Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Handbromsproblem OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -

    Handbromsproblem OG9-5

    Jag finjusterade handbromsen här om dagen inför besiktning och den gick igenom utan anmärkning. På vägen hem nöjd som jag var märkte jag på uppfarten att handbromsen inte tog över huvud taget vid bakåt-rull, däremot fint vid framåt rull (kan låsa däcken på asfalt).
    Efter att ha kikat runt lite på forum osv så bestämde jag mig för att byta bromsbackarna. Sagt och gjort, och den tar fortfarande 0% vid bakåtrull. Nu har den dessutom börjat ta mycket sämre även framåt.

    Jag vad noggrann och metodisk när jag byte backarna. Jag plockade inte lös navet då jag inte hade nya muttrar hemma.
    Det enda som kändes lite osäkert var själva armen som bromsvajern sitter i. Men den går väl egentligen bara att sätta på ett sätt? Det går väl bara igenom trumman och hålls på plats genom att den är fastklämd mellan bromsbackarna?
    När jag hade bromsskivan av och drog manuellt i bromsvajern så var det bara den främre bromsbacken som rörde sig. Men det var inget som krävade / höll fast den bakre, så jag tänkte att när skivan väl sitter på och den främre inte kan röra sig mer, så borde även den bakre börja tryckas ut.

    En annan sak jag har märkt när jag har bilen upphissad är att om jag drar handbromsen lite lagom hårt så kan det gå att rulla däcken lite olika långt (framåt), t.ex. ett halvt varv utan motstånd, och där hugger de plötsligt till och bromsar stenhårt. Vad kan detta bero på? Skivorna är relativt nya (2 år) och ser jämna och fina ut på insidan.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Du tog alltså inte isär expandern och kontrollerade funktionen ? ..Expandern är alltså delen som bromswiren hakar i och som ska trycka isär backarna.

    Mycket vanligt att denna kärvar ihop, man bör alltid ta loss den (fast det är lite extra bök) och kontrollera funktionen, om den inte rör sej lätt så får man ta isär den och göra rent och smörja upp den, alt köpa en ny (dom är inte så jättedyra)

    Jag gissar att det är ditt problem.

    Om pinnarna till backhållarna är fräscha så behöver du inte lossa navet då kan du återanvända dom gamla utan problem.

    Andra saker som är lätta att missa är returfjädrarna som måste sitta monterade på armarna till expandrarna (bakom trummorna), utan dessa kan man iofs få bra verkan men inte så länge
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Hej och tack för tipset men jag hade ner expandern, plockade isär de två delarna från varandra och den lilla runda delen som förbinder dom. De kärvade inte men jag stålborstade av dom ordentligt och smörjde upp rubbet med kopparpasta.
    En tanke som slog mig nu är att jag kanske har en hjulbult som är lite för lång och handbromsen därför hugger vid framåtrull, samtidigt som den knuffar undan bromsbacken vid bakrull.. rent önsketänkande då jag inte är sugen på att riva skiten igen men ska kika strax

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Det är ju inte alls omöjligt att hjulbultarna tar i (känt problem), men det brukar inte bli så med nya backar.

    Du kan ju testa att lossa hjulbultarna lite och se om problemet försvinner, men kör givetvis inte så, bara test.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -

    Löst

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det är ju inte alls omöjligt att hjulbultarna tar i (känt problem), men det brukar inte bli så med nya backar.

    Du kan ju testa att lossa hjulbultarna lite och se om problemet försvinner, men kör givetvis inte så, bara test.
    Problemet är nu löst, tack för tipsen.
    En av hjulbultarna var aningen längre än dom andra. Jag bytte den mot en kortare och justerade igen handbromsen bak vid trumman.
    Jag tror att när jag tidigare justerat handbromsen så har hjulbulten tagit i något innan själva bromsbackarna tagit i trumman ordentligt, vilket har lurat mig att inte justera handbromsen tillräckligt hårt.
    Jag fick spänna handbromsen rejält på det hjulet som hade haft den längre bulten efter att jag bytt mot en kortare bult, och sedan justerade jag även på andra sidan. Nu tar den fint på båda sidor, både framåt och bakåt.
    Jag har fortfarande aningen "huggande" känsla om jag rycker i handbromsen samtidigt som jag har lite fart, men det kanske är normalt?
    Nu är jag iallafall nöjd med funktionen.

    När det gäller pinnarna som håller fast backarna så var de ganska rostiga. Jag skrapade av dom så bra det gick med en kniv. Enligt klipp på youtube ska det gå att ta bort pinnarna utan att behöva lossa navet, men jag har ruskigt svårt att se hur det skulle gå till. Men förhoppningvis håller de bilen ut, i annat fall får man se till att ha muttrarna till navet hemma innan man plockar ner grejjerna igen nästa gång..
    Men detta kan ju iaf vara ett tips om någon annan läser denna tråd och ska ge sig på att byta bromsbackar; se till att även ha nya muttrar till naven hemma.

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag har ju en 9-5 '99 och en '05, och på '99an så kan man få till handbromsen perfekt, så den grappar bra och utan hack och anant dumt. På Aeron (2005) har jag ALDRIG fått till det bra, nu i somras bytte jag ALLT, trummor/skivor, backar, monteringssatser och expandrar, returfjädrar.. likförbannat blev det inte riktigt bra, tillräckligt bra för att gå igenom besiktning ja, men det hackar lite och "segar" nere i hastighet om man drar på den i farten, på den äldre bilen kan jag lätt låsa hjulen när man kör sakta.


    Att pinnarna är rostiga gör ju inte så mycket så läge dom håller ihop, och jag kan inte heller se hur man kan byta dom utan att lossa navet faktiskt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Pinnarna går bra att byta utan att ta bort navet. Den ena får man böja nån grad bara. Sen är det bara rikta upp den när den är på plats. Ibland går det ändå, beror på hur stor tunga det är på dem.

Liknande ämnen

  1. Handbromsproblem OG 9-3!
    Av green machine i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 22:26
  2. Handbromsproblem
    Av Lyftkran i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 20:45
  3. Handbromsproblem 9000 -95
    Av sssaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 14:40
  4. handbromsproblem NG900
    Av Saaben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 18:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •