ha sin bil i bra skick efter så här lång tid blir det mer att tänka på. Det finns nytillkomna servicepunkter, som tex byte av växellådsolja och kylarvätska (enl STCS forum) trots att dessa skall räcka bilens livslängd. Dessutom finns ett antal delar/komponenter med begränsad livslängd som bör bytas med tiden. Tex gummibussningar och speciellt rostutsatta delar.

    Som ny ägare av en Saab bör man ställa sig frågan om man skall trimma/uppgradera. Dvs ge bilen bättre/säkrare/roligare?/miljövänligare egenskaper. Det är så enkelt och billigt att göra att det ofta redan är gjort. Men det är inte säkert att det är dokumenterat. Vissa uppgraderingar påverkar servicen. Kanske andra tändstift krävs, kanske kortare bytesintervall. Kanske andra bromsbelägg osv.
    För en person som överväger att göra servicen själv är detta inte något problem, snarare en bonus eller en möjlighet.

    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av emanon Visa inlägg
    Yes rotat runt där men det står just bara intervallerna 12, 15, 18 000 osv..
    Texten i den tråden säger mest. Schemana har fått en hel del kritik
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Som ny ägare av en Saab bör man ställa sig frågan om man skall trimma/uppgradera. Dvs ge bilen bättre/säkrare/roligare?/miljövänligare egenskaper.
    Hur resonerar du när du påstår att trimning ger bilen mer miljövänliga egenskaper?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Hur resonerar du när du påstår att trimning ger bilen mer miljövänliga egenskaper?
    Det påstår jag inte
    Utan istället skrev jag att "man bör ställa sig frågan". Poängen är att det är lika bra att tänka igenom sådana här saker direkt och inte vänta. Vinsten är att det är lättare att veta vilka åtgärder man skall genomföra om man vet vad målet är. Det är ju lättare att slippa dubbeljobb och att göra saker i rätt ordning när man har ett konkret mål. Lika bra att börja med att fokusera på och identifiera målet först alltså.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Fan vad svar det trilla till slut, tack ska ni ha eftersom jag redan beställt servicekit så får det bli allt den innehåller sen allmänkontroll. Växellådsolja tänkte jag byta tvid nästa "hemma service". Då jag är mån om de bilar jag äger ska den även få en underredsbehandling senare i år, för drygt och för omständligt för mig att göra själv då jag saknar utrymmet att göra det vettigt. Vilka är dessa extra utsatta slitdelar/specialare du talar om MR.O?

Liknande ämnen

  1. Service 9-3X 2,0T Biopower
    Av OrebroJohn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-12-25, 10:34
  2. Service ng 9-3 BioPower vad gäller?
    Av manganish i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2016-02-09, 21:48
  3. Service 9-5 biopower 06 4300 mil
    Av dthompa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 13:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •