Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Stereo endast i standby OG9-5

  1. #1

    Stereo endast i standby OG9-5

    Hej. (igen)

    Efter att jag med er hjälp löst ett jordfel på min SAAB 9-5 2.3t -09 förra veckan har ett nytt uppstått.
    När jag köpte min bil satt en stereo med navigator från pioneer monterad i bilen.

    Orginalstereon fick jag med på köpet och i helgen var det dags att montera in den. Inga problem med tanke på snabbkontakterna på baksidan.
    Men nu till problemet.
    Stereon får spänning och lyser men går inte igång när jag trycker på on/off knappen.
    Inget meddelande visas heller i displayn.
    Alla (3st) säkringar är kollade och är hela.

    Jag vet ju inte om stereon någonsin har funkat med tanke på att jag fick den vid sidan om. Dock är den märkt (med tusch) på sidan med reg numret.

    Hur är det med att gifta in och ur stereoapparater? Hur vet jag om det är det som är problemet? Borde det inte stå i displayn om det skulle vara så?

    Hoppas på er briljans åter igen

    Allt gott.
    Med vänlig hälsning André

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Var den tidligere ikke gift med denne bilen skulle teksten «NO VIN» ha kommet opp etter remontering og om den hadde tilhørt en annen bil ville teksten ha blitt «LÅST».

    Så det kan jo være at ev. intern batteri backup nå svikter etter den ha vært uten spenning (i lengre tid), eller at den ikke fungerte ved utmontering.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Du har tändningen på när du försöker starta stereon ?

  4. #4
    Ibland behöver man byta plast på "Röd" och "Gul" på eftermarknadsstereo för att få önskvärd funktion när man byter från originalstereo, detta kanske är gjort och behöver återställas.

    Lite läsning som kanske hjälper för att komma på vad problemet är.
    Hålla eftermarknadsstereo igång efter att motorn slagits av OG9-5
    Eftermarknadsstereo i OG9-5. "Tändningsström"

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Här kommer lite återkoppling på det jag senast felsökt/kontrollerat. Tändningen på bilen är tillslagen och testad med bilen i gång bl.a. Kollade kablarna som går in i stereon och det ser ut som det stämmer överens med original utförandet. Alltså röd och gul är inte ändrade. Plus och jord sitter i lodrätt linje och utmärker sig med storlek på stift in i stereon. Märker också att när jag pluggar i högtalarkontakren sprakar det i högtalarna vilket tyder på att förstärkaren får spänning?. Hur är det med batteri backupe’n? Hur funkar det? Något man kan byta/kontrollera? Hoppas på fler givande tankar och idéer från er.
    Med vänlig hälsning, André

Liknande ämnen

  1. Får endast GLT (Har ABS fel) OG9-3
    Av Gurupower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-08-29, 14:43
  2. [LÖST] Byta stereo i en OG9-3 till stereo från en OG9-5
    Av gororn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-11-07, 20:11
  3. byte av stereo i en saab 9-5 me as2 stereo?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •