Japp och det är fan inga roliga böter, vet flera som fått det pg ingen DPF.
Japp och det är fan inga roliga böter, vet flera som fått det pg ingen DPF.
Så farligt är det inte när jag trycker ner plattan
Hur lyckas man ens åka dit på rensad DPF? Givetvis kapar man och svetsar igen på ovansidan så att det inte syns. Så länge inte bilen går tokfett så ska den ju dessutom inte svart ryka?
Bevisläget måste vara rätt tufft för farbror blå sådär vid vägkanten. Jag menar, vad skall de göra? Hävda att jag inte har DPF? Hur skall de bevisa det? Bilen svartryker? Ja, det gjorde min ng9-3 som fasen när en tryckslang vid DPF gick sönder. Skall de utdela böter på plats och ställe för att bilen har gått i limp-home-läge?
Nä, den boten hade jag aldrig accepterat, om de inte kan bevisa där och då att bilen saknar partikelfilter. Jag betvivlar starkt att polisen ens kan peka på vilken av burkarna på avgassystemet som är DPF, vilken som är katalysator och vilka som är ljuddämpare.
Nu bryr jag mig inte, finns viktigare saker i vårt samhälle för polisen att ta i tu med...
Men de skulle väl kunna kräva en ombesiktning?
Till mitt garage: Garaget
Jag har rullat igenom besiktningen 3 ggr med rensad DPF och EGR delete.
Så hur polisen ska kunna slå ner på det kan jag inte få ihop.
Nåja, det finns väl många besiktningsmän som inte riktigt har koll på läget. När jag besiktigade hybriden brydde de sig inte om att göra avgasmätning för de visste inte hur de skulle få igång bensinmotorn eftersom det var ström kvar i batteriet.
Nu funkar det väl så att om polisen vid vägkanten MISSTÄNKER något, tex att det saknas DPF, så kommer han att se till att just det på bilen kontrolleras av bilprovningen, eller i värsta fall kräva nån slags regbesiktning(?).
Och en sådan kontroll är klart värre än en vanlig besiktning, för då letar ju bilprovarens specifikt efter det polisen slagit ner på, man kan också behöva lämna in intyg from märkesverkstad att
bilens avgasrening öevrenstämmer med avgasgodkännandet.
Jag vet folk som blivit stoppade på rutinkontroller med turbokonverteringar och bytta motorer och tvingats åtserställa bilen till originalskick för att få igenom den och få den gatlegal igen.
(och sen åka hem och byta tillbaka grejerna igen, förstås..)
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jo, fast besiktningen skall också kunna lista ut att dpf inte fungerar.
Det blir också helt tokigt om de skall begära intyg från tillverkaren. Jag menar, min helt original bil som började svartröka på grund av en trasig slang. Skulle de begärt att jag skulle skrota bilen då för att saab inte längre finns?
I så fall kommer det gå fort med att saabarna försvinner från vägarna.
Att du har en turbokonverterad bil är en sak. Det kan nog mer eller mindre en blind besiktningsman märka. Men att dpf är rensad. Hur? Visst, de har väl sån där mätare av sot, men moderna bilar sotar väl ändå så lite att de inte kan upptäcka nått.
Fast om polisen misstänker det och säger att bilprovningen ska kontrollera det så gör dom ju det, jag vet inte exakt hur dock.
Det är lite som när polisen stoppar en MC och kräver ljudmätning, vilket bilprovningen utför, men det är inget dom mäter vid en normal besiktning.
Det är mycket enklare att kontrollera, men gången är ju densamma.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Sen är det något som bilprovningen aktivt kollar efter. Första de gjorde på min BMW var att kolla om de va orginal DP och sen lyfte å kände om DPFen va svetsad.
De kommer avgastesta de på de flesta diesel bilar längre fram även äldre