Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Verkstadshandböcker och information om våra fina bilar, Förslag till styrelsen

  1. #1
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja

    Verkstadshandböcker och information om våra fina bilar, Förslag till styrelsen

    Visst skulle det vara bra att alltid ha tillgång till en verkstadshandbok till bilen man pysslar om. Det finns väldigt mycket information, men den försvinner oxo väldigt fort. Ibland kommer det ut någon del av verkstadshandboken till salu på marknaden, men det blir allt mer sällan. De få exemplar som fortfarande existerar går nog numera oftare till pappersåtervinningen än till någon lycklig entusiast.

    Så idag upptäckte jag att det finns en ganska komplett (135 delar varav 71 pärmar!) uppsättning till salu här: Verkstadshandböcker SAAB. 90, 99, 900OG, 900NG, 9000, 9-3OG Som sagt lycklig den som kan överta!

    Men det är onekligen sorgligt för övriga intresserade att informationen försvinner i privata gömmor, för att därefter slängas när bilen skrotas...

    Förslag till styrelsen:
    STCS köper in en komplett uppsättning av alla verkstadshandböcker (och liknande relevant) så medlemmarna garanteras fortsatt tillgång.

    Det är antagligen omöjligt att hantera utan att scanna in all dokumentation och göra den tillgänglig i elektronisk form, helst via STCS hemsida.

    Det är ett stort arbete och många dokument att scanna men STCS är en stor klubb med många intresserade medlemmar som skulle kunna hjälpa till.
    Klarar och/eller vill STCS det? Vad tycker ni?

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2020-02-24 klockan 01:27. Anledning: korrigerat antalet pärmar
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Att scanna och publicera rä väl ungefär lika olagligt som att publicera WIS rakt av ?

    ..Bortsett från den legala aspekten (och möjligen allt arbete) så tycker jag att det vore en bra sak dock.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Naturligtvis förutsätter jag att man kollar upp de legala aspekterna och ser till att inhämta de tillstånd som eventuellt/troligen/helt-säkert krävs.

    Rimligen är det inget som helst problem då:
    • Saab Automobile AB anges som rättighetshavare.
    • Orio AB innehar Saab Automobiles rättigheter efter konkursen.
    • STCS har ett sponsor- och samarbets-avtal med Orio AB. Orio AB säljer reservdelar mm under namnet Saab Webshop.
    • Svenska staten äger sedan 2012 Orio AB till 100%.
    • Alla STCS medlemmar som har rösträtt i riksdagsval, är alltså delägare av dessa rättigheter och beslutar i saken. Visserligen indirekt men så är det.

    Enklast är väl att STCS ber Orio om tillstånd.

    Helt oavsett det måste man ha dokumenten för att kunna scanna dem.

    Av säljaren har jag nu fått veta att hen helst ser att någon tar över hela samlingen, och att det gärna får vara STCS. Där ägaren för övrigt sagt sig vara medlem.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej,

    Jo! Givetvis måste vi försöka få igenom detta.
    Behövs en extra slant för arbetet, stöder jag en pengainsamling från medlemmar.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Att få tillstånd tror jag är i princip omöjligt. Orio har säkerligen ingen koll på exakt hur det ligger till med rättigheterna i så gammalt material, tänk på att GM har varit insyltade i SAAB sen tidigt 90-tal. Orio skulle säkert behöva be GM om tillåtelse och GM har inget som helst intresse av att godkänna något. Dessutom finns ju og9-3 i Orios WebWIS som de ju säljer access till, det kommer de nog inte vilja släppa fritt. Ng900 fanns ju även i elektronisk form, men Orio har inte den med i WebWIS.
    Däremot föreslår jag att klubben ser till att införskaffa sagda material och förvalta det i fysisk form. Materialet blir ju då "tillgängligt" för klubben medlemmar, även om det kanske drygt nog endast finns i klubblokalen. Bättre det dock, än att de försvinner.
    Jag har själv gått miste om en komplett uppsättning som idiotiskt nog slängdes, jag höll på att få en hjärnblödning när jag fick reda på det.

    4 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    bollman tar ner mig på jorden, tack.
    Steg 1 är att klubben säkrar tillgången till det fysiska materialet. Vilket är vad jag nu föreslår.

    Först när Steg 1 är genomfört blir det möjligt med
    Steg 2 där vi kan fundera ut hur vi på bästa sätt maximerar medlemsnyttan.
    Hur vi löser alla juridiska, praktiska och IT-relaterade aspekter för att göra materialet tillgängligt måste naturligtvis komma in här.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hejsan,

    Jag har föreslagit ett samarbete mellan STCS och Svenska Saab Klubben att köpa detta parti.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Er önskan han uppfyllts, Staffan var en tur söderut och hämtade en massa pärmar, krävdes släpkärra till detta.
    Pärmarna finns nu i klubblokalen i Vänersborg men om hur och när de kan scannas in är en annan sak. De har i alla fall räddats för omvärlden. Bra Staffan.


  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Mycket bra att detta första steg kunde lösas. Det ger oss fina möjligheter.
    Tack till alla inblandade!

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Kanon! Satt å läste tråden nu och satt å hoppades tills jag fick läsa att det fixade sig!Rätt grejer på rätt plats!
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Vara, Kvänum
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10896
    Mycket bra! härligt Staffan!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038
    Det blev en dagstur på 122 mil men vad gör man inte för att rädda denna typ av rariteter :-)

    Det är en hel del unikt material om tidiga modeller som t ex 99 EMS och 900 som jag tror är svårt att få tag i. Totalt rör det sig om ca 10 flyttkartonger med böcker och pärmar. Merparten av materialet finns i klubblokalen förutom två flyttkartonger som jag tagit med hem för att prova ut en metod för att digitalisera materialet. Jag har också varit i kontakt med Orio och de ser inte några problem med att vi digitaliserar och gör materialet tillgängligt för äldre modeller så länge vi inte publicerar material som finns i WIS.

    Det är galet mycket jobb att få till detta men vi får väl ta en bit i taget

    5 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Bra jobbat Redis! Det känns väldigt bra att ni i styrelsen beslutade enligt mitt förslag
    Citat Ursprungligen postat av Redis Visa inlägg
    Det blev en dagstur på 122 mil men vad gör man inte för att rädda denna typ av rariteter :-)

    Det är en hel del unikt material om tidiga modeller som t ex 99 EMS och 900 som jag tror är svårt att få tag i. Totalt rör det sig om ca 10 flyttkartonger med böcker och pärmar. Merparten av materialet finns i klubblokalen
    Rimligen borde man börja med att katalogisera alla dokument. Göra en lista alltså.
    Citat Ursprungligen postat av Redis Visa inlägg
    förutom två flyttkartonger som jag tagit med hem för att prova ut en metod för att digitalisera materialet.
    Exakt vad är tanken med detta? Kan du informera lite närmare vad det är som skall provas ut?
    Citat Ursprungligen postat av Redis Visa inlägg
    Jag har också varit i kontakt med Orio och de ser inte några problem med att vi digitaliserar och gör materialet tillgängligt för äldre modeller
    Se där! Vad bra! Men vad menar de med äldre modeller? Alla Saabmodeller är väl äldre, och de flesta tillverkade redan skrotade. Ja utom möjligen ng9-5 kanske.
    Citat Ursprungligen postat av Redis Visa inlägg
    så länge vi inte publicerar material som finns i WIS.
    Var det enda begränsningen? Vad var skälet till detta?

    Citat Ursprungligen postat av Redis Visa inlägg
    Det är galet mycket jobb att få till detta men vi får väl ta en bit i taget
    Ja, absolut. Det första är väl att sammanställa en förteckning över de dokument vi har. Och kanske i och med det även vilka som saknas. Samt lägga upp listan på hemsidan

    Att du skall göra hela jobbet själv låter väldigt ambitiöst...
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Förslag till styrelsen:
    Det är ett stort arbete och många dokument att scanna men STCS är en stor klubb med många intresserade medlemmar som skulle kunna hjälpa till.
    Men vill man ha en jämn hög kvalitet bör det kanske inte fördelas på allt för många individer.

    När det gäller att skanna pappersdokument och skapa sökbara pdf-filer finns det företag som gör sådant. Om man frågar snällt kanske det finns någon som hjälper till för den goda sakens skull. Kanske tom gratis? Rimligen har STCS en exceptionellt god ekonomi detta år, när många stora utgifter uteblivit. Så det kanske passar att lägga pengarna här istället. Det bör ses som en investering för framtiden, snarare än kortsiktig förbrukning.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Förslag Hemsidan: Information på mer än Svenska
    Av HeRmAN i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-01-12, 20:17
  2. Storlekar på emblemen på våra bilar??
    Av surswe i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-10, 13:53
  3. Förslag till våran fina STCS kalender.
    Av Lövet i forum TurboTrycket
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 17:15
  4. Prisråd på våra bilar
    Av AndreasOstman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 14:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •