B234R och B235R
Vad skiljer dessa åt och vad är dess fördelar respektive nackdelar?
Ventiler? kammar? loppen? material?
B234R och B235R
Vad skiljer dessa åt och vad är dess fördelar respektive nackdelar?
Ventiler? kammar? loppen? material?
-|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
Veteranaren: BMW 525 E12 -75
hopp
-|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
Veteranaren: BMW 525 E12 -75
B234R har iaf vassare kammar och grövre ventilskaft.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Bättre flöde i en T7 topp med tillhörande insug, bättre "konstruerat" insug/insugskanal på T7 topparna jmf med T5.
Kanske kan säga att en T7 topp är som en portad T5 dito på insugssidan.
iaf.
Mvh Marko.
231 graders duration och 8,31 mm lyft på T7 motorer, 8,65 mm lyft och 240 graders duration är det på B204L, vet inte om det är samma som på B234R.
B2X5 har dubbla ventilfjädrar och lättare ventiler med mindre skaftdiameter. Ex. B235R har avgasventiler i nimonic för att klara högre temperaturer.
B205R Exhaust 8.07 - - 34.0 14.0 228.0
B235R Exhaust 8.31 - - 37.0 14.0 231.0
Mvh Marko
mindre skaftdiameter ger väl klenare ventiler? som inte klarar att varva lika mkt? hur skiljer det på tallriksdiametern då? nån skillnad där?
-|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
Veteranaren: BMW 525 E12 -75
B234r -94-98har samma kammar som b234L 8,65mm 240grader.Ursprungligen postat av SaabJohan
-93 har b234L 8,65mm 246grader
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Lite bilder på skillnaden mellan T5 och T7 topplock:
T5:
T7:
T7 insug:
Nån som har teorier om varför det är nedlaggt miljontals kronor på optimering av flöden och funktion på på T7 vs tex T5 toppar , framtagning av nya kamaxlar , turbos med mindre avgasdel/hus osv?
Varför är insuget utformat på annorlunda sätt än T5 varianten - vad skiljer?
T5 toppar behöver ju inte portas/optimeras?
Varför skiljer det på tex avgaskam B205 vs B235 , 205hp vs 250hp?
Vad skiljer i funktion och effekten av det?
Förbättringar i hårdvara topplock , bottendel med kanske annorlunda kompressionförhållande , längder på vevstake.
Om man jämför tex B2x5R mot äldre generationer - är det ett bra recept på trimning vid höga avgasmottryck?
Varför trimma med högt avgasmottryck?
"Orkar" hårdvaran med det?
Snällare kammar (högre flöde på på topplock) , mindre "overlap" (Då avgas insug är öppna samtidigt) , mer duration på avgaskam/högre lyft vid effektökning med samma turbo.
Mer avancerade styrsystem , bättre precision/upplösning och en massa funktioner utöver prestanda.
Borde finnas en otrolig kunskap hos diverse "tuners" - särskilt dem med upp till 30 års erfarenhet inom motorsport ,hoppas de vill dela med sig av den.
Mvh Marko
Hmm,, vem har lille Marco på tanken där.....HmmUrsprungligen postat av Marko 1880
Jaja,, får väl se om någon "insatt" svarar din fråga.
[quote=Robert@]Hmm,, vem har lille Marco på tanken där.....HmmUrsprungligen postat av "Marko 1880":2asrc2og
Jaja,, får väl se om någon "insatt" svarar din fråga.[/quote:2asrc2og]
Jag vill bara veta - utveckla gärna just din erfarenhet
Dela med dig av det du kan - inget tuner vs tuner skräp
La in "30 års erfarenhet" just för att jag visste att just du skulle "hugga"
Mvh Marko
[quote=Marko 1880][quote="Robert@":1ds7szil]Hmm,, vem har lille Marco på tanken där.....HmmUrsprungligen postat av "Marko 1880":1ds7szil
Jaja,, får väl se om någon "insatt" svarar din fråga.[/quote:1ds7szil]
Jag vill bara veta - utveckla gärna just din erfarenhet
Dela med dig av det du kan - inget tuner vs tuner skräp
La in "30 års erfarenhet" just för att jag visste att just du skulle "hugga"
Mvh Marko[/quote:1ds7szil]
Vet.. Vi petar lite på varandra bara..
Får se om jag delar av mig med mina erfarenheter vart efter wirren ger rätt signaler..
Ha d.
Samma ventildiametrar, 33/29 mm.Ursprungligen postat av 9-3 Mike
Ventilens egen massa är dess fiende, klenare ventil och bättre material innebär mindre massa och möjlighet till höga varvtal utan onödigt hårda fjädrar. F1 motorer kör ex. med 40/30 mm ventiler, 15 mm lyft, 19.000 rpm och 5 mm skaft... Förvisso i titan men flertalet MC motorer kör med stålventiler, ex. Yamaha R6 med 25/22 mm samt 4 mm skaft.
Ska man köra med höga lyft kan man också använda tryckare av denna typ:
Om experterna skulle sammafatta detta för oss som inte dagligen jobbar med sånt, hur ser det då ut om man vill plocka ihop olika SAAB-delar på t ex en 9-5:a för att få bästa möjliga prestanda?
T7 topp och insug parat med B234L -93 kammar? Eller?
Tackar på förhand.
Mvh Stoffe
B2x4 block med T7 topp, 9000T -86-88a kammar, B234L/R kolvar/stakar, 2,3T -93 spridare..Ursprungligen postat av Stoffe #2959
Undrar vad man kan förvänta sig för effekt?
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Marko> "Bättre flöde i en T7 topp med tillhörande insug, bättre "konstruerat" insug/insugskanal på T7 topparna jmf med T5.
Kanske kan säga att en T7 topp är som en portad T5 dito på insugssidan.
iaf."
...och
"T5 toppar behöver ju inte portas/optimeras?"
Hur tänker du? T5 är sämre men behöver inte portas? Jag tror jag missar något va? Jag har fått lära mig att en T5 topp är bättre men vet inte varför, så nu reder vi ut det en gång för alla
"Nä det är inte jag som är Djävulen...
Jag är hans onda tvillingbror."
900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!
Många menar ju på att T5 toppar ej behöver portas - varför gör då Saab sig besväret att förbättra flödet ytterligare på en T7 jmf med en T5?Ursprungligen postat av HELLracing
Ungefär det jag menade/undrade
Mvh Marko
Nu är jag med. Jag missade ditt frågetecken. Som sagt jag vet inte hur det ligger till med flöden i de olika topparna så det är bra att höra från någon som testat...
Fast flöde kanske inte är allt, om det är en hårig motor kanske den topp som tål mest påfrestningar, tryck o värme, är att föredra? Finns säkert lite andra luriga parametrar som man aldrig tänker på också.
"Nä det är inte jag som är Djävulen...
Jag är hans onda tvillingbror."
900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!
[quote=Andreas Plars]B2x4 block med T7 topp, 9000T -86-88a kammar, B234L/R kolvar/stakar, 2,3T -93 spridare..Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":7u9xa7nw
Undrar vad man kan förvänta sig för effekt?[/quote:7u9xa7nw]
Istället för B234L/R kolvar/stakar kunde man köra med B205ans stakar senaste modellen och B234i kortis kolvar (samma som T5 fast 10mm kortare i underkant och mindre komp.höjd)
Trevligt att bromsa en sådan maskin.
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Ursprungligen postat av HELLracing
Exakt så känner jag.,... och jag har den diskussionen på ett amerikanskt forum just nu med.... vet inte vad man ska svara... varför är T5 bättre liksom...
-|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
Veteranaren: BMW 525 E12 -75