Gäller en 9000 CC Aero.
Förbättrad IC ska monteras inom det snaraste i form av en "Kina IC" 600x300x76. I samband med detta ska även AC´n renoveras pga kompressorhaveri vilket då i sin tur innebär att det inte längre är "heligt" att lämna AC´n orörd
Jag har alltså två alternativ.
Alt 1.
Placera kondensorn framför IC. För detta krävs, nya fästen för IC, nya fästen för kondensorn (kondensorn går ej att fästa i nya IC´n), urkapning av plåten bredvid kylaren för övre röret till kondensorn.
Fördelen med detta är att orginallooken bibehålls tack vare att kondensorn "gömmer" den nya IC´n samt att kondensorn sitter rätt placerad för optimal kylning.
Alt 2.
Placera kondensorn bakom IC. Kondensorn får sas den originalplacering som bilar utan IC har.
Övre kondensorröret byts till ett "icke turbo" och kondensorn fästs med originalfästen mot kylaren. Undre kylarfästen måste bytas till "icke turbo" och nya fästen för IC tillverkas..
Nackdelen med detta är att originallooken förstörs med den blanka frontmonterade IC´n och att kondensorn inte får optimal placering.
Fördelen blir optimal IC-placering och minimal ombyggnad i fronten och förhoppningsvis snabbare montering med en stor mängd originaldelar.
Gör det egentligen någon märkbar skillnad i kyleffekt med kondensorn bakom IC´n eller är det möjligen vid hårdkörning i +30° som det blir lite varmt i bilen ?
Finns det några ytterligare infallsvinklar som jag inte tänkt på ?
Fram med era erfarenheter och kunskaper i ämnet