Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Handbromsen tar ojämnt OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266

    Handbromsen tar ojämnt OG9-5

    När jag skiftade till vinterdäck kikade jag på bromsbeläggen, både inre och yttre fram och bak. Upptäckte inget då vad jag kommer ihåg, ovh handbromsen tog jämnt på båda sidor.

    Men sedan en tid tar handbromsen mycket sämre på vänster sida och dessutom börjar bromsskivorna bak se alldeles för dåliga ut. Fixar jag med handbromsen borde det vara idé att även byta bromsskivan ju.. Har läst på och man behöver ett specialverktyg för bromskolvarna bak. Fram finns det inget behov av specialverktyg som trycker och skruvar tillbaka bromskolvarna (om jag förstått det rätt), men där ser det å andra sidan fint ut.

    Haynes reparationshandbok? Men vad för specialverktyg för bromskolvarna bak och är det riktigt svårt?
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Behövs inte nåt specialverktyg på OG9-5, den har trumbromsar för handbromsen.

    ..Om man inte kallar sjuans insex för special då, men en sån har väl alla som ägt en bil med ATE-bromsar i sitt liv

    Jag tycker OG9-5s bromsar är relativt lättmeckade, finns inte så mycket som kan gå fel. ..I värsta fall får man byta expanders men alla grejer är billiga och lättilgängliga.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Se gärna följande om du är undrande:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-p%C3%A5-OG9-5
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Se till att ha nya muttrar hemma till naven om du ska in med nya styrpinnar till bromsbackarna..

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det går utmärkt att byta dessa pinnar utan att lossa nå nav. Det blir ju merjobb deluxe.

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag skulle vilja se en video på hur man gör detta, jag ser inte hur det skulle gå utan att lossa navet ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Det här innehåller "tillbehörssatsen" till handbromsen när du beställer en sådan. Alla dessa delarna går att byta utan att lossa navet. Antar att det är styrpinnarna längst upp till höger på bilden man nämner ovan. Dessa har som du ser på bilden en breddad topp, typ "pilspets". Den förs in ett avlångt spår och vrids 90 grader och låser sedan med fjäderns tryck utåt.

    När du fått av skivan ser du hur de gamla sitter. Det blir väldigt tydligt då. Enda som egentligen kan krångla för dej är om du har riktigt rötna bromssköldar iom att det är där det spåret jag nämnde innan sitter.


    thumb.jpg


    /D

    - - - Uppdaterad - - -

    Här är en video på tuben där han inte säger ett jota men han plockar ner trumman och blottar hela upplägget. Där ser man även styrpinnarna.

    https://youtu.be/_45xVojbutU
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Kunde inte hålla mig från att ta upp detta igen. Kul att Glenn även hakade på
    Det kanske är olika på olika 9-5 men på min 2,0 t 2003 så är det direkt omöjligt att pula in en ny sån styrpinne från baksidan då utrymmet är typ max 1 cm.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Man böjer pinnen lagom så man kan peta in den bakifrån. Samma på alla 9-5 98-10.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    Kunde inte hålla mig från att ta upp detta igen. Kul att Glenn även hakade på
    Det kanske är olika på olika 9-5 men på min 2,0 t 2003 så är det direkt omöjligt att pula in en ny sån styrpinne från baksidan då utrymmet är typ max 1 cm.

    Nä det är inte olika. Det är sant som du säger o jag får äta upp min hatt eller nåt. De skall in bakvägen o där är trångt. Har nog blandat ihop med nåt jag skruvat på.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Man får som sagt böja en pinne nå grader men det är bara böja tillbaks när den är på plats. Har bytt på hundratals genom åren och har då aldrig tagit bort nå nav.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Jag rekommenderar att man även byter justerfjädrarna/returfjädrarna för handbromswirarna. Det sitter en fjäder på respektive sida i bak och fjädern sitter fast på baksidan av bromsskölden.
    Sedan fick jag i alla fall böja den ena fästpinnen av dom två som sitter monterad från baksidan av bromsskölden genom bromsbacken. Alternativet hade varit att demontera hela hjulnavet och det ansåg jag som överkurs...
    I övrigt är det bara viktigt att justera bromsbackarna som vanligt.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Värt att tillägga förutom att jag verkligen råder till att byta justerfjädrnarna (finns på mekonomen) är att dubbelkolla bromswiren. Min kärvade på ena sidan vilket resulterade i ojämn bromsverkan.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Löper wiren lätt som den ska så behövs oftast inte fjädrarna på skölden utan då blir fjädern som är vid backarna tillräcklig. Det är väl här många missar för wiren ska verkligen löpa fingerlätt utan ens antydan till kärvning.

  15. #15
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Sen behövs handbromsen användas regelbundet, den "bäckar" igen annars. Många nöjer sej med att lägga i backen o struntar i handbromsen.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Samma sak med bakbromsarna. Man behöver hårdbromsa flera gånger per månad så att bakbromsarna och bromsskivorna i bak får arbeta och inte rosta igen. Idag verkar de flesta ha rostiga skivor i bak om man kollar på en bilparkering vid en stormarknad eller annanstans...

Liknande ämnen

  1. 9-5-99 går ojämnt
    Av pitejohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 01:37
  2. Handbromsen har låst sig
    Av Forbes i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 16:20
  3. Handbromsen 9-5??
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •