Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Hur hårt kan man pressa en kallstartad motor?

  1. #1
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Hur hårt kan man pressa en kallstartad motor?

    Har en fråga som jag länge haft inom mig, sökt runt lite men har inte hittat så mycket användbar info så prövar med ett nytt ämne här. Som rubriken antyder undrar jag hur mycket man kan trycka på med kall motor, särskilt nu under vintersäsongen.
    Efter att ha blåst vevaxeln (lagerbank) på min gamla motor så har jag blivit väldigt försiktig i ämnet, blåste på allt vad kärran gick för med halvkall motor och bilen full med folk, 3 km senare började det banka. Har som regel efter det att aldrig låta turbon ladda över huvud taget innan vattentemp mätaren börjat röra sig, hellre lite högre varv (aldrig över 3000 varv kall) och låg belastning än låga varv så man tvingas trycka extra på gasen när han är kall. Har en eftermonterad turbomätare som jag kör efter.

    Men min fråga är hur hårt kan man stå på gasen vid kall motor, min resa hemifrån börjar alltid med en brant lång backe vilket blir ganska seg att fisköra uppför. Är i huvudsak turbon jag oroar mig för, man behöver inte trycka mycket på gasen för att den ska börja ladda och med det varvtalet en turbo har är smörjningen ganska viktig. Kommer något ta skada om jag gasar på så pass att turbon laddar en kall vintermorgon, börjar bli olidligt att fisköra såhär. Har en kompis som brukar gasa på ganska bra med sin v70 diesel 10 meter efter kallstart å den håller än. Dom flesta trycker förmodligen bara gasen i botten utan att tänka, men hur går det egentligen med motorn då.
    Senast redigerat av Raysed den 2020-02-26 klockan 21:55.
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Inte direkt ett svar på din fråga utan mer av en motfråga: du har aldrig funderat på att installera en motorvärmare? Fördelaktigt ur flera perspektiv.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag minns inte vid vilken årsmodell, men SAAB införde begränsningar i programvaran som gör att man inte skall kunna pressa motorn "för mycket" innan motortempen uppnått vissa förutbestämda nivåer.

  4. #4
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Inte direkt ett svar på din fråga utan mer av en motfråga: du har aldrig funderat på att installera en motorvärmare? Fördelaktigt ur flera perspektiv.
    Jo absolut, tänker på det ganska ofta och funderar på Biltemas slangvärmare då den är billig och monterat en sådan förr. Grejen är om bara inte ska ha en stickkontakt direkt på motorvärmaren under huven att det sticker iväg.

    •700:- element, intagningskabel och kabeln till vägguttaget
    •600:- kupefläkts-uttag med tillbehör om man även ska ha det

    Sedan finns ju defa:s grejer med priser mellan 1500-4000:- beroende på vad man köper.

    Gör man som jag gjorde på förra bilen dvs ett biltema element och en beg calix intagningskabel, sedan en ekk 1,5mm2 kabel in i kupén till ett utomhus vägguttag, allt skarvades i en tätad kopplingsdosa. Känns lite oseriöst men billigt blev det.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag minns inte vid vilken årsmodell, men SAAB införde begränsningar i programvaran som gör att man inte skall kunna pressa motorn "för mycket" innan motortempen uppnått vissa förutbestämda nivåer.
    Får hoppas det gäller min också då, är en 9-5 2,0 -02
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag pressar aldrig bilen innan den uppnått full temp, det är ingen slump att mjukvarorna ofta har begränsningar baserat på det.

    Kan f.ö berätta om en avlägset bekant som körde hyfsat motorstarka versioner av bilar från ett tyskt märke på tre bokstäver och alltid mässade om hur otroligt bra dom var
    blablabla, han brukade mer eller mindre som rutin pressa bilen stenhårt direkt från kallstart, han varvade tex gärna till varvstoppet (oavsett varm eller kall motor). Det skar ju i
    motorhjärtat på mej varje gång men hans argument var "Haha, du jag kör en KVALITETSBIL, den tål sånt", han syftade förstås på att jag inte körde det då..
    Han bytte även oljan väldigt sällan och skratatde rått åt att jag bytte vid 1000-1500mil (beroende på bil).. det behlvde ju inte han göra för han körde kvalitetsbil!


    Men i praktiken hade han tre motorras på fem bilar, jag hade noll.. men det berodde ju bara på att han hade OTUR förstås, inte på hur han behandlade bilarna.. *host host*
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Ingen fakta i saklig mening. När jag pluggade på högskola runt 95 så jobbade jag på ett stort tryckeri av dagstidningar.

    De hade två vw caddys som användes flitigt för div ärenden. Den som alltid stod på tryckeriet fick mkt pisk och stryk året om från kallstart vinter som sommar. Dessa caddys hade inte den tråkiga 90hk utan ngt motorstarkare modell 112hk vill jag minnas.

    Nåväl tryckeriets var iaf den som var klart piggast och gick jäkligt bra trots misshandel den fick.

    Oavsett. Det finns en anledning till att iaf Saabs motorer har termostat på 89 grader. Det är driftstemp och alla toleranser på komponenter är lagda för just denna temp. Plåga på en kall motor där det är lite större och mindre ”glapp” än optimalt stressar på metall och andra material. Det kommer hända ngt.

    De flesta Saabar iaf med turbo får inte fullt laddtrycket på kall motor. Så har det varit på alla 9000 och 9-5or jag ägt. Tror även og900 är lika dock med viss osäkerhet.

    En kall motor släpper förbi mkt oförbränd soppa vid kolvar som spär/förenar Oljan så eg säger de lärde att starta motor och börja låt motorn jobba lätt för att snabbare komma upp i temp. Dvs börja köra normalt det är det skonsammaste för motorn än att tuffa på tomgång.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Jo absolut, tänker på det ganska ofta och funderar på Biltemas slangvärmare då den är billig och monterat en sådan förr. Grejen är om bara inte ska ha en stickkontakt direkt på motorvärmaren under huven att det sticker iväg.

    •700:- element, intagningskabel och kabeln till vägguttaget
    •600:- kupefläkts-uttag med tillbehör om man även ska ha det

    Sedan finns ju defa:s grejer med priser mellan 1500-4000:- beroende på vad man köper.

    Gör man som jag gjorde på förra bilen dvs ett biltema element och en beg calix intagningskabel, sedan en ekk 1,5mm2 kabel in i kupén till ett utomhus vägguttag, allt skarvades i en tätad kopplingsdosa. Känns lite oseriöst men billigt blev det.


    Får hoppas det gäller min också då, är bilen i min signatur
    På mina 9-5 är det fabriksmonterat Calix blockvärmare. Det var det på min -02 oxo.
    Hur som helst bör du säkerligen kunna hitta en komplett uppsättning intag, kablar, element och kupéuttag på någon skrot, till vettigt pris. Då slipper man fundera på kabellängder och om man tätade/kopplade sina "fulkopplingar" korrekt/säkert.
    Det finns tom minst en tråd här på forumet som behandlar saken
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag har aldrig sett att Södertäljemotorerna (B201, B202, B2x4, B2x5, B206) har haft något temperaturrelaterat problem med avseende på toleranser. Däremot har en del andra märken haft problem med att motorerna kan nypa pga. detta.

    Om man tittar på turbon så är problemet med största säkerhet huvudsakligen vid höga temperaturer. Efter att vattenkylningen kom så är även det (för otrimmade motorer) ett rätt marginell problem.

    Det stora problemet är rimligen oljan, som köldegenskaper och hur nersmutsad den är.

    Det finns antagligen problem med att reglera parametrarna rätt på (de äldre?) Bosch-systemen, men Trionic reglerar utmärkt över hela temperaturområdet.

    Någonstans i verkstadshandboken läste jag att Trinonc höjer varvstoppet från 6200 RPM till 6300 RPM när motorn betraktas som varm. Jag tolkar det som att motorkonstruktörerna ser det som att motorn inte är särskilt ömtålig kall.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    På mina 9-5 är det fabriksmonterat Calix blockvärmare. Det var det på min -02 oxo.
    Hur som helst bör du säkerligen kunna hitta en komplett uppsättning intag, kablar, element och kupéuttag på någon skrot, till vettigt pris. Då slipper man fundera på kabellängder och om man tätade/kopplade sina "fulkopplingar" korrekt/säkert.
    Det finns tom minst en tråd här på forumet som behandlar saken
    Kanske ska kolla på det ja, bensinvärmare hade varit trevligt men smakar det så kostar det. En nyfiken fråga, hur bra är insticksvärmare jämfört med slangvärmare. Värmer den bara blocket eller är den i kontakt med oljan/vattnet.
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Ingen fakta i saklig mening. När jag pluggade på högskola runt 95 så jobbade jag på ett stort tryckeri av dagstidningar.
    De hade två vw caddys som användes flitigt för div ärenden. Den som alltid stod på tryckeriet fick mkt pisk och stryk året om från kallstart vinter som sommar. Dessa caddys hade inte den tråkiga 90hk utan ngt motorstarkare modell 112hk vill jag minnas.
    Låter ganska bekant, praktiserar/jobbar på en elektrikerfirma. Man startar bilen, vrider på full värme å seden gasen i botten. Tycker synd om dessa bilar.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    De flesta Saabar iaf med turbo får inte fullt laddtrycket på kall motor. Så har det varit på alla 9000 och 9-5or jag ägt. Tror även og900 är lika dock med viss osäkerhet.
    Dvs börja köra normalt det är det skonsammaste för motorn än att tuffa på tomgång.
    Var precis vad jag hoppades få höra. Angående begränsat laddtryck vid kall motor så provade jag det i morse, hade fullt laddtryck direkt. Begränsningen kanske inte gäller bilar med lätttrycksturbo.
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Fullt laddtryck med en lättryckare är förhållandevis lågt. På äldre bilar (läs T5) så kunde man inte få lägre laddtryck än det grundladd som användes för "lättryckare", dvs runt 0,4 bar.
    Om du går efter mätaren i instrumentet som heter turbo så är det något helt annat. Jag har för mig du skrev att du hade extern laddtrycksmätare, så jag antar att det är den du kollar på. I vilket fall så bör du ju inte se mycket mer än 0,4 bar någon gång, om din bil inte är trimmad. Är den det så är det också väldigt lätt att någon plocjat bort dessa temperaturbegränsningar.

  11. #11
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fullt laddtryck med en lättryckare är förhållandevis lågt. På äldre bilar (läs T5) så kunde man inte få lägre laddtryck än det grundladd som användes för "lättryckare", dvs runt 0,4 bar.
    Om du går efter mätaren i instrumentet som heter turbo så är det något helt annat. Jag har för mig du skrev att du hade extern laddtrycksmätare, så jag antar att det är den du kollar på. I vilket fall så bör du ju inte se mycket mer än 0,4 bar någon gång, om din bil inte är trimmad. Är den det så är det också väldigt lätt att någon plocjat bort dessa temperaturbegränsningar.
    Har mycket riktigt en extern turbomätare, är bara bilarna med fulltrycksturbo som har intern turbomätare om jag inte fattat fel. Bilen är otrimmad (en så länge) och laddar 0,5-0,6bar vilket jag läst mig till ska vara normalt för lätttryckare.
    Senast redigerat av Raysed den 2020-02-27 klockan 18:17.
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    hur bra är insticksvärmare jämfört med slangvärmare. Värmer den bara blocket eller är den i kontakt med oljan/vattnet.
    En insticksvärmare är precis vad det låter som, alltså en "doppvärmare" som sticks in i en av kylkanalerna på motorn och värmer kylvattnet direkt. Mycket effektiv.

    Slangvärmare är egentligen också en form av insticksvärmare men som monteras i en av kylvattenslangarna. Vissa bilar har problem med slangvärmare beroende på hur vattnet cirkulerar, eller snarare inte cirkulerar. Själv har jag en slangvärmare på en annan bil (ej SAAB) där det inte finns insticksvärmare. Där funkar den bra.

    Finns det en insticksvärmare så har jag alltid tagit den utan tvekan. Det är förstahandsvalet. Kontaktvärmare som man monterar utanpå blocket, är däremot sisådär. Dom har jag alltid undvikit.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    2.3t (alltså ltt) har också turbomätare, helt obegripligt varför man valde att INTE ha det i 2.0t.. måste ju rimligen kostat mer att ha ett till instrument än att sätta samma i alla..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    2,3t -98 har inte turbomätare i instrumentklustret
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Aha ? alla jag sett har haft det, inklusive min 2.3t '01.. men det kanske dom ändrade på nåt år då.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    En insticksvärmare är precis vad det låter som, alltså en "doppvärmare" som sticks in i en av kylkanalerna på motorn och värmer kylvattnet direkt. Mycket effektiv.

    Slangvärmare är egentligen också en form av insticksvärmare men som monteras i en av kylvattenslangarna. Vissa bilar har problem med slangvärmare beroende på hur vattnet cirkulerar, eller snarare inte cirkulerar. Själv har jag en slangvärmare på en annan bil (ej SAAB) där det inte finns insticksvärmare. Där funkar den bra.
    Tack du, då har man koll på det. Får bli att leta upp en insticksvärmare med kablage på skroten när plånboken återställt sig.

    En annan fråga, hittat fina insticksvärmare på tradera. Passar dom till T5 motorerna till T7:an?

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    2.3t (alltså ltt) har också turbomätare, helt obegripligt varför man valde att INTE ha det i 2.0t.. måste ju rimligen kostat mer att ha ett till instrument än att sätta samma i alla..
    Vill nog ge dig fel där, har bland annat en äldre 9-5:a hemma. Sitter saab emblem bak istället för 2.3X så kan inte säga om det är en lättrycksturbo eller inte, den har ingen intern turbomätare. Får dock hålla med dig om varför inte alla bilarna kunde haft turbomätare även om jag nog föredrar min externa pga utökat mätområde

    Edit. Såg att du han före mig där bka
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Okej, då får vi reda ut det också
    På 99 hade endast turbobilar turbomätare (duh!), den var också separat och satt uppe på instrumentbrädan.
    På og900 hade endast turbobilar turbomätare. Undantaget 900S som var lättrycksturbo och saknade turbomätare.
    På 9000 hade 2.3T 200hk och 2.3T 225hk turbomätare, inte 2.0t 150hk eller 2.3t 170.
    På ng900 hade bara 2.0t turbomätare.
    På og9-3 har bilar med 185hk, 200hk, 205hk och 230hk turbomätare, oavsett om det är Trionic 5 eller 7. 150 och 154 har det inte, oavsett 2.3 eller 2.0.
    På og9-5 hade inga bilar turbomätare 98-99, oavsett motor. 2.0t samt 1.9 och 2.2TiD hade aldrig turbomätare 98-10. 00 fick Aero 230hk turbomätare. 01 fick 2.3t (till 10) och 3.0t V6 (till 03) turbomätare.
    På ng9-3 hade 175, 200, 210 och 250hk bensin/etanol turbomätare samt 1.9 TTiD 180hk. 150hk bensin/etanol hade inte turbomätare, ej heller TiD/TTiD med då annan effekt än 180hk, oavsett 1.9 eller 2.2, TiD eller TTiD.
    På ng9-5 hade alla motorer turbomätare.
    På 9-2X hade inga bilar turbomätare
    På 9-4X hade endast 2.8T turbomätare, på 3.0i sitter en econometer istället på samma plats.
    På 9-7X hade inga bilar turbomätare, vilket inte är så konstigt då alla motorer sög.

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av bollman den 2020-02-29 klockan 18:45.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Motorvärmare är nog ett steg i rätt riktning men den värmer ju inte oljan alls eftersom den finns i botten av oljetråget. Visserligen blir motorblocket en aning varmt med motorvärmare så att oljan blir en aning varmare innan den kommer fram till smörjställena men det är inget som jag skulle räkna in som en säkerhet vid en kallstart.

    Så vad tänker du trådskapare göra i framtiden med dina bilar vid kallstart? Du har ju den hårda vägen lärt dig hur du inte skall göra.
    Själv försöker jag hålla mig under 2000 rpm så länge motorn är kall. Det lyckas inte alltid men över 2500-3000 rpm går jag aldrig (og9-3 Aero)

    För många år sedan hade jag en BMW E34 M5 och där stod det i instruktionsboken vilka varvtal man skulle hålla sig under innan oljan hade blivit varm (inte samma sak som vattentemperaturen).
    På E39 M5 har jag för mig att det fanns lysande markeringar på varvräknaren hur högt man fick varva vid olika temperaturer på motoroljan.

  19. #19
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Så vad tänker du trådskapare göra i framtiden med dina bilar vid kallstart? Du har ju den hårda vägen lärt dig hur du inte skall göra.
    Själv försöker jag hålla mig under 2000 rpm så länge motorn är kall. Det lyckas inte alltid men över 2500-3000 rpm går jag aldrig (og9-3 Aero)
    Förstår nog inte riktigt din fråga. En motorvärmare ska jag dock försöka få tag på
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  20. #20

Liknande ämnen

  1. Pressa bromskolv......???
    Av perk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-18, 17:36
  2. Bilen hackar HÅRT / misständer hårt saab 9-3 og
    Av Thermo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-05, 12:01
  3. pressa tillbaka bromsok bak, 900 og
    Av ollefax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 10:11
  4. pallar en 95 motor med steg 3 att köras hårt? (med t 5 kolv)
    Av hellas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 10:03
  5. Pressa ac-slangar
    Av csan i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •