Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dränera servoolja NG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    248

    Dränera servoolja NG900

    Hej

    Servon började gnälla för ca 2v sedan, har ej kört så mycket. Kollade servooljenivån, villket var minimal.
    Köpte på biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...chf-2000028148
    Hällde i, körde en runda. Kollade nivån, då ser jag att allt blivit ljusbrunaktigt.
    Så nu vill jag få ur all olja och fylla på med ny.
    Vart dränerar man styrservooljan på en NG900 -97 med B204L motor.

    Tackar.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Finns väl inget direkt ställe att dränera på det viset. Vill man byta oljan så är det lättare att lossa returen från burken och förlänga ner den i en 20 lit dunk eller nåt och sen plugga returen på burken. Sen starta och ha 3-4 lit olja redo och fylla vartefter det spolar igenom. Man har med fördel en hjälpreda som styr lite fram och tillbaks också så oljan tar sig igenom överallt.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    NG900 ska inte ha grön CHF styrservoolja, utan den ska vara gulaktig original. Brukar bli brunare med åren.

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/o...servoolja.html

    Är nivån låg så är det troligen läckage någonstans. Kolla uppe vid styrväxeln eller röret som går i fronten. Vanligt med sönderrostade rör.

    För att skölja servosystemet så brukar jag lossa på returslangen från styrväxeln vid behållaren och leda ner den i ett annat kärl.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast många tillverkare och så även orio ersätter den äldre mineraloljan med den senare syntetiska och det i sig ska inte vara nå problem. Även VAG hade mineralolja före en viss årsmodell men det är fullt ut ersatt med den senare syntetiska. De som ändå haft problem har ofta hällt i just ATF eller andra typer av oljor som inte ens hör hemma där.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    248
    Nu funkar det alla tiders tyst och fint. Vad kan bli fel om jag nu kör med grön biltemaolja?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Utgår vi ifrån att det var rätt olja i från start och du nu hällde i den nyare oljan så är sannolikheten för problem i princip noll. De bilar man åtgärdat har alltid varit där man fått fullständigt fel olja. Har sanerat flera bilar där bensinstationer sagt att ATF olja är det man ska ha. Bytte styrväxel på en fläskaudi här för nåt år sen och Gulf hemma här tog på sig allting. Där hade kunden fått råd att ATF gick bra och det tog inte många dagar innan den läckte som ett såll. Om det berodde på oljan eller slitage är ju omöjligt att säga men de hade ju gjort fel så.........

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    248
    Ingen aning vad det var för olja i, men för tillfället fungerar de som de ska, får se om det funkar efter en vecka, om ja, då rullar jag glatt på! :

Liknande ämnen

  1. Dränera läckande värmepaket 9000?
    Av jannes i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-05-08, 19:56
  2. [LÖST] Hur dränera kylarvätskan? NG9-3 B207
    Av Rodder76 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-11-02, 13:12
  3. servoolja?
    Av wolfpack i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 15:06
  4. servoolja
    Av NaitSirk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •