Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Är siliconslangar bra som kylvattenslang

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Är siliconslangar bra som kylvattenslang

    Hej! Gäller en 900S -91.
    Tänkte byta några kylarslangar och funderar på att köpa hels sats med siliconslang för kylsystemet. Säljs av speedparts/do88/badassparts m.fl.
    Funkar det bra med silicon? Nån som har erfarenheter att dela med sig av?
    Nånstans läste jag att den inte går bra ihop med vissa kylvätskor...
    sven

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Slang som slang. Bara det är rätt dimension funkar det väl lika bra som original i stort sett.

    Men varför silicon och inte original?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Nej, vanlig silikon är ej att rekommendera i kylsystemet. Fungerar ej bra ihop med additiv i kylvätskan som 2-EHA samt har hög permeabilitet vilket gör att man får en hög vattenförlust från kylsystemet.

    Original är av EPDM.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast vad visar praktiken? Är det nån som haft problem? Finns ju åtskilliga som använder dem.........

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Varför Silicon? Jo - Troligen billigare och enklare att köpa hel sats om man planerar att byta rubbet.
    Jag tänker att silicon har bättre åldringsegenskaper och är mjukare och tätar därmed bättre.
    Däremot kanske? det har ett känsligare ytskikt och kan skadas av fel typ slangklämmor??
    sven

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det SaabJohan just sade var att de åldras snabbare i den här tillämpningen pga. dålig materialkompabilitet.

    Silikon är halare än gummi, silikon svettas alltid lite (vilket kan ge problem, silikonsmitta, med vidhäftning av färg resp kontaktproblem hos elektronik).

    Utöver detta så gillar visst råttor silkonslangar bättre än gummi.

    Kort sagt, silikonslangar i kylsystemet är ingen uppgradering.

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    TACK för nyttiga svar. Då håller jag mig till vanliga gummislangar.
    Förträffligt forum detta, med mycket kunnande!
    sven

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    EPDM tål temperaturer om 120-150 grader beroende på hur materialet är tillverkat och hur slangarna är armerade. Detta är i regel tillräckligt för slangarna i kylsystemet samtidigt som EPDM också fungerar bra ihop med de salt av 2-EHA och sebacinsyra som vi vet finns i Saabs originalkylvätska (även den äldre gröna innehåller 2-EHA).

    Exempel på angrepp av 2-EHA på silikonslangar med fluorosilikon-liner:
    https://shorehoses.com/hvac-hoses-ag...ilicone-hoses/

    Ett annat problem med silikonslang är att det släpper igenom vattenånga men håller tätt för glykol. Detta innebär att man måste toppa upp med rent vatten för att glykolhalten i systemet inte ska öka, samtidigt som det förstås också innebär ett ökat servicebehov med att toppa upp systemet.
    Slangtillverkaren Gates har ett kort videoklipp där dem visar hur silikonslang släpper igenom vattenånga.
    https://www.youtube.com/watch?v=46nEuERiFu4

    Fördelarna med silikonslang är att dessa tål högre temperaturer än EPDM. Hos en turboladdad motor så är därför den huvudsakliga användningen av silikonslang mellan turbo och laddluftkylare, där sitter det ofta originalmonterat på ex. lastbilsdieslar vilka arbetar med höga laddtryck. Så, om man kör trimmat (eller äger en TTiD) så är det slangen mellan turbo och laddluftkylare som är vettigast att ersätta med silikon, och denna slang är också vad jag har sett den som åldras sämst av Saabs originalslangar (vakuumslangarna undantaget, vilka är av väldigt dålig kvalitet).

    4 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det ska dock påpekas att Orio kört olika metervara vakuumslangar genom åren, min mek har rapporterat att vissa varianter varit rent förskräckligt dåliga.

    Sedan är min iakttagelse från skroten att på vissa Saabar, oftast snikbilar, har original vakuumslangar klarat sig utmärkt, vilket jag tror beror på att de gått på billig low-tech olja (ej syntet).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Det är iofs standard att slangen till dumpen är bara smulor känsn det som, och den lär ju inte utsättas för mycket olja.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    På en og900 är det la ganska enklelt.

    det Finns silikonslang. däremot tror jag inte du kan hitta alla slagnar i gummi längre. För övrigt brukar kvaliten på eftermarkands gummislangar vara ganska usel.

    Om man nu lyckas hitta alla slangar i gummi så är det Inte från samma ställe.

    Jag tycker silikonslang är ett bra alternativ eftersom det inte finns saab org slang att köpa utan bara eftermarknad och då inte alla slangar (vad jag hittat)

    dessutom blir eftermarknads gummislangar dyrare än silikon från do88 efter STCS rabatt.

    för hållbarheten på bilen så tror jag att byte av slangen från en 30+ årig gummislang till en ny silikonslang förbättrar hållbarheten ur alla plan.

    Sen att det inte kanske håller 30 år till, so be it.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Lite inne på samma linje som du. De kit som finns innehåller ju nästan alla slangar. De flesta og900 är ju mer entusiastbilar idag och körs inte året om som slit o släng. Så även om de skulle diffusera ut vatten i större omfattning än gummislang är det en kompromiss som kommer funka bra ändå. Skulle själv inte ha några problem med silikonslang. Hade hoppats DO88 tagit fram ett mattsvart alternativ ist då hade jag köpt för länge sedan.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 19:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Siliconslangar till 9-3 Turbo
    Av Lars_Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 21:45
  2. Kylvattenslang sväller, kylvatten försvinner
    Av andreas9002.0T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 18:19
  3. Vad välja om man inte vill ha dyra siliconslangar/böjar ?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •