Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Hur hårt kan man pressa en kallstartad motor?

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Hur hårt kan man pressa en kallstartad motor?

    Har en fråga som jag länge haft inom mig, sökt runt lite men har inte hittat så mycket användbar info så prövar med ett nytt ämne här. Som rubriken antyder undrar jag hur mycket man kan trycka på med kall motor, särskilt nu under vintersäsongen.
    Efter att ha blåst vevaxeln (lagerbank) på min gamla motor så har jag blivit väldigt försiktig i ämnet, blåste på allt vad kärran gick för med halvkall motor och bilen full med folk, 3 km senare började det banka. Har som regel efter det att aldrig låta turbon ladda över huvud taget innan vattentemp mätaren börjat röra sig, hellre lite högre varv (aldrig över 3000 varv kall) och låg belastning än låga varv så man tvingas trycka extra på gasen när han är kall. Har en eftermonterad turbomätare som jag kör efter.

    Men min fråga är hur hårt kan man stå på gasen vid kall motor, min resa hemifrån börjar alltid med en brant lång backe vilket blir ganska seg att fisköra uppför. Är i huvudsak turbon jag oroar mig för, man behöver inte trycka mycket på gasen för att den ska börja ladda och med det varvtalet en turbo har är smörjningen ganska viktig. Kommer något ta skada om jag gasar på så pass att turbon laddar en kall vintermorgon, börjar bli olidligt att fisköra såhär. Har en kompis som brukar gasa på ganska bra med sin v70 diesel 10 meter efter kallstart å den håller än. Dom flesta trycker förmodligen bara gasen i botten utan att tänka, men hur går det egentligen med motorn då.
    Senast redigerat av Raysed den 2020-02-26 klockan 21:55.
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

Liknande ämnen

  1. Pressa bromskolv......???
    Av perk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-18, 17:36
  2. Bilen hackar HÅRT / misständer hårt saab 9-3 og
    Av Thermo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-05, 12:01
  3. pressa tillbaka bromsok bak, 900 og
    Av ollefax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 10:11
  4. pallar en 95 motor med steg 3 att köras hårt? (med t 5 kolv)
    Av hellas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 10:03
  5. Pressa ac-slangar
    Av csan i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •