Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Trimma OG9-5 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12

    Trimma OG9-5 1,9TiD

    Till admin....Har kollat men inte hittat och det är nog att jag inte är duktig på att söka rätt på detta forum.

    Men

    Har en Saab 9-5 1.9 TID -09. Den har Hirsch redan så den ger 175 hk. Det jag undrar är.

    Hur mycket kan man trimma denna bil om man nu t ex byter spridare, avgassystem mm?

    En firma jag har kontaktat säger att max 10 hk till kan man pressa ut men är det så??

    /Jocke

  2. #2
    Är det Maptun du pratat med så stämmer det på deras färdiga hyllprogram och
    https://www.maptunparts.se/trimsatse...6-2010/at/4501

    Vill man ha mer så är det ju kontakt med en firma med resurser/erfarenhet som gäller för att det skulle vara absolut max är kanske inte troligt men dieslar lever på vridmomentet och dess kunder kanske inte behöver med hästkrafter.
    Du kan ju även kontakta Nordic https://www.en.nordictuningdalarna.com/contact/index

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 494
    Medlem#
    11937
    Det stämmer nog ganska bra... 100hk per liter turboladdad dieselmotor är svårt att komma över. Så med 1.9L så finns det inte mycket att hämta.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Tack för svar...mer vrid är alltid önskvärt. Ska kontakta Nordic

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för svar

  5. #5
    Steg 2 går. Efter det så behöver spridare, turbo m.m uppgraderas. Så priset springer i väg rätt snabbt
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 830
    Medlem#
    10798
    Det finns dem som tar ut en hel del mer effekt än så från dessa motorer

    http://www.md-racing.eu/en/leistungen.html

    350-400 hk bör vara möjligt att uppnå, men kanske inte helt lämpligtvför vardagsbruk.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Har skickat en fråga om vad det behövs och kostar....förra saaben var mer bångstyrig och det är jag väl lite ute efter nu också

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12

    Hjälp att byta turbo i Saab 9-5 1,9TiD Örebro

    Finns det någon firma i eller närheten av Örebro som kan montera in en 9-3 TTiD turbo i en Saab 9-5 1,9 TiD?

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 019
    Medlem#
    4458
    Maptun?

    4 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Ber om ursäkt att det tagit tid att svara..De gör det inte

  11. #11
    Vad har du för budget? Skall gå att få ner en GTD1756VRK (från B47D20). Det kräver dock anpassning/uppgradering av ECU, downpipe, oljerör, avgas-, bränsle- samt kylsystem.

    PS. Läsbarheten underlättar oerhört om ni (J och J) lär er att korrekt använda skiljetecken och versaler samt undviker onödiga mellanrum.

  12. #12
    Det är väl snarare så att det är för komplicerat (läs dyrt).

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Kan nog vara så. Har sökt och diskuterat detta med byte av turbo och får lite olika svar. Allt från "att det inte går", "Köp en Aero istället" till att "det går och det är bara bolt-on". Men skall kolla med Nordic i Falun och se vad som sägs där.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av accept68 Visa inlägg
    Kan nog vara så. Har sökt och diskuterat detta med byte av turbo och får lite olika svar. Allt från "att det inte går", "Köp en Aero istället" till att "det går och det är bara bolt-on". Men skall kolla med Nordic i Falun och se vad som sägs där.
    Snacka med mackan(mackanized) istället, han kan dessa motorer bättre

    Så klart du kan få ut 300hk ur dessa. Men du behöver spridare (TTID) , r99 pumpen som ttid har, intercooler, större turbo å custom grenrör. Avgassystem.


    Dessa motorer är vanliga att trimma speciellt hos alfa å Fiat. Så de finns massa trim, speciellt i UK å italien

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Vad har du för budget? Skall gå att få ner en GTD1756VRK (från B47D20). Det kräver dock anpassning/uppgradering av ECU, downpipe, oljerör, avgas-, bränsle- samt kylsystem.

    PS. Läsbarheten underlättar oerhört om ni (J och J) lär er att korrekt använda skiljetecken och versaler samt undviker onödiga mellanrum.
    Finns Bolton turbos avgas system finns jävligt billigt från Aliexpress, speciellt downpipe. Samma med IC. Kollat lite själv att göra de på min n47 men största problemet är hitta en trimmade som vet va de gör..
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av accept68 Visa inlägg
    Kan nog vara så. Har sökt och diskuterat detta med byte av turbo och får lite olika svar. Allt från "att det inte går", "Köp en Aero istället" till att "det går och det är bara bolt-on". Men skall kolla med Nordic i Falun och se vad som sägs där.
    Svarar här ist på gästboksinlägget,


    Du kan köra tex GTB2260. Denna borde få dig där uppe utan problem.
    Kylning så kör DO88 intercooler.



    Sen som sagt, det kommer kosta. kosta jävla massa för samma effekt som du kan få ifrån en 9-5 aero. Så jag rekommenderar dig oxå att köpa fin 9-5 bensinare om du vill ha effekt, det är mycket billigare
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Tackar alla för era inlägg och jag kommer sova på saken..om det är värt det eller att jag får nöja mig med det jag har i effekt.
    Mvh
    J

  17. #17
    Gör så! Du kan lätt bygga en 9-5 aero till 400hk för en bit under 20 000kr, en 1.9 TID Lär kosta dubbla eller trippla
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-15 klockan 10:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 960
    Men den svarta röken... rolling coal är inte lika lätt på en Aero

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    True. Men alltid kul att reta upp miljö-tokarns

  20. #20
    Tills polisen stannar dig och ger bilen körförbud samt utdelar böter.

Liknande ämnen

  1. Trimma en NG9-3 1,9TiD
    Av Kress i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-07-26, 12:02
  2. 9-3/9-5 1.9TID
    Av aeromagnus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 10:29
  3. Trimma ny bil?
    Av Patrik_B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 11:14
  4. Trimma eller inte trimma? NG900
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 02:34
  5. [LÖST] Trimma OG900 8v -82
    Av 900 turbo-82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 15:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •